Hos Renault taler man ikke alene om genbrug og genanvendelse af biler og reservedele. Også de gule industri-robotter, der laver bilerne, får nyt liv på Re-Factory fabrikken i Flins.

Det er godt for både fleksibiliteten, miljøet og økonomien.

For robotter står i ”kø” på Re-Factory fabrikken, men robotterne venter dog ikke på at ender deres liv i skrotbunken – men på at få et helt nyt liv.

Cirkulær økonomi

Fabrikken i Flins er på blot et år gået fra at producere nye biler til at specialisere sig i cirkulær økonomi.

Det betyder blandt andet genbrug og genanvendelse af biler og reservedele, men også genbrug af det gamle produktionsapparat.

På fabrikken får gamle industrirobotter nyt liv og bliver mindst 20 år yngre.

Mange typer biler

Robotterne, der venter på nyt liv, kommer fra Renaults fabrikker i Sandouville (der bl.a. bygger varebilen Trafic), Maubeuge (der bl.a. bygger varebilen Kangoo) og Douai (der bl.a. bygger den elektriske MéganeE).

Tidligere var det de enkelte fabrikker, der selv tog sig af de gamle robotter. Nu samler Renault alle robotter sammen i Flins, hvor de skilles ad, undersøges for fejl og mangler, får ny elektronik og andre dele, der gør dem klar til et nyt arbejdsliv.

Det tager omkring 40 timer, fra en udtjent robot er revitaliseret og er klar til at udføre arbejde på en helt anden bilmodel end den, den oprindelig var tænkt til at lave.

Fra Maubeuge til Douai

De 18 første robotter kom i 2021 til Flins fra Maubeuge fabrikken, der producerer Kangoo. De 18 robotter er nu indsat i tjeneste på Douai fabrikken, hvor den nye Renault Megane Electric produceres.

Og der er også bestilt fem ”nye” industrirobotter til at producere den længe ventede Renault 5 Electric, som også produceres i Douai.

Sparer 21 mio. kr. om året

Ved at samle alle udtjente robotter på Flins fabrikken og efterfølgende opdatere dem til et nyt arbejdsliv har Renault ikke alene sparet penge til nye robotter – man har forkortet leveringstiden på en robot til en fabrik fra 40 til 20 uger.

I alt forventer Renault – som det hedder – at retrofitte 170 industrirobotter, hvilket betyder en besparelse på mere end 21 mio. kroner om året.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk