Den fjerde elektriske mini-van fra Stellantis/Toyota samarbejdet er netop sendt på det danske marked – ë-Berlingo.
Så mangler kun den nye Fiat Doblò, som skifter til samme ”ham” som sine Stellantis søstre fra Peugeot, Citroën og Opel. Og med produktion fra fabrikken i Vigo i Spanien, hvor Doblò før blev bygget i Tyrkiet.
e-Partner fra Peugeot og Opel Combo E har været her længe – og Toyota Proace City Electric kom til for nylig. Traditionen tro er det Citroën, der har solgt bedst, når det gælder de elektriske varebiler – med storesøster ë-Jumpy.
Fem pct. el
Samlet sælger Berlingo Van ifølge salgstallene fra De Danske Bilimportører p.t. dårligst af alle de små fælles-varebiler – om end vi ikke har tallet for el- contra diesel. P.t. sælger Partner bedst – efterfulgt af Combo og Proace City.
Men det er fortsat kun omkring fem procent af disse varebiler, der er eludgaver – selv om i hvert fald Stellantis forventer, at el-udgaverne langsomt haler ind på udgaver med forbrændingsmotor.
40 pct. af varebiler skulle være elektriske i 2030 – ifølge Stellantis. Altså allerede om otte år.
Personbilsudgaver kun el
Personbilsudgaver af Stellantis-søstrene fås fra nu af kun i eludgaver herhjemme – og det vil måske smitte af på salget af de elektriske varebiler. Faktisk er el-varebilsalget tredoblet de seneste par år. Især til kørsel i byerne.
I forvejen er salget af de små dieselvarebiler så som Berlingo HDI faldet drastisk herhjemme – som følge af nyeste beskatning efter WLTP-normen fra 2021, hvor den større Citroën Jumpy ikke koster stort mere.
Men vælger man eludgaven, er der jo ingen beskatning. Så ë-Berlingo Van skal nok hurtigt blive en bestseller. Citroën har til dato også været nummer ét leverandør til offentlige virksomheder – er oplysningen fra fabrikken.
Kun 170 km
Bilen havde kun kørt 170 km, da vi hentede den – med 266 km. lovet rækkevidde ifølge instrumenterne. Undervejs toppede vi op med 128 km ekstra strøm – men langt den meste kørsel foregik i bykørsel, hvor man med B funktionen samler en del strøm op.
Det er godkendt med 266 km, for fabrikken lover 272 km – og det er helt normalt, at en helt ny elbil skal oplades 100 procent nogle gange, før batteriet yder optimalt – for at ladecellerne skal balanceres overfor hinanden – så de alle har det samme ladeniveau.
Der er også mere rullemodstand i hjullejer og andre komponenter, når bilen er ny, er forklaringen.
Uden registreringsafgifter
Det er en oplysninger, som vi har fået i Norge – og det er jo elbil-land nummer ét.
Der er ikke registreringsafgifter på elbiler – og halvårlig grøn afgift er 340 kroner. Garantien er for batteriet otte år eller 160.000 km (med sikkerhed for 70 pct kapacitet.)
Kører godt
Den kører godt selv i hurtige sving, for de tunge batterier sikrer et lavt tyngdepunkt. Som elbil har den et drejningsmoment fra 0 km/t – og er ganske kvik fra start. Der er desuden timer for opvarmning.
Man bliver hurtigt dus med bilen, som er let at betjene. Fartpiloten, linjevogter samt lys- og regnsensor (ekstra) er behagelige på større veje – og med B-kontakten kan man samle mere.
Vælg imellem power, normal og eco – hvor der med eco så mangler varme i kabinen. Med eco er der heller ikke meget overskudskraft. Kun i power opnår man optimal ydelse på 136 hk og 260 Nm. Her er den også hurtigst. I normal-mode yder den 107 hk/210 Nm og i eco-mode 80 hk/190 Nm.
Ekstra ladlængde
Der er to pladser foruden førerens – og i testbilen kunne man øge længden af varerummet gennem bilens ”Extenso” luge mellem kabine og varerum. Der er så aflæggerum under midtersædet – f.eks. til ladekabler. I kabinen er der generelt god aflæggeplads.
Vi skal tillige nævne 8-tommer skærm, 10 fastgørelseskroge i varerummet i den testede L2 samt stort handskerum, kop- og flaskeholdere og aflæggeplads over forruden i bilens bredde. Der er dog ikke handskerumslås.
Vi skal også nævne sædevarme, 12 volt stik, usb- stik, kraftige sidelister, p-sensorer bag, elektrisk håndbremse, armlæn på førersæde, tågelygter og el-sidespejle. Der er dog plastrat.
Praktisk bakkamera
Bilen fås også med et praktisk bakkamera, der kan indstilles til at ”fange” f.eks. cyklister, når man svinger til højre. Super idé.
Udstyret i testbilen omfattede bl.a. parkeringssensor, LED lys i varerummet, elektronisk håndbremse, el-foldbare sidespejle, apple car play og armlæn på førersæde.
Sikkerhedsmæssigt er der regn- og lyssensor, linjevogter, 6 airbags samt nødbremse og skiltegenkendelse. Adaptiv fartpilot er ikke standard, men der er fartpilot med fartbegrænser,
275 km rækkevidde
Uddanner sælgere
Kunder til elbiler generelt mere velfunderede – og har sat sig godt ind i hele princippet om elbiler og opladning.
Derfor er importøren gennem uddannelsen ”Electric Academy” ved at klæde sælgerne af elbiler bedre på til at møde kunderne og deres spørgsmål.
Teknisk er ë-Berlingo identisk med de fleste af Stellantis-koncernens små elvarebiler – det vil sigen batteri på 50 kWh med en ydelse på 136 og en rækkevidde (WLTP) på op mod 275 km i testbilen (L1).
Pas på øget forbrug
Det er tal opnået ved 25 graders sommervarme. I vinterkulde går forbruget hurtigere. Bilens instrumenter består bl.a. af oplysning om rest-km og et manometer – og sidstnævnte er mest retvisende. Men 275 km er nok svært at opnå.
Det tager fem tider at lade bilen op ved en wall box hjemme eller i firmaet med vekselstrøm/AC – og 30 minutter ved 80 pct. opladning ved hurtiglader (jævnstrøm/DC.)
Sætter man farten op fra 110- til 130 km/t (topfart) øges forbruget med 50 pct. Og for hver gang man tilføjer 40 kg. gods, falder rækkevidden med 10 km.
750 kg trailer
Bilen kan køre med en 750 kg. trailer – men rækkevidden falder med 6 km for hver 100 kg, der kommer på traileren – og ved fuld last i bil og trailer forsvinder halvdelen af rækkevidden i forhold til en tom bil.
Bilen må laste ca. 700 kg og varerummet i testbilen fordelt på 3,3 kubikmeter i den prøvede L1 udgave, og op til 3,8 kubikmeter med lugen mellem varerum og kabine.
Fjerde generation
Den nye Berlingo er fjerde generation af bilen, som første gang blev vist i 1996 – og året efter herhjemme.
Også første udgave kom i eludgave – i 1998 – og dengang med topfart på 98 km/t – og 98 km rækkevidde på en god dag. El-udgaven var udviklet sammen med det franske postvæsen, men fandt også vej til Danmark.
Den nye Berlingo er bygget på koncernens EMP2 platform.
–
Fakta Citroën ë-Berlingo L1:
Ydelse: 136 hk
Moment: 200 Nm
Kapacitet: 50 kWh
Batteri: Litium-ion
Stiktype: 3 faser.
Ladetid vekselstrøm (AC): 5 timer.
Ladetid jævnstrøm (DC): 30 min.
Onboardlader: 3 faser – 11 kW
Rækkevidde WLTP snit: 275 km.
Topfart: ca. 130 km/t.
Acc. 0-100 km/t: ca. 11,5 sek.
Varebilsvolumen: 3,3 kubikmeter.
Varebilsvolumen med Extenso kabine: 3,8 kubikmeter.
Egenvægt: 1.590 kg.
Køreklar vægt: 1.690 kg.
Totalvægt: 2.390 kg.
Nyttelast: 700 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Max vogntogsvægt: 3.140 kg.
Vendediameter: 10,8 m.
Akselafstand: 2.785 mm.
Varerumsmål: 1.525 x 1.733 x 1.270 mm.
Varerumslængde max: 3.440 mm.
Varerumsbredde: 1.733 mm.
Mellem hjulkasser: 1.229 mm.
Læssehøjde: 560 mm.
Mål sidedøre: 641 x 1.192 mm.
Mål bagdøre: 1.241 x 1.196 mm.
Antal europaller: 2.
Dæk: Michelin Energy 3 215/65 R 16.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti: batteri: 8 år/160.000 km.
Pris L1 testbil ekskl. moms: 243.990 kr.
L2 ekskl. moms fra: 248.990 kr.
Pris ë-Berlingo: fra 232.990 kr.