(NICE)

Renault-ejede Dacia lancerer indenfor de næste par måneder en ny Van til en ganske fordelagtig pris. Dacia Jogger hedder bilen, som vi netop har prøvet i et kuperet område i Sydfrankrig.

Bilen er en stor, noget højbenet stationcar-type med SUV-look.

115.000 kroner plus moms er fra-prisen på gule plader– mens den med topudstyr lander på cirka 136.000 kroner plus moms.

Slagtilbud

På hvide plader begynder priserne ved 189.900 kroner – og vælger man topudgaven med syv sæder, er prisen 209.000 kroner. Det er noget af et tilbud – og konkurrenter er der ikke mange af.

Dacia selv peger på en bil som Citroën Berlingo og søstermodeller som nærmeste konkurrenter.

Rimelig støjsvag

Trods kun tre cylindre er den 110 hestes benzinmotor i Jogger både hurtig og smidig – og man er lykkedes med at holde støjniveauet nede selv ved acceleration og motorvejskørsel. Bilen når 183 km/t – og -100 km/t sker på 10,5 sek.

Der er trækkraft fra 1.500 omdrejninger i fjerde og femte gear – fra henholdsvis 45- og 55 km/t.

Sjette gear er et overgear med trækkraft fra 70 km/t. Forbruget ligger fra 17,9 km/l i snit (WLTP-snit). Bilen er rimelig kvik uden at være en racerbil – men det er den heller ikke udviklet til.

Hybridmotor følger i 2023

Bilen har en nyudviklet Renaults 0,9 liters TCe motor, der produceres på Renaults motorfabrik i Vallodolid i Spanien. Selve bilen bygges i Rumænien.

Næste år kommer Jogger med en fire-cylindret E-Tech hybrid-motor på 1,6 liter på 140 hk, som kendes fra Renault Clio.

Jogger E-Tech Hybrid kender vi ikke prisen på endnu. Den har standard automatgear, mens den første udgave kun fås med 6-trins manuelt gear. Det virkede måske lidt kantet at arbejde med ved hurtige skift.

Masser af plads

Men ellers virker bilens overordnede kvalitet god – om end dørene virker lidt blikkede, når man smækker dem.

Men der er masser af plads – og omkring 2.000 liter varerum. På hvide plader er pladsen på tredje række overraskende god.

Og sæderne vipper nemt frem, så adgangen er rimelig. Sæderne bagest kan tages helt ud – og sæderne er ikke tunge.

1.200 kg. trailervægt

Instrumenteringen er stort set 100 procent hentet fra Dacia nye Sandero udgave – og det er nemt at blive dus med bilen. Instrumenter og kontakter er lette at betjene.

Bilen har en begrænset trailervægt på 1.200 kg. I kabinen er der 24 liter aflæggesteder. Bilens tagræling er smart udformet, da den med en særlig nøgle kan drejes, så man får tagbøjler til skiboksen. Tagvægten er 80 kg.

Som Van vil den være en god afløser for forgængerne Dacia Logan MPV og Logan – og for varebilen Dokker, som har skiftet navn til Renault Express.

200 millimeter frihøjde

Med 200 mm frihøjde er der en let indstigning, og man sidder højt. Man finder også en god kørestilling – takket været to-vejs justerbar rat og højdejusterbart førersæde. Sæderne er nye og yder bedre støtte end i de to forgængere – med bedre ergonomi.

Bilen er placeret i B-segmentet og bygges på Renault CMF-B platformen ligesom Clio og Captur. Men bilen er højere, så ind- og udstigning foregår let. En C-segment Dacia SUV kommer i 2025.

Ikke adaptiv fartpilot

Der er en masse udstyr i bilen – sikkerhedsmæssigt nødbremse, men den fås ikke med adaptiv fartpilot. Det vil kræve ekstra kameraløsninger, som vil fordyre bilen en del – og for Dacia er prisen det vigtigste parameter.

Til gengæld har bilen LED lyd for og bag samt automatisk klimaanlæg – også i basisudgaven Essential. Næste trin hedder Comfort, hvor man for ekstra 15.000 kr. (fuld afgift) får aircondition, el-spejle, fartpilot, parkeringssensorer bag og otte tommer touchscreen.

Meget udstyr

Dyreste udgave hedder Extreme – hvor der vanker alufælge, bakkamera, multimediasystemet Media Control, mobiltelefonholder, fabriksmonteret navigation, p-sensorer for og bag, nøglefri start og syv sæder.

Desuden seks airbags, blindvinkel assistent og Emergency Brake System.

Vi kan også nævne hill start assist (i to sekunder), p-assistent, midterboks/armlæn, navigation (topmodel), usb-stik, 12-volt stik, elektrisk håndbremse (topmodel) og LED kørelys. For 700 kroner kan man få skiftet dæk-reparationskit ud med et ægte reservehjul.

Faktaboks Dacia Jogger 110 TCe:
Motor: 3-cyl. benzin turbo.
Slagvolumen: 0,9 liter.
Ydelse: 110 hk. v. 5.000 omdr.
Moment: 200 Nm v. 2.900-3.500 omdr.
Forbrug WLTP snit: 17,5 km/l.
Gear: 6 trins manuel.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Forbrug WLTP snit: fra 127 g/km.
Dæk: 205/60 R16.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Vendediameter: 11,7 m.
Styretøj: Elektrisk.
Akselafstand: 2,90 m.
Dimensioner: 4.547 x 1.784 x 1.674 mm.
Frihøjde: 200 mm.
Varerum: Godt 2.000 liter.
Priser hvide plader 180.000-210.000 kr.
Priser gule plader: ca. 115.000-136.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk