Ford lancerede i slutningen af 2020 de nye topmodeller af Ford Transit Custom og 2-tons modeller hos danske forhandlere – nu har Ford så officielt meldt merpriserne ud i forhold til næsthøjeste udstyrstrin af bilerne, og de ligger i runde tal på 14.000 kroner plus moms.

Samtidig er sidste version af, hvad man kunne kalde Fords ”Show Time” modeller, landet på dansk asfalt – og det er den mindste Connect.

Men Show-Time er ikke nødvendigvis den rette betegnelse for modellerne, der bærer betegnelserne ”Active” og ”Trail” – for der er langt hen ad vejen en mening med galskaben.

4×4 light

Der er eksempelvis mange penge at spare for en håndværker eller entreprenør, hvis vi peger på Trail-modeller, der har et mekanisk firehjulstræk – i forhold til prisen på det intelligente firehjulstræk, som fås i Transit-2 tons Trail serien til ekstra godt 50.000 kroner.

mLDS kaldes dette spær, som virker som en Torsen differentiale. Det er købt ”ude i byen” hos komponentfirmaet Quaife – og det kan faktisk klare en isglat norsk bjergvej, hvor den standard forhjulstrækker må give op.

Det viser en norsk test i fjor – men vi blev dog også overbevist på en almindelig dansk grusvej.

Bruger mange penge

Ford er salgsmæssigt ganske suveræne i Danmark – både når det gælder kassevognene Transit og pick-up serien Ranger, der efterhånden fås i mange udgaver. Senest med de mere rå udgaver af Ranger – Raptor og Thunder – og nu også med Active og Trail udgaverne af Transit.

Ford har satset mange penge på at udbygge både Ranger fabrikken i Sydafrika, Transit-fabrikken i Tyrkiet og udviklingsafdelingen for varebiler i England.

Varebilchef Tom Maxmølris regner selv med, at de mange aktiviteteter i udvikling og produktion har givet 80 procent af bilernes succes i Europa – hvor han for de sidste 20 procent peger på dygtige folk herhjemme indenfor  salgs og eftermarkedet.

God totaløkonomi

Således er produkterne i dag så gode, at man kan tilbyde dem til fornuftige priser, god finansiering – og samtidig en god totaløkonomi.

De nye topmodeller kan finansieres for 400 kroner ekstra om måneden over 60 måneder med 15.000 km. pr. år. Automatgear koster i sig selv ekstra 250 kroner – og det vælger faktisk hver tredje kunde til en Custom model i dag.

Masser af udstyr

Custom Active har bl.a. ekstra 6-trins automatgear, 17-tommer alufælge, trinbræt på begge sider, alu-tagrælinger, sædebetræk i dellæder og to sæder (bænksæde kan dog bestilles uden merpris). Førersæder indstilles elektrisk.

Custom Trail har (udover Trend udgaven (16 tommer sortlakerede alufælge, læderindtræk, foldbare sidespejle, regnsensor, en særlig rå front a la Ranger Raptor – samt det mekanikere spærredifferentiale. Bileln fås kun med manuelt 6 trins manuel gearkasse.

Den rå Trail

Transit 2 tons Trail har (udover Trend) samme ”Raptor” front og spærredifferentiale – samt sortlakering af kofangere, sidelister og skærmforøgere, regnsensor, fire airbags og eldrevne, foldbare samt opvarmede sidespejle.

Bilen fås kun med 6 trins manuel gearkasse. Den normale 2-tons Transit med baghjulstræk fås også med 10-trins automatgearkasse.

Salgsmålene

2 tons udgaverne kan ud over kassevogns-udgaver også fås som dobbeltkabine- og chassis-udgaver.

Importøren forventer af sælge 275 Custom i Active- og Trailudgaver i år – og 70 Transit 2 tons Trail udgaver.

Connect active

Ford i Danmark selv kalder nyeste Connect Active bilen til de driftige erhvervsfolk, mens med dens øgede frihøjde (plus 24 mm fortil og 9 mm bagtil) er den bestemt en hjælp for de firmaer, som har meget kørsel på landets ret mange hullede grus- og markveje.

Man kan vælge både benzin- og dieseludgaver – men alle har udover de ændrede fjedre og større dæk en mere rå styling med 17 tommer aluminiumsfælge, alu-tagræling, alu-bundplader, skærmforøgere og SYNC 3 infotainment med 6-tommer touchscreen og bakkamera (navigation koster dog ekstra).

Topudstyr

Allerede Limited-udgaven, som har været på markedet et par måneder har allerede 16 tommer alufælge, Xenon forlygter, p-sensor bag, LED lys i varerummet, læderrat og foldbare sidespejle.

Priser er som altid med varebiler vejledende – og når der omtales en leasingpris på 2.645 kroner eksempelvis for en Custom Active eller 2.845 kroner for en 2 tons Trail – så er der tale om frapriser – som storkunder formentlig ikke kommer til at betale.

Ford i Danmark forventer at sælge 120 enheder af den nye Connect Active om året – svarende til godt 10 procent af salget. Billigste 100 hk benzinudgave koster ex. moms knap 178.000 kr. – som 100 hk diesel knap 189.000 kr. Dyrest er en 120 hk lang udgave med 8-trins automatgear til knap 225.000 kr.

Testet i 2020

Her i VOTY.dk prøvekørte vi allerede sidst i 2020 de nye Custom- og 2 tons Transit udgaver – forud for afstemningen om Van of the Year 2021 – men det var i går første gang, vi kørte i den nye Connect Active udgave – om end en smuttur fra Tårnby til Roskilde.

Bilen er meget komfortabel – for man har et lettere ind- og udstigning samt en højere siddestilling, der giver bedre udsyn. Vi kørte i en 1,5-liters diesel med 120 hk, som er ganske rap (alle testbiler var dog uden læs).

Den krænger måske en anelse mere i den høje Active version, men den er meget letkørt med sit automatgear. Man sidder godt i de sporty sæder og kørestillingen er fin og lige med fodpladen i gulvet. Det 8-trins automatgear skifter meget blødt.

Volkswagen/Ford samarbejde

Vi vil også huske læserne på, at Ford og Volkswagen har indgået en aftale om fælles udvikling og produktion af deres fremtidige varebilsmodeller – så alle de biler, vi her har nævnt, vil indenfor en overskuelig fremtid komme i nye udgaver.

Volkswagen skal stå for de små modeller – det vil for Ford modellernes vedkommende sige Transit Connect og den mindre Courier (nok på VW Caddy-basis), mens Ford skal stå for resten – det vil sige, at man skal bygge den næste varebils-Transporter og Amarok pick up.

Der er dog lidt uvished omkring fremtiden for 2-tons udgaven, som jo også storsælger i USA. Her har Volkswagen jo for få år siden bygget en helt ny fabrik i Polen til deres Crafter udgave (og MAN TGE). Så disse biler kan blive holdt udenfor. Alt dette er endnu ikke meldt ud.

Elektriske varebiler

Hvad vi kan melde ud er, at både Volkswagen og Ford er i gang med en elektrificering – Volkswagen kommer med deres ID.BUZZ cargo om et par år – og samtidig lanceres Transit Custom i ren eludgave. Den 2-tons Transit i eludgave dukker allerede op til næste år.

Volkswagen Caddy kommer snart også som plug-in model – men ikke i eludgave – så Connect vil i fremtiden nok også være en plug-in udgave.

Ingen brint-udgaver

Derimod har Ford meldt ud, at de satser på el-varebiler og plug-in udgaver – ikke på brint, som er på vej i varebiler fra Stellantis (PSA/Fiat) og Renault samt formentlig Iveco. I Japan er Honda og Toyota også på brintvognen – ligesom Hyundai/Kia-koncernen i Korea.

Mens vi er ved brændstoffer, så fortalte Ford, at deres varebiler nu også kan køre på HVO (hydrobehandlet vegetabilsk olie) og (kun for Connect) GTL (Gas-to-liquid).

Suveræne markedsandele

I øvrigt er Ford varebiler salgsmæssigt gået yderligere frem i år – fra 24 pct. i januar 2020 til 34 pct. i januar i år. Det er ifølge Ford 20 procentpoint højere markedsandel end mærket på andenpladsen.

For ombyggede personbiler (Vans) ligger Ford også øverst på salgslisten med en andel på 21,4 pct. i januar i år – året før var tallet på 12 pct. Ford Focus er den mest solgte Van.

Januar 2021 lå Transit Custom forrest med en andel på 44,5 pct. mod 22.5 pct. året før. Ranger pick up er i samme periode øget fra 28,4- til 52,5 pct. markedsandel.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk