Bilbranchen er voldsomt udfordret af manglen på elektronik-komponenter fra eksempelvis Kina – som i udpræget grad skyldes påvirkningen fra Corona-krisen.

Allerede i sensommeren sidste år var udsigterne for transportbranchen noget dystre, og der herskede stor usikkerhed lokalt og globalt, hvorfor Scanias salgsprognoser for 2021 var forsigtigere end tidligere.

Øget salg øger presset

Godstransportsektoren fik dog mere travlt end de fleste havde turdet håbe på, hvilket har skabt langt højere efterspørgsel på bl.a. lastbiler, end producenterne havde ventet.

Dette har medført, at hele branchen og ikke mindst underleverandører til hele bilindustrien ikke har kunnet følge med, da det netop nu er en udfordring – ikke mindst at skaffe elektronikkomponenter og chips til produktionen.

Nye miljøkrav fra årsskiftet

For transportørerne kan den forsinkede leveringshastighed af lastbiler skabe problemer – bl.a. på grund af de nye danske miljøzone-krav der træder i kraft 1. januar 2022.

Kravene kræver i princippet Euro6 udstødningsnormen ved kørsel i større danske byer, hvorfor mange transportører har behov for udskiftning af ældre lastbiler.

Forbud mod 28 pct. af lastbiler

Over 9.000 tunge danske lastbiler svarende til 28 procent af vognparken må ikke køre i de større byer efter Nytår. Scanias produktionsapparat er presset til det yderste for at følge med.

”Scania kan stadig levere nye chassiser til ultimo oktober, men er man på udkig efter en V8-model er leveringen nu på den anden side af årsskiftet,” oplyser den danske importør.