I fjor købte Post Danmark 50 elektriske Mercedes-Benz Vito – for næsen af Renault, der havde en forhåbning om af sælge den billigere, elektriske Kangoo.
Det hele faldt formentligt til jorden, ifølge Renanult Danmark, fordi Post Danmark ville eje hele bilen, hvor Renault ville sælge bilen, men kun lease batteridelen.
Nu blæser der nye vinde fra ejeren Renault i Frankrig, og ifølge Peter Nielsen, varebilchef hos Renault Danmark, accepterer fabrikken fremover, at bilen sælges inklusive batterier.
Bøjer sig for kundekrav
”Vi ville ikke sælge batteridelen, fordi udviklingen med batterier går stærkt – og det ville vi ikke udsætte kunden for. Men vi accepterer kundernes krav,” siger Peter Nielsen.
Renault har også en svaghed frem for søsterselskabet Nissan – Renault biler behøver måske seks timer til en opladning, hvor Nissan med quick-charger (hurtig-lader) kan klare 80 pct. opladning på en halv time.
I dag er der 1.000 quick ladere i Europa. Det vil passe ikke mindst til varebil-transport og taxi-kørsel, hvor quick-charging passer til frokost- eller kaffepausen.
Quick-charge til Renault
”Renault kom med deres elbiler inden quick charger-teknikken var klar. Fremover vil vi se Renault med samme teknologi, så en Kangoo og Zoe også kan quick-charges. Det handler bl.a. om køling. Det er alfa og omega for elbilers succes,” siger Dany Boulenger, chef for Nissans globale marketing og kommunikation – men også stærkt involveret i Renaults aktiviteter.
Nissan og Renault passer godt til hinanden, for hvor Renault er rigtig stærk i Europa, er Nissan god på bl.a. asiatiske markeder som Japan, Kina og Malaysia.
”Elbiler har været en global satsning for alliancen Renault-Nissan, men endnu er der tale om nichebiler. I fremtiden kunne det sagtens blive main-stream produkter. Men der vil nok gå fem år, siger Boulenger.
Udveksler kundeerfaringer
Nissan arbejder målrettet med eludgaven eNV200 – og udveksler kundeerfaringer på tværs af kontinenter.
”Vi ser eNV 200 som en vigtig bil for erhvervslivet – ikke mindst på grund af økonomi, komfort og miljø,” siger Dany Boulenger.
Teknikken i personbilen Nissan Leaf er gennemprøvet gennem flere år – og går igen i eNV200, som har op til 170 km. rækkevidden. eNV 200 havde verdenspremiere som produktionsmodel på biludstillingen i marts i Genève.
Bilen er herhjemme i september, og målet er salg til flådekunder.
93 pct. kundetilfredshed
”eNV 200 kører som minibus test i Barcelona – og nu følger snart London, ligesom den ventes indført i New York. Kunderne værdsætter den stilhed, der er i en eltaxi. Men meget væsentligt for os er, at der er 93 pct. tilfredshed hos kunderne – samt at 95 pct. af elbils-køberne vil anbefale dem til andre,” siger Etienne Henry, vicepræsident hos Nissan for Product Strategy and Planning.
Han peger på, at hurtig-ladere gør bilen næsten lige så anvendelige i dagligdagen som benzin- og dieselbiler. 30 minutters opladning svarer lige til frokostpausen – og antallet af quick-lade standere vokser hurtigt i hele Europa.
”Vi har eksempler på vores eNV200, der med vores testoperatør FedEX er kørt fra London til Edinburgh med to planlagte opladninger i forbindelse med frokost og en eftermiddagspause,” siger Etienne Henry.
“Private firmakunder, der køber en eNV 200, ønsker at signalere en grøn profil. Det gælder bl.a. Nissans anden testoperatør British Gas,” siger Etienne Henry.