Initium er navnet på Hyundais næste brintbil, som netop er blevet præsenteret som konceptbil på den internationale bil- og transportmesse i Bruxelles.
Bilen, der afløser den meget omtalte elbil Nexo, der kom frem i 2018, repræsenterer bilkoncernens næste generation af brintbiler – eller Fuel Celle Electric Vehicles (FCEV).
Begyndte allerede i 2013
Nexo var navngivet efter den bornhomske by Nexø – mens Initium betyder begyndelsen på engelsk.
Men det er jo ikke begyndelsen for Hyundais brint-eventyr.
For allerede i 2013 præsenterede man ix35 brint-modellen. >
Det var bil, som Københavns Kommune anskaffede sig 15 af – og som alle blev serviceret hos den daværende forhandler, Pape Automobiler, på Amager – hvor en gruppe koreanske ingeniører var fast stationeret i en hjørne af værkstedet.
Art of Steel
Initium kombinerer avanceret brintteknologi med en anslået rækkevidde på over 650 km og en motorydelse på 150 kW. Bilen fyldes op lige så hurtigt som en benzinbil.
Konceptets såkaldte “Art of Steel”-design forener robusthed og elegance med funktioner, og bilens V2L-teknologi gør den til en mobil strømkilde.
Initium er samtidig en forsmag på en ny FCEV-model, der lanceres i første halvdel af 2025. Om den kommer til Danmark, er endnu uvist, er meldingen fra den danske importør. P.t. er der ingen brint-fyldestationer i Danmark.
Brintlastbil kører i Europa
Den nye brintbil er en vittig brik i Hyundais arbejde med brintteknologi. Hyundai ser brint som en ren og alsidig energikilde, der spiller en central rolle i overgangen til en fremtid uden emissioner.
Strategien omfatter ikke kun personbiler, men også logistik og tung transport, som for eksempel XCIENT Fuel Cell-lastbiler, der allerede kører i Europa – med testkørsler i Schweiz og Tyskland – og resten af verden.
Målet er at opnå CO2-neutralitet inden 2045, udvikle innovative metoder til brintproduktion og integrere mobilitet og energi gennem HTWO, som er Hyundai Motor Groups brintbrændselscellesystem, skriver Hyundai i en pressemeddelelse.