I USA har det altid været de store pick-up biler – pick up trucks – der har været de mest solgte køretøjer, men nu vinder de små modeller større indpas.
Ford F 150 har været den mest solgte bil i USA i årevis, men nu begynder den kompakte Ranger model så småt at gøre storebroderen rangen stridig.
USA’s vigtigste pris
Ranger er netop blevet kåret til ”North American Car of the Year” – forkortet NACTOY.
Det skriver det norske bilsite Bil24.no.
Ranger slog i kategori “pick-up” Ram 1500 og Toyotas store pick-up Tacoma i finalen.
60 motorjournalister fra USA og Canada har valgt vindere i tre kategorier ‒ årets bil, årets pickup og årets erhvervskøretøj. Prisen er den vigtigste i USA.
Lillebror til F-150
Ranger dukkede første gang op i 1982 som mini pick-up uden den store salgssucces. Men efterhånden er små biler ved at vinde indpas, og det gælder også pick-up modeller.
Ranger, som er Europas mest solgte pick-up, er i USA lillebror til bestselleren F-150, som fik samme pris i 2021.
Ranger var dog i finalen i 2020, men blev slået af Jeep Gladiator – en Jeep Wrangler med lad.
Femte sejr i træk
Ford har siden vundet prisen hvert år – med henholdsvis Ford Bronco i 2022, Ford F-150 Lightning i 2023 og Ford Super Duty i 2024.
Juryen pegede bl.a. på den høje nyttelast – samt gode komfort.
ID.Buzz også vinder
Honda Civic Hybrid vandt kategorien personbiler foran Kia K4 og Toyota Campy – mens erhvervsbil-prisen gik til Volkswagen ID.Buzz, som netop er introduceret i USA. Den slog bl.a. Hyundai Santa Fe og den elektriske Chevrolet Equinox.
Jim Baumbick, vicepræsident hos Ford, understreger, at Ford tester Ranger grundigt i udfordrende miljøer i hele verden for at kunne levere ”Ford Tough” holdbarhed, som kunderne forventer.