Hvem vil købe to næsten færdige bilfærger ? For den oprindelige bygherre, Scandlines, har nu annulleret kontrakterne på super-færgerne Berlin og Copenhagen, der skulle have været leveret i foråret i år og indsat på Gedser-Rostock ruten.

Jeg frøs med anstand, da jeg så den første færge, Berlin, blive søsat ved Volkswerft i Stralsund i december i 2011 – under stor festivitas og med deltagelse af Landespresident Erwin Sellering, Mechlenburg Vorpommern.

I montagehallen var søsterfærgen Copenhagen stadig under bygning – og meddelelsen var, at Berlin kom i drift i foråret 2012 og Copenhagen i sommeren 2012 – men siden kom der løbende meddelelser om forsinkelser på grund af fejl ved færgerne.

Bestilt i 2010
Bag byggeriet er P + S Werften GmbH, som er under konkurs-begæring – men alvorlige tekniske problemer, forsinkelser og insolvens har fået Scandferries Chartering A/S, et firma under Scandlines Group, til at annullere nybygningskontrakten med det tyske skibsværft. De to nye skibe er bestilt i 2010.

Ifølge Scandlines opfylder færgerne ikke de kontraktmæssige specifikationer, specielt med hensyn til dødvægt og stabilitet, hvorfor skibene skulle gennemgå omfattende ændringer inden Scandlines Group ville kunne indsætte skibene på Gedser-Rostock ruten.

Søgt en løsning
Scandlines Group har gennem hele nybyggeri-projektet arbejdet konstruktivt hen imod at finde en løsning på værftets problemer med skibene, ligesom Scandlines Group under konkursen også har  arbejdet med flere løsningsmuligheder.

Scandlines Group har fremsendt flere løsningsforslag til kuratoren, men har ifølge Scandlines trods en rimelig svartid ikke modtaget nogen respons.

”Trods det at Scandlines Group har engageret sig væsentligt i at finde en løsning, har det ikke været muligt. Det er nu et faktum, at færgerne ikke kan blive klar til højsæsonen i 2013, og som følge deraf er nybygnings-kontrakterne blevet annulleret i overensstemmelse med kontaktens vilkår, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO Scandlines Group i en pressemeddelelse.

Mange investeringer
Alle forudbetalinger det tyske værft er dækket af bankgarantier. Scandlines Group har investeret mange ressourcer i nybyggeri-projektet i form af arbejdskraft, marketingaktiviteter – bl.a. ved søsættelsen i december i fjor – og indsættelsen af en ekstra færge henover sommermånederne i 2012.

Med beslutningen bliver der ikke et nyt IC-4 problem, hvor DSB modtog tog, som aldrig har virket efter hensigten.

”Vi undersøger lige nu andre muligheder for at sikre, at vi kan sejle med nye skibe mellem Gedser og Rostock så snart som muligt. I dag er det for tidligt at spekulere over det præcise udfald af denne proces. Men vores mål er at sikre høj kapacitet med en unik oplevelse om bord samtidig med, at vi fortsat opererer mere effektivt og miljøvenligt, siger Søren Poulgaard Jensen.

Frederik og Joachim fortsætter
Skibene Kronprins Frederik og Prins Joachim vil fortsætte på ruten Gedser-Rostock i 2013.

Først i det nye år vil fællesarealerne i de to havnebyer blive moderniseret, og Scandlines Group ser også på fleksible løsninger for at udvide kapaciteten til næste års sommersæson.

I 2011 transporterede rederiet 11,5 millioner passagerer, 2,6 millioner personbiler og 640.000 lastbiler på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største færgerederier – med tre korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark, Sverige og Tyskland.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk