I dag blev Scandlines anden hybridfærge M/F Copenhagen indsat på Gedser-Rostock ruten. Det skete med afgangen kl. 9 fra Gedser. Dermed er den nye færge-generation fuldtallig.

Dermed er en årelang og tung proces slut – med problemer i det oprindelige værft i det østtyske Volksverft i Stralsund. Færgerne var bygget forkert – de var for tunge og kunne bl.a. ikke gå ind i færgelejet i Gedser.

Så færgerne kom ikke i drift som planlagt i sommeren 2012 – to år efter, at de var bestilt. Og det tidligere østtyske P + S Werften GmbH kom derefter under konkurs-begæring.

Færdiggjort på Fyn
For kontrakten blev nemlig annuleret – men senere købte Scandlines alligevel stumperne og fik fynske Fayard værft til at ombygge skibene, så de kunne bruges på overfarten.

M/F Copenhagen forlod ombygningsværftet Fayard A/S i Faaborg for to dage siden og har siden foretaget øvelses-sejladser mellem Gedser og Rostock.

Den tidligere færge på ruten, Kronprins Frederik, er nu degraderet til reserve-færge på såvel Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten overfarterne.

Med en ekstra færge i form af M/F Kronprins Frederik, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

På værft med det samme
Det bliver allerede aktuelt i januar, hvor de nye færger skal på værft for at få ombygget common rail indsprøjtnings-systemet. Det er besluttet af Scandlines og motorproducenten MaK/Caterpillar. Men med reservefærgen bliver der ingen forsinkelser i færgeplanen.

”Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge. De nye færger repræsenterer en investering på mere end én milliard danske kroner pr skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland,” siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

De nye færger har bedre kapacitet – en stor fordel for danske eksportvirksomheder, da færgerne kan medtage langt flere lastvogne end de tidligere færger på overfarten.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk