Den nye Scania-serie lanceres nu med 13 liters gasmotor kombineret med Scania Opticruise

Iveco har den – Volvo har netop præsenteret den – og nu følger Scania med gasmotoren. Som én af svendskernes bestseller-motorer i dieseludgave har den nye motor også 410 hk – og den er kombineret her med Scanias kendte Opticruise automat-gearkasse.

Ifølge Scania egner den nye gasmotor sig både til langturstransport og tung indenrigskørsel. Med de 410 hk og 2.000 Nm er præstationerne helt tilsvarende en dieselmotor med omtrent samme størrelse. Serviceintervallet ligger typisk på 45.000 km ved langturstrafik.

Markerer begyndelsen

Scanias lancering af OC13 gasmotoren sker på Ecomondo 2017-fagmessen i italienske Rimini og markerer begyndelsen på en produktoffensiv fra Scania med fokus på alternative brændstoftyper til den nye generation af Scania lastbiler.

OC13 bygger på Scanias velkendte 13-liters motorer, og der er tale om en nyudviklet motor, som kører 100 pct. på gas ud fra samme princip som en benzinmotor med tændrør og komplet forbrænding.

“Denne kraftige gasmotor er et stærkt bidrag til vores klima- og miljøløsninger,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Stigende anvendelse

Lanceringen af gasmotoren sker på et tidspunkt, hvor interessen for køretøjer, der kører på biogas er stærkt stigende, idet anvendelse af biogas reducerer CO2-emissionerne med typisk 90 pct. samtidig med markant lavere partikeludslip og reduceret lydniveau.

Scanias gasmotorer bygger på støkiometrisk forbrænding, hvilket vil sige fuldstændig forbrænding af både brændstof og ilt. Forbrændingen igangsættes af tændrør på samme måde som i en benzinmotor. Færdigblandingen af brændstoffet finder sted, når brændstoffet kommer ind i cylindrene.

“Et vigtigt mål for os under udviklingsarbejdet har været at sikre de mest optimale køreegenskaber, så motorydelsen og egenskaberne svarer til dem, man forventer af en moderne dieselmotor,” siger Folke Fritzson, Senior Engineer fra Scanias udviklingsafdeling – og en del af det team, der udvikler Scanias gasmotorer.

Løst problemerne

“Hidtil har de fleste gasmotorer været for svage, eller deres rækkevidde har været for begrænset til at de for alvor kunne anvendes til tung transport. Med denne motor har Scania løst disse problemer,” siger Anton Freiesleben.

Det rigtige valg af tankløsninger er altid et vigtigt aspekt i forbindelse med gasmotorer. Både LNG/LBG-tanke (til afkølet flydende gas) og CNG/CBG-tanke (til komprimeret gas) kan bestilles direkte hos Scania. LNG giver altid en større rækkevidde, idet en markant større brændstofmængde er tilgængelig.

Markante forskelle

“Når først gassen er i motoren, betyder det ikke noget, hvordan den har været lagret, men der er markante forskelle i den rækkevidde, der kan opnås med hver enkelt tankløsning. Med LNG/LBG udgør rækkevidden omkring 1.100 km for et typisk sættevognstog på jævn vej. Med en CNG/CBG-løsning opnås typisk rækkevidde op til 500 kilometer, hvilket egner sig til lokale- og regionale transporter. Men det kilometerantal, der kan opnås, før det er nødvendigt at tanke igen, afhænger selvfølgelig også af kørestilen, aktuel vægt og transportruten,” siger Folke Fritzson.

En speciel sikkerhedsforanstaltning udtænkt af Scanias ingeniører består i, at tankventilerne vender bagud og dermed væk fra kørselsretningen. Dette er tilsyneladende en lille ting, men der er tale om en gennemtænkt detalje, der reducerer risikoen for, at ventilerne beskadiges, hvis de rammes af sten eller stenslag.

Bruger tændrør

Gasmotorer baseret på samme princip som benzinmotorer (med færdigblanding af brændstof og tændrør), har kortere serviceintervaller end dieselmotorer. Men Scanias ingeniører har indført en række tiltag, der forlænger serviceintervallet markant. På nuværende tidspunkt er det tændrørenes levetid, der bestemmer grænsen.

“Vi har fastsat intervallet til 45.000 kilometer for både tændrør og olieskift ved normal brug. Dette er en klar forbedring i forhold til tidligere generationer af gasmotorer, hvor det normale interval lå på 30.000 kilometer,” siger Folke Fritzson.

Dette reducerer vedligeholdelsesomkostningerne og øger tilgængeligheden.

Et gennembrud

“Alt peger på, at vi står foran et gennembrud for gasmotorer. Dette gælder også for tungere lastbiler til regional- og langturstransport,” siger Henrik Eng, Product Director Urban, Scania Trucks.

Han fortæller, at ingen nu behøver at undvære gode køreegenskaber eller chaufførkomfort.

”Samtidig ser vi en hurtigt voksende infrastruktur gå hånd i hånd med en øget interesse blandt potentielle kunder for at begynde at anvende al den gas, der står til rådighed på en række europæiske markeder,” siger han.

Mindre støjende

Fordi gasmotorer generelt er mere støjsvage end dieselmotorer, er de også meget velegnede i følsomme bymæssige områder. Scanias nye Euro 6 gasmotor opfylder også kravene i PIEK-støjbegrænsningsnormen, som fastsætter et maksimalt støjniveau på 72 decibel i zoner med høj risiko for gener.

Ecomondo-fagmessen finder sted frem til den 10. november. Fagmessen samler 1.200 udstillere og mere end 100.000 besøgende og fokuserer på bæredygtighed og genanvendelse.

“Dette års Ecomondo-fagmesse har ‛biometan’ som overordnet emne, og messen er det perfekte sted for Scania at påbegynde introduktionen af den nye generation af lastbiler til bæredygtige transportløsninger,” siger Henrik Eng.

Tekniske data
OC13 101
Type Inline
Slagvolumen 12,7 liter
Tændingsrækkefølge 1-5-3-6-2-4
Cylindre 6
Ventiler pr. cylinder 4
Boring x slaglængde 130 x 160 mm
Knastakseltype Normal
Kompressionsforhold 12,6:1
Brændstofindsprøjtning Bosch
Emissionsbehandling Scania EGR og trevejskatalysator
Olievolumen 43 liter
Maks. ydelse 410 hk (302 kW) @ 1.900 omdr./min.
Maks. drejningsmoment 2.000 Nm @ 1.100–1.400 omdr./min.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk