Solid Wind Power i Skjern har netop fået leveret et vogntog ud over det sædvanlige – i hvert fald er det ikke en løsning, som man ser hver dag.

Vogntoget er specialudviklet med det ene formål at opstille og servicere vindmøller.

”Efter en konstruktiv dialog med idéudvikling, forventningsafstemning og prisforhandling er det for nylig endt med, at Lastbilmægleren i Hedensted har leveret et avanceret vogntog, der er skræddersyet præcis til vores behov,” siger Peter Fly, der er Business Unit Manager hos Solid Wind Power.

Ydeevne op til 25 kW

Peter Fly er ansvarlig for bl.a. indkøb af rullende materiel samt opstilling af nye og servicering af eksisterende møller.

Solid Wind Power producerer og opstiller såkaldte husstandsmøller med ydeevne fra 10 kW til 25 kW med en samlet højde på 23-30 meter og rotordiameter på 14-16 meter.

Solid Wind Power har leveret og opstillet mere end 800 vindmøller i bl.a. Danmark, Tyskland, Holland og England – og så langt væk som Japan.

To hovedopgaver

Det nye vogntog skal bruges til transport af alle komponenter til de komplette vindmøller fra fabrikken i Skjern til opstillingsstederne rundt omkring i som regel Danmark og Europa.

“Desuden skal det fungere som et servicekøretøj, der kan transportere vores mobile serviceværksted i en 10-fods container rundt til møllerne og assistere ved servicering samt udskiftning af reservedele,” siger Peter Fly.

Aftagelig container-ramme

Derfor er bilen både opbygget som trækker med fast skammel til kørsel med sættevognen og med en aftagelig container-ramme, så virksomhedens 10-fods værkstedscontainere kan transporteres solidt fastgjort i containerlåse oven på skamlen.

Solid Wind Powers møller er opbygget i moduler, som kan samles og rejses på et forberedt fundament på under én dag. De komplette møller vejer op til seks tons inkl. tårn, nacelle med gearkasse og generator samt nav og vinger.

Både når man monterer og servicerer, har man brug for at kunne køre i terræn for at komme tæt på møllerne.

Tandem-akselløft

”Selv om den kraftige HMF 4020 K6-kran kan løfte over seks tons på seks meters afstand og næsten ét ton på over 23 meters afstand, skal trækkeren kunne komme til og fra møllerne på ujævnt underlag ved egen kraft, så derfor valgte vi en Volvo FH med tandem-akselløft,” siger Peter Fly.

Ved at kunne hæve eller sænke den bageste tandemaksel kan chaufføren altid opnå det bedste bid i underlaget med henholdsvis tom eller lastet bil – enten med hævet aksel som en 6×2-trækker med højt drivakseltryk eller som en traditionel 6×4 tandemtrækker med stor trædeflade i terrænet.

Reducerer dækslitage

Kørsel med hævet og frakoblet tandemaksel reducerer desuden dækslitage og brændstofforbrug ved landevejskørsel.

”Samtidig giver den manuelt styrbare aksel på sættevognen mulighed for at ”sno” hele vogntoget gennem snævre og kringlede passager hos kunderne,” siger Peter Fly.

Fire personer i førerhuset

En anden finesse på den nye Volvo er, at den er indrettet og godkendt til kørsel med fire personer i førerhuset.

”Når bilen skal ud på monterings- og serviceopgaver, er det praktisk, at montører og serviceteknikere kan køre med i bilen. Der er derfor installeret to ekstra Volvo-sæder med integrerede sikkerhedsseler op ad førerhusets bagvæg, så vi slipper for at sende folk afsted i en ekstra servicebil,” siger Peter Fly.

Alle leverandørerne

Carsten Lykke havde mange møder med Solid Wind Powers servicemontører og servicekoordinator, som skal bruge bilen til daglig – og det gav ham en idé om, hvordan vogntoget skulle se ud – og hvem der kunne levere de ønskede specifikationer på de enkelte dele.

Volvo FH-trækkeren er bestilt hos Autohuset Vestergaard i Kolding, kranen hos Højbjerg Maskinfabrik i Galten, opbygningen af PM Lastvognsservice i Hedensted og den én-akslede sættevogn hos Carsten Lykkes faste samarbejdspartner, Bodex i Polen. Lakeringen har Carsten Noer Storvognslakering i Vamdrup stået for. Førerhus, kran og sættevogn er fabrikslakeret.

Solid Wind Power forventer at det nye vogntog kommer til at køre ca. 40.000 kilometer pr. år og være i drift i mindst 10 år frem.

Fakta Solid Wind Powers nye vogntog:

Trækker: Volvo FH 460 6×4 med tandemakselløft. 6-cyl. rækkemotor på 460 hk/2.300 Nm, 12-trins I-Shift gearkasse med fuldautomatisk skiftesystem og skiftesoftware tilpasset entreprenørkørsel samt enkeltreduceret tandembogie med løftbar bageste aksel samt mulighed for frakobling ved terrænkørsel og tomkørsel på landevej.

Kran og opbygning: HMF 4020 K6 RC. Fast monteret bag førerhus med fire støtteben, to monteret på kranfundament forrest og to ekstra monteret bagest på trækkerens chassis. Seks hydrauliske udskud med 7.650 kg løftekapacitet på 4,6 meter, 1.640 kg på 16,6 meter og 940 kg på hele 23,6 meters hydraulisk rækkevidde. To ekstra hydrauliske funktioner ført frem til sjette udskud. Radiostyring og HMF EVS-sikkerhedssystem.

Sættevogn: Én-akslet nedbygget sættevogn med hydraulisk Tridec HF-E styring. 10-tons SAF-aksel med fire stk. 245/70R17.5-dæk, tromlebremser. Længde 11,9 meter, heraf 4,0 meter repos med 1,2 meter forsmæk i stål og 0,6 meter, to-delte sidefjæle i aluminium, samt 7,9 meter nedbygget. Dertil 1 meter hydraulisk udskydelig bagende med kofanger og lygter. Mulighed for manuel radiostyring af styrbar aksel samt udskydelig bagende fra førerpladsen. Udrustet med manuelt udskydelige breddemarkerings-reflekser med integrerede lygter og blitzlys.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk