Det er ikke billigt i kørselsafgifter at køre gennem Tyskland. Men man kan undgå at betale den tyske Maut ved at vælge en lastbil, der kører på gas.

Vi har derfor testet den helt nye Iveco S Way i NP-udgaven (Natural Power). Testbilen kørte på LNG, flydende naturgas, som endnu ikke kan tankes herhjemme. Iveco satser dog mere end nogen anden producent lige nu på biogas og naturgas som drivmiddel.

Ivecos satsning i de nærmeste år er helt klart LNG og CNG (komprimeret naturgas).

Brint som alternativ

På den lange bane vil man også satse på brint som drivmiddel til tunge lastbiler.

Her vil man benytte Ivecos amerikanske samarbejdspartner Nikola’s brintteknologi og benytte den i Europa – i sine nye lastbiler.

Brint kan, når prisen kommer ned, være et alternativ til biogas – begge er fossilfrie brændstoffer i samme prisleje.

LNG i vores nabolande

LNG kan som nævnt ikke tankes i Danmark endnu. Men det kan man i vores nabolande – bl.a. Sverige og Tyskland.

S-Way biler med LNG skal for de flestes vedkommende nok køre med tyske nummerplader, da der er en tysk tilskudsordning tillige med, at der – som allerede nævnt – ikke betales Maut vejafgift i Tyskland for bl.a. gasdrevne lastbiler.

Dertil kommer, at gasprisen i Tyskland er billigere en end diesel. Men mange danske eksportfirmaer vælger i øget grad gasdrevne lastbiler – af samme grund.

Test i Sverige

Testen af den nye S-Way NP var henlagt til Sverige, hvor der er 21 LNG-tanke – bl.a. ved udgangspunktet for testen i Helsingborg, hvor vi også tankede efter endt test.

Den førte os til omegnen af Markaryd på E4 mod Stockholm. Knap 150 kilometer nåede vi at køre i den nye bil.

Teknikken

Testbilen var en 460 hk Cursor 13 udgave med 2.000 Nm drejningsmoment. Den 460 hestes Cursor 11 dieseludgave har 2.150 Nm drejningsmoment, så trækkraften er en anelse ringere.

Det betyder særligt noget ved kørsel i bjergområder, men en anden gearing kan modsvare det. Man kan dog få Cursor 13 dieseludgaver med 570 hk, der har et drejningsmoment på 2.500 Nm.

Testbilen havde 4×2 akselkonfiguration primært for eksportkørsel. Totalvægten var på 40 tons.

Letkørt og støjsvag

Bilen havde 12-trins ZF Hi-Tronic automatiseret gearkasse. Det meste af turen på motorvejen kørte vi med topgear – 12. gear – og 1.100 omdrejninger.

På enkelte stigninger var vi kortvarigt nede i 11. gear og oppe på 1.400 omdrejninger. En stor del af tiden kørte vi i tomgang (eco-roll) med Predictive Cruise Control – med 600 omdrejninger.

Gasbilen var meget letkørt og meget støjsvag. Gasmotoren kører med to injektorer og et tændrør pr. cylinder og virker nærmest som en benzinmotor (Otto princippet).

Forbrug på 4,2 km/l

Vi stillede fartpiloten på 83 km/t med plus/minus max. 5 km/t. Der var også 5-trins intarder, som vi brugte på nedkørsler og ved rundkørsler og kryds – for at køre mest økonomisk.

Forbruget endte på cirka 4,2 km/kg, som svarer til ca. 4,2 km/l. Det var resultat, da vi efterfølgende tankede i Helsingborg.

Rækkevidden i en gasbil er heller ikke så god som i en dieselbil – med 390 kg. gas kan man køre cirka 1.600 kilometer, hvor en dieselbil med en 1.100 liter tank kan nå over 3.000 kilometer.

Sikkerhedsprocedurer

Selv om selve tankning med gas kan gå ganske hurtigt, skal der dog gennemføres en del sikkerhedsprocedurer.

Således skal der bæres visir og særlige handsker, da gassen er meget kold. Der skal også kobles et jordstik til tanken og der skal der blæses luft ved området før og efter tankning.

LNG kører med et tryk på ni bar, hvor CNG, komprimeret biogas og naturgas, bruger 200 bar.

30-40 pct. dyrere i indkøb

Prisen for testbilen er lidt over en million kroner – det er cirka 30-40 pct. mere end den tilsvarende dieseludgave, som ligger på ca. 850.000 kroner.

Dertil kommer, at gasprisen er højere. Det er totaløkonomien, som bilen vinder på – bl.a. gennem de færre kørselsafgifter i Tyskland.

Længere rækkevidde med LNG

Man peger på, at efterspørgslen af gasbiler er stigende i Danmark. Det skyldes blandt andet, at supermarkedskæderne er begyndt at fokusere på bæredygtig transport. Det største problem i Danmark er, at der p.t. kun fås komprimeret gas (CNG) på tankstationerne.

”CNG er velegnet til kortere distancer. Hvis der derimod kommer nogle LNG tankstationer langs motorvejsnettet, så er der ingen tvivl om, at efterspørgslen vil øges drastisk på grund af en 2,5 gange længere rækkevidde end på den komprimerede gas. Alt dette er dog under forudsætning af, at gasprisen er attraktivt i forhold til dieselprisen. Samtidig har vi masser af biogas i Danmark til at opfylde ethvert transport behov,” siger teknisk chef for tunge køretøjer hos Iveco North Europe, Henning Nielsen.

Afløser Stralis efter 17 år

Iveco har valgt navnet S-Way, som er en slags videreførelse af navnestrategien fra Stralis entreprenørbilen X-Way. Den kommer også med det nye førerhus, og det gælder også offroad’eren Trakker, som bliver kaldt T-Way. Iveco gør det ”The Iveco Way.”

S-Way afløser Stralis modelserien efter 17 år – med fokus på ikke mindst chauffører og it. Stralis blev af mange i branchen anset for at være bedaget – og designet trængte i den grad til en opdatering såvel ydre som i kabinen. Med S-Way er der på nærmest alle punkter sket underværker.

Bilen blev nummer to ved kåringen til Truck of the Year 2020 – kun slået med otte point af vinderen Mercedes-Benz Actros.

Ikke sparet på udstyret

For Iveco handler det også om at få pudset anseelsen blandt kunderne af – og fremstå som en af de bedste og mest innovative lastbilsproducenter, og samtidig håbe på, at lastbilen kan blive den foretrukne for mange chauffører.

I forhold til Stralis er førerhusets basiskonstruktion videreført, men der er bl.a. en helt ny front, ny top og nye døre, der dækker de to øverste trin.

Alt sammen udviklet for at optimere aerodynamikken og dermed sænke brændstofforbruget. S-Way er 12 pct. mere aerodynamisk end Stralis.

Active Space førerhus

Testbilen havde også det største Active Space førerhus – der sikrer meget opbevaringsplads til chaufføren.

Der er ikke blevet sparet på indretning og udstyr i førerhuset. Der er en helt nyindrettet kabine – bl.a. med lækrere og blødere plastmaterialer på instrumentbrættet.

Dertil ny og større syv-tommer touchscreen med navigation samt lavere sædekonsol og tykkere sædepude – der giver bedre kørestilling.

Fuld ståhøjde i kabinen

Dertil sænket gulv, men fortsat med en motortunnel på 10 cm. Dertil nye køjer – med bl.a. 14 cm. tyk madras i underkøjen. Desuden køleskab og opbevaringsboks, der er placeret under køjen – og kan trækkes ud – samt et højere tag, så der er fuld ståhøjde i førerhuset.

Der bruges nu LED belysninger i kabinen, og der er et integreret klimaanlæg, der virker ved parkering og overnatning.

Skabene over forruden er nu større – på 250 liter – og dertil kommer de to sideskabe, som også nås fra vejen – med andre aflægge-skabe bliver det til 375 liter.

Multifunktionsrat

Læderrattet er ekstraudstyr – og var i testbilen fladt i bunden, som kendes fra personbiler. Men det giver også lettere indstigning, og bedre siddekomfort. Rattet er et multifunktionsrat med 22 betjeningsknapper, som man lige skal lære at betjene.

Vi skal også nævne de nye og slankere sidespejle. Endelig er sideruden større, så der med den større forrude samlet er et bedre udsyn.

Bilen har også lys- og regnsensor – ligesom den har LED lygter samt LED signatur-kørelys.
Vi skal også nævne dækkene med lav rullemodstand fra Michelin.

Alle udgaver på plads

Efter at Iveco har lanceret S-Way er efterspørgelsen på S-Way steget enormt – og nu, hvor man har fået de sidste modeller på plads (red: bl.a. 6×2 versioner), så går salget godt, melder Iveco North Europe.

”Vi oplever god respons fra de enkelte chauffører på de forbedringer, der er foretaget, og vi ser også nu at mange af de mindre vognmandsforretninger får lyst til at ”customisere” bilerne med pyntelister og kapper, da de syntes, at det er en barsk bil at se på udefra. Salget begyndte først rigtigt efter andet kvartal i 2020, da alle udgaver så var på plads,” siger Henning Nielsen.

Serviceplatform

Iveco er gået sammen med Microsoft for at udvikle serviceplatformen på S-Way – og det gælder også ”MyIveco” portalen og en app, som forbinder bil og pc.
Læg dertil en opdateret flådestyring med professionel brændstofrådgivning og vedligeholdelse.

Den nye S-Way er koblet op på såvel transportselskab og vognmandsforretning samt værksted, hvor man kan følge køretøjet og i god tid give råd om serviceplanlægning.

Overvågning fra værkstedet

Værkstedet kan dermed overvåge og opdatere bilen via realtidsdata, uden at den skal tages ud af drift. Det skyldes den indbyggede Connectivity Box, der er en netværkscomputer, som indsamler, behandler og udveksler data fra såvel chauffør, køretøj som opbygning.

Desuden tilbyder Iveco en stilstandsgaranti, som træder i kraft, hvis bilen skulle være så uheldig at holde på værksted i over 24 timer.

Det nye connectivity- og infotainment-system støtter Apple Car Play og har stemmegenkendelse. Meget af opkoblingssystemet kan foretages med mobiltelefonen – med software fra Microsoft.


Faktaboks – Iveco S-WAY NP-AS440S46-NP-E6d 2 LNG T/P 4×2:
Motor: 6 cyl. Naturgas. Cursor 13.
Slagvolumen: 12.8 liter.
Ydelse: 460 hk v. 1.900 omdr.
Drejningsmoment: 2.000 Nm v. 1.200-1.575 omdr.
Miljøklasse: Euro VI/d
Gear: Hi-Tronix (ZF) 12 trins aut.
Retarder: hydraulisk 5 trin.
Tanke: 2 x 540 liter (390 kg.)
Affjedring: Parabel + luft T/P.
Akselkonfiguration: 4×2.
Akseltype: Enkeltreduktion.
Akselafstand: 3.800 mm.
Spærredifferentiale: bag.
Skammel: Jost.
Dæk: Michelin 385/55 – 315/70 R 22,5.
Færge: Alcoa aluminium.
Bremser: Skiver for og bag. esc, ABS, ASR, Hill Holder.
Førerhushøjde/bredde: 3.800/2.500 mm.
Fartpilot: GPS baseret Hi-Cruise. Eco-roll.
Touchscreen: 7 tommer med navigation.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter.
LED lys: Alle lygter.
Oliefyr: Eberspächer.
Udstyr: Elektronisk førerhus-tip, justerbart rat, læderrat, luftaffjedret førersæde m. armlæn (ikke elektrisk styrede) (begge sæder med læder, elektrisk glas-skydetag, klimaanlæg og manuelt betjente solskærme.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk