Fredag i sidste uge kørte den sidste Vivaro af første generation af båndet på GM’s fabrik i Luton i Midtengland.
Næsten én million Vivaro er det blevet til siden produktionen blev indledt i 2001 – med såvel Opel som Vauxhall front-design. Hovedparten af de Opel Vivaro, som kommer til Danmark, bygges i Luton. Enkelte modeller kommer fra Sandouville fabrikken i Frankrig – her bygges især søstermodellen Renault Trafic.
Nu omstilles produktionen til den nye Vivaro – og produktionen genoptages senere i denne måned. I alt har den hæderkronede engelske fabrik bygget otte millioner varebiler siden fabrikken åbnede i 1905.
250 nye arbejdspladser på vej
Produktionen af den nye Vivaro sikrer 1.200 arbejdspladser og en 10-årig kontrakt og en investering på 1,7 mia. kr. Fabrikken indfører i den forbindelse andet skift, som betyder 250 nye arbejdspladser.
Rivalen Ford lukkede Transit fabrikken I Southampton sidste år – og flyttede produktionen til Tyrkiet. Så Luton er Storbritanniens sidste fabrik for varebiler. I fjor blev det til 33.000 Vivaro fra den engelske fabrik, som eksporterer 52 pct. af sin produktion til resten af Europa.
Straks på museem
“Vivaro er ekstrem vigtig for Vauxhall og produktionsfaciliteterne I Luton,” sagde Tim Tozer, Vauxhall’s formand og adm. direktør ved en højtidelighed på fabrikken.
Så der var fest, da Vivaro nummer 957.107 kørte af båndet i Luton – og medarbejderne flokkedes ved den sidste Vivaro af første generation. Bilen – en Vauxhall Vivaro – kommer straks på Vauxhall’s Heritage Centre ved Vauxhall’s hovedkontor Griffin House i Luton.