Ford skruer ned for kubikindholdet i deres arbejdshest Ranger, når man nu går fra en 5-cylindret 3,2 liter motor til en 4-cylindret 2 liter biturbo-motor.

Ford kaster nu håndklædet i ringen – som så mange andre bilproducenter – og down-sizer deres kraftige Ranger pick-up fra en heftig 5-cylindret 3,2 liter motor til en 4-cylindret 2-liter biturbo-motor, som alt andet lige vil være mere presset.

Den nuværende Ranger har vundet masser af sammenligningstests i topmodellen med den robuste 5-cylindrede 3,2 liter topmodel med 200 hk og 470 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger.
På papiret har den nye model endda 30 Nm mere – med nu 500 Nm – men med en kortere momentkurve.

Momentkurve knap så flad

Ford har allerede meldt ud, at bilen henter sine 500 Nm mellem 1.750- og 2.000 omdrejninger – og det er bevis på, at den gamle 3,2 liter maskine er smidigere – med et moment over et bredere område.

Så bundtrækket er derfor ikke lige så godt – for momentkurven er ikke lige så flad over et længere omdrejningsområde som i den nuværende 3,2 liter udgave med fem cylindre.

Så er man ude efter én af klassens mest smidigste biler, så er det nu, man skal slå til. Ranger 3,2 liter udgaven fås fra rimelige 276.000 kroner plus moms. Wildtrack testbilen med automatgear koster 351.000 kroner plus moms.

Test af den nye model

Vi vil inden for få dage kunne rapportere, om afløseren kan løfte arven fra den 3,2 liters udgave, som med lethed trækker afsted med en fuldtlastet trailer.

Til gengæld vil den nye udgave byde på bedre miljø og det vil sige 10 pct. lavere CO2 udslip. Dertil en 10-trins automatgearkasse hentet i USA, der skulle give smidigere kørsel.

Ford er nødt til at kunne præstere et grønnere fodaftryk som producent – og komme ned på et samlet lavere CO2 udslip for bilerne. Derfor ser man også så mange 3-cylindrede motorer i selv store Ford-biler.

Drømmetilværelse

Man kan jo så drømme sig tilbage til dengang en pick-up var en arbejdshest – og ikke en strandbil til surfbrættet. Herhjemme er nærmest alle pick-up biler solgt til professionelt brug – det vil sige bl.a. håndværkere, entreprenører, skovfolk og godsejere.

Vi har nået at prøve én af de sidste Ranger modeller med masser af kubik og trækkraft – endda i en Wildtrack udgave med luksus-aptering – med kantsyede lædersæder og instrumentpanel.

Vi indrømmer, at bilen er lidt urolig i bagvognen uden læs, og helt lydefri ved acceleration er de heller ikke – og så kører den vel langt ud i gearene, inden der skiftes gear i den 6-trins automat-kasse. Men man kan jo skifte gearene manuelt.

En vinder i terrænet

Men i terrænet er den en vinder – ikke for stor til at klare sig gennem et vildnis, og man kommer altid igennem terrænet med den momentstærke maskine.

Et tryk på en knap – og spærredifferentialet kobles til.
Og med kompas finder man altid retningen.

Send sådan en Wildtrack ind i manegen hos en gruppe entreprenører – og de er solgt. Tilmed med en indretning, som selv en Titanium-udstyret Mondeo ikke kan matche.

Stabil med læs

Sender man den ud ad en ujævn vej uden læs er den lige så urolig i undervognen som andre med stiv bagaksel. Med læs er den stabil. Positivt er trailervægten på 3,5 tons, som alle entreprenører foretrækker – og så laster den ca. et tons gods. Der er tilmed surrings-skinner på ladet på Wilstrack. Trailer-stabilisering er standard.

Man får meget for pengene i en Ranger Wildtrack – selv om det er beklageligt, at nødbremse-system er ekstraudstyr. Bilen, som vi prøvede, havde dog både adaptiv fartpilot og nødbremsesystem.

Ekstra koster også linjevogter (Lane Keeping Warning), som er videreudviklet hos Ford. Det betyder, at rat-bevægelserne ved sving (hvis man ikke blinker samtidig) ligesom låses fast og rattet samtidig vil trække bilen tilbage i sporet. Det er en noget ubehagelig fornemmelse – men man kan indstille systemet i bilens computer til ikke at virke så voldsomt.

Førerassistent-pakke

Alle sikkerhedssystemer fås i en særlig førerassistent-pakke til få tusinde kroner – og den bør man tilkøbe.

Ud over de to nævnte systemer, kan jeg nævne skiltegenkendelse, førerovervågning (træthed) samt automatisk op og nedblænding af fjernlys og bakspejl. Dertil SYNC 3 connectivity.

Vi kan også nævne  otte tommer navigation, læderrat, midterbox/armlæn, el-justerbare sæder og 19 tommer sorte alufælge. Testbilen havde også monteret et aflåseligt Mountain Top hard-top jalousi.

Hjælp til bakkerne

Man skifter fra to- til firehjulstræk med hastigheder op til 120 km/t. I 4L range kryber bilen mere end den kører og ned ad bakke træder motorbremsen til – i øvrigt er der også Hill Descend Control (for kontrolleret nedkørsel) og Hill Launch Assist, til hjælp, når det går op ad bakke. Elektronisk spær på bagakslen giver ekstra muligheder.

Man sidder godt bag rattet (af læder) – men det kan undre, at det kun kan indstilles i én retning: lodret. Der var ingen flaskeholdere i dørene, men to kopholdere. Vi savnede også lås på handskerummet.

Sædet var velformet og multijusterbart. Fra udstyret på bilen kan nævnes fartbegrænser, 2-zone klima, tågelys for og bag, speedpilot, tagbøjler og trinbrætter. Bagklappen var i øvrigt ret tung – her kunne gasdæmpere være en fordel.

Fakta Ford Ranger Wild Track 4×4:
Motor: 5 cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 200 hk v. 3.000 omdr.
Moment: 470 Nm. v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 6 trins aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Forbrug EU-snit: 11,4 km/l.
CO2 udslip: 233 g/km.
Totalvægt: 3.200 kg.
Køreklar vægt: 2.212 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Ladlængde: 1.549 mm.
Frihøjde: 230 mm.
Læssehøjde: 840 mm.
Dæk: Hankook Winter evo2 SUV 265/16 R19.
Sikkerhed: esc (nødbremsesystem ekstra)
Til/frakørselsvinkler: 28/28 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Vadedybde: 800 mm.
Affjedring for/bag: Uafhængig/stiv bagaksel.
Fabriksgaranti: 2 år uden km-begrænsning.
Pris testbil ekskl. moms: 350.915 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk