Otte Nissan e-NV200 er koblet til nettet af grønne el-varebiler, der nu er nået op på samlet 38 køretøjer i Hovedstadens Forsyningsselskab.

Men det er fortsat især offentlige myndigheder og virksomheder med grønne intentioner, der først og fremmest vælger elektriske varebiler.

Drift Fjernvarme, der er en del af HOFOR – Hovedstadområdets Forsyningsselskab, har således lige indkøbt otte nye Nissan e-NV200 el-varebiler. I alt har HOFOR nu en samlet elbil-park på de 38 biler.

Fra Amager

Nissan forhandler AutoNorden i Kastrup på Amager har stået for leveringen af de otte Nissan e-NV200 til HOFOR – og blandt andet sørget for dekoration af bilerne samt den praktiske indretning.

Indretningen har faktisk gjort, at de nye biler ikke har behøvet at være lige så rummelige, som de tidligere el-biler.

Bilerne er udstyret efter leanprincippet 5S. De har også en omformer installeret, som gør det muligt at oplade mobiltelefoner og computere, når personalet er på arbejde. Omformeren giver også mulighed for installation af en køleboks til opbevaring af mad og drikkevarer.

El-varebiler er billigere

HOFOR har fulgt de løbende omkostninger på elbilerne op imod de andre biler.

“Vores erfaring viser, at elbiler er billigere i drift end konventionelle køretøjer. Det er på alle parametre, at bilerne gør sig bedre økonomisk, herunder service- og fremdrifts-omkostninger,” siger Kenneth Bergstrøm, indkøber hos HOFOR.

Det gælder ikke mindst den grønne afgift, som samlet set udgør 630 kroner årligt.

Mere fleksibilitet

”Ikke mindst er elbilerne miljøvenlige og kan også parkere på de parkeringspladser, der er reserveret til elbiler, hvilket gør dem fleksible ved arbejde rundt i byerne,” siger Kenneth Bergstrøm, indkøber hos HOFOR.

Nissan e-NV200 har i nyeste udgave et batteri på 40 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 200 km ved blandet kørsel i forhold til WLTP-normen – og op til 300 km ved ren bykørsel på en fuld opladning. WLTP står for Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure.

Der kan oplades med såvel en 50 kW hurtiglader samt en 6,6 kW standard ladeboks. Herudover er der også mulighed for at lade i et almindeligt 230 v stik – også kaldet mormorstik.

Øget efterspørgsel

Efterspørgslen på el-varebiler stiger i øjeblikket. Flere ser fordelen ved kørsel på el, ligesom HOFOR har gjort det. Og krav om mere grøn transport indeholdes nu i mange udbudsmaterialer, hvilket giver større incitament til at vælge el-varebiler, hvor det er muligt. Selv om indkøbsprisen er højere end på konventionelle varebiler.

”Vi er meget glade for HOFOR’s tilbagemeldinger om fordelene ved elbiler. Det giver forhåbentlig anledning til nye overvejelser om elbiler for flere virksomheder,” siger Ralph Gonsalves, der er landechef hos Nissan i Danmark.

Ny model hedder e-NV250

Produktionen af e-NV200 foregår p.t. i Barcelona, men allerede i år bliver produktionen nedlagt til fordel for andre bilmodeller i Renault-Nissan Alliancen. Afløseren til e-NV200 er offentliggjort – den skal hedde e-NV250.

Den skal bygges af Renault i Frankrig – og bliver søstermodel til den nye elektriske Renault Kangoo Z.E., som netop er blevet præsenteret som prototype ved et arrangement i Paris.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk