(TORINO)

Jolly – det er ikke længere kun en dansk cola-drik.

Italienske Iveco har netop døbt to elektriske varebiler eJolly og eSuperJolly – i vægtklasser, hvor koncernen aldrig har konkurreret. Eneste varebil har været de kraftige Daily og eDaily.

For Iveco har indgået et samarbejde med Stellantis-koncernen, der jo også rummer deres tidligere familiemedlem Fiat Professional, så de får leveret varebiler, som hos Fiat Professional f.eks. hedder Scudo og Ducato.

Det sjette mærke

Iveco bliver det sjette mærke, der tilbyder de to varebils-modeller. Ud over Iveco og Fiat kan man også vælge Peugeot (Boxer og Expert), Citroën (Jumper og Jumpy), Opel (Movano og Vivaro) samt Toyota (Proace Max og Proace.)

Iveco’s Jolly-udgaver kommer dog først på markedet rundt om i Europa i begyndelsen af 2026 – den store eSuper Jolly i første kvartal og den mindre eJolly i andet kvartal.

Sammen med eMoovy

Men man har netop også markedsført den lille chassisbil Iveco eMoovy – i samarbejde med Hyundai. Den skulle være klar herhjemme senere i år.

For Iveco er det smart at kunne tilbyde deres kundegrupper af bl.a. lastbilvognmænd, entreprenører og håndværkere varebiler i lettere segmenter til først og fremmest by- og regional transport. Også kaldet “One-Stop-Shopping.”

Men mens man hos Stellantis Pro One (erhvervsbiler) tilbyder deres varebiler med både el- og forbrændingsmotorer, er der kun eludgaver, som Iveco har indgået aftale med.

Tilbage fra 1959

Navnet Jolly har faktisk været benyttet til varebiler før – nemlig dengang det italienske bilmærke Lancia markedsførte deres Jolly og Super Jolly varebilsmodeller.

Det var med teknik fra personbilerne Appia og Flavia – fra henholdsvis 1959 til 1963 og fra 1963 til 1970.

Fra 2,8- til 7,2 tons

Med eJolly og eSuperJolly kan Iveco tilbyde lettere erhvervsbiler fra 2,8- til 7,2 tons – fra eMoovy til Daily 4×4.

eJolly har totalvægt fra 2,8- til 3,2 tons. Lastekapaciteten er 1.175 kg. Højden er 1,9 meter. Elmotoren yder 100 kW og har et moment på 260 Nm.

Vigtig milepæl

“Introduktionen af vores eJolly og eSuperJolly, udviklet i samarbejde med Stellantis Pro One, repræsenterer en vigtig milepæl i vores strategiske rejse. Sammen leverer vi avancerede, effektive og bæredygtige mobilitetsløsninger, der skaber betydelig værdi for vores kunder,” udtaler Carlotta Mathis, Head of Strategy and Marketing Iveco.

49- og 75 kWh batteripakke

Man kan vælge imellem en 49 kWh-batteripakke med en rækkevidde på op til 224 km eller en 75 kWh-pakke, der udvider rækkevidden til 352 km.

Hurtig opladning på op til 100 kW gør det muligt at oplade 100 km rækkevidde på 15 minutter. eJolly inkluderer også en ePTO (400V) til skræddersyet karrosseri og ombygninger – f.eks. fra køleenheder til mobile værksteder.

Teknisk set

Den nye eSuperJolly har en totalvægt fra 3,5 til 4,25 tons. Den er udstyret med en 200 kW motor og et drejningsmoment på 410 Nm. Batteriet yder 110 kWh – og en rækkevidde på op til 420 km. Bilen kan oplade 100 km på 15 minutter.

eSuperJollly har varerum op til 17 kubikmeter og en nyttelast på op til 1,4 tons. Blandt detaljerne fra kabinen kan nævne trådløs mobilopladnng og justerbart bord.

Hjælpemidler

Centralt i køreoplevelsen er den nye Easy eJolly-app, der giver chaufføreren alle vigtige oplysninger – bilstatus, resterende rækkevidde og opladningsplanlægning.

For flådeadministratorer giver IVECO ON digital portal fuld driftssynlighed – herunder nøjagtige data om køretøjsstatus, batteriopladningsniveauer, rækkevidde og ydeevne. Iveco tilbyder endvidere opladning via Iveco eCharge Card.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk