En helt ny elektrisk varebil er netop blevet præsenteret herhjemme. Det er den kinesisk byggede Maxus e Deliver 5, som vi netop har prøvet.

Det er en varebil, som med sine kompakte mål passer godt til ”Last Mile” distribution. Den er også godt som reklamesøjle, for designet er spøjst – og næsten Barbie-dukke-agtigt. Det gælder også inden døre.

Til 260.000 kroner plus moms er prisen – og dermed ligger den på niveau med de mindste Stellantis-varebiler – f.eks. Citroën Berlingo Van.

Ser på ID.Buzz

Maxus selv peger på Volkswagen ID.Buzz som nærmeste konkurrent – og så er prisen på Maxus 80.000 kroner billigere.

Men rækkevidden i Maxus er 335 km noget kortere end Buzz’en, der klarer 415 km.

Det er heller ikke samme kvalitet eller samme komfort. Maxus kan kun lade med 70 kW – ID.Buzz med 170 kW. Så vi skal undlade at sammenligne mere.

Højt udstyrsniveau

Maxus e Deliver 5  har bestemt sine fordele – ud over prisen er den spækket med sikkerhedsudstyr – inklusive adaptiv fartpilot, 360 grader around view kamera og kamera ved svingning – men der er ikke blindvinkel-spejle – så man skal også kikke på skærmen, når man skal dreje..

Dertil nødbremse, p-sensor bag, skiltegenkendelse, linjevogter, fire skivebremser, elektrisk parkeringsbremse, LED forlygter, air condition, seks airbags, varme i alle sæder og kollisions-advarsel.

Der er 12,3 tommer touchscreen med navigation – og her foregår meget af betjeningen af bilen. Bl.a. indstilling af sædevarme og ventilation.

Let hjulspin

Men den føles meget spinkel at køre i – og både med og uden læs (vi prøvede med 200 kg) laver den  hjulspin ved selv normal acceleration. Især i regnvejr skal man passe på. Måske det også kan skyldes de kinesiske Wanli dæk.

Vi savnede plads bag rattet – man kan ikke skubbe sædet så langt tilbage, så man sidder lodret, når der skal være plads til at betjene pedalerne.

Når vi taler plads, savnede vi aflæggeplads. Der er kun plads i en hylde i bilens bredde over frontruden – men der er er dog trådnet i dørene og en lille knage til at hænge en taske.

Ingen handskerum

Ingen handskerum – men derimod et overdimensioneret ventilationsanlæg med store dyser. Der er et bænkesæde for to personer – og de sidder også klemt, men der er ikke plads til gods under sædet. Der er skridsikker gummimåtte på hele gulvet i kabinen.

Varerummet er pænt stort for klasse – i denne udgave på 6,6 kubikmeter og fløjdørene bag åbner 180 grader. Standard er en skydedør – mens to skydedøre koster 2.000 kroner.

Rummet var beklædt i bund og halvt op ad siderne – til ekstra 1.450 kroner. Vi skal også nævne en lav læssekant på 49 cm og fire fastgørelseskroge i gulvet.

Trailer på 1,5 tons

E Deliver 5 er 4,80 meter lang, 1,87 meter bred og 1,96 meter høj – dermed ligger den i størrelse midt imellem den mindste Maxus e Deliver 3 og den større e Deliver 7, som vi prøvede i fjor. Med på programmet er også den store e Deliver 9.

Helt ekstraordinært må e Deliver 5 trække en trailer på 1,5 tons – som med nyttelast på 1.200 kg. vil betyde, at strømmen forsvinder ret hurtigt.

Varmepumpe og V2L

Den lader som nævnt kun med 70 kW – og det tager 42 minutter at lade op ved en hurtiglader. Der er en 11 kW on-board lader og tre faser, og ved AC ladning tager det 7,5 timer at lade op.

Vi skal dog rose bilens varmepumpe, som sparer på strømmen. V2L er også en vigtig detalje, hvor man kan bruge bilens strøm til f.eks. værktøj.

Tre rekuperationstrin

Bilen yder 163 hk og 240 Nm – og batteriet er på 64 kWh. Vi skal fremhæve, at der er tre rekuperationstrin (indstilles på rattet) – og så skal man næsten ikke røre bremsepedalen i bytrafik – og samtiden samles en masse strøm op. Rækkevidden i bytrafik er da også op mod 489 km.

Den er ikke vildt hurtig som mange andre elbiler. Faktisk når den 100 km/t på 10,7 sekunder. Men det er fint nok i byen. Bilen har et 1-trins automatgear.

Ønsker man et seks meter ladekabel, koster det ekstra 2.000 kr.

Fem EuroNCAP stjerner

Man åbner frontklappen ved at trække i en  lille strop under instrumentbrættet – herunder gemmer sig påfyldning af diverse væsker.

E Deliver 5 er fra begyndelsen udviklet som elbil på en ny MILA platform til lette varebiler.

EuroNCAP har netop givet bilen maksimale fem stjerner i sikkerheds-crashtest.

Fakta Maxus e Deliver 5 L1H1:
Ydelse: 163 hk.
Moment: 240 Nm.
Batteri LFP: 64 kWh.
Rækkevidde WLTP: 335 km.
Rækkevidde by: 489 km.
Gear: 1 trins aut.
Forbrug: 206 wh/km.
Test-forbrug: 19 kWh/100 km.
Opladning AC 11 kW: 7,5 timer.
Opladning DC 70 kW: 42 min.
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Onboard 11 kW/Faser: 3.
Træk: forhjulstræk.
Bremser: Skiver for og bag. esc, ABS.
Affjedring: Uafhængig for/bladfjedre bag.
Bilens mål: 4.800 x 1.874 x 1.960 mm.
Varerumsmål: 2.654 x 1.455 x 1.704 mm.
Mellem hjulkasser: 1.250 mm.
Læssehøjde: 49 cm.
Varerummål:
Varerum: 6,6 kubikmeter.
Skydedør: 873 x 1.243 mm.
Bagdøre: åbner 180 grader.
Trailervægt: 1,5 tons.
Nyttelast: 1.200 kg.
Egenvægt: 1.850 kg.
Totalvægt: 3.050 kg.
Dæk: Wanli Trackforce SL106 195/65 R16c.
Garanti: 5 år/100.000 km.
Batterigaranti: 8 år/ 200.000 km.
Pris ekskl. moms: 259.900 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk