Kia har opdateret deres kompakte crossover Stonic, så man får en motor med en form for friløb – ligesom var kendetegnende for de tidligere svenske SAAB 96 personbiler.

Coasting kaldes det – og der er tale om en elektrisk styret kobling, der arbejder sammen med Mild Hybrid systemet. I stedet for at motoren slår fra, når man stopper op (start/stop-system) – slår den fra, når man slipper speederen. Det giver bedre økonomi.

Ved kørsel med manuelt gear bruges koblingen og gearvælgeren som normalt, mens den semiautomatiske kobling giver mulighed for Coasting.

Et lille sejlskib

Coasting er altså, når bilen automatisk kobler ud, når man slipper speederen for at spare brændstof. Samtidig viser der sig tegningen af en lille sejlskib i instrumenteringen.

Det er samme princip i Kias manuelle gearkasse kaldet IMT (Intelligent Manuel Transmission) med en intelligent semiautomatisk kobling.

Vi har prøvet systemet i Kia Stonic med 7-trins dobbeltkoblings gearkasse (DCT), som er en gearkasse med to koblinger fremfor én. Hver kobling står for en række gear, så den ene kobling kan forberede et gear, mens den anden er i drift.

Praktisk motorbremse

DCT giver et sportsligt gearskifte, som giver et hurtigere og mere flydende gearskifte og deraf en mere dynamisk og sportslig køreoplevelse. DCT fungerer i praksis som automatgear.

Som en anden fordel ved Stonic har den en praktisk motorbremse – blot man rører bremsepedalen, sætter motorbremsen ind – lidt som ved rekuperation i el elbil. Og så sparer man jo på bremserne.

Vi har kørt dels en Stonic med Upgrade udstyr – altså en Prestige model med Upgrade pakke. Dels har vi kørt i GT Line, som har noget mere udstyr.

Et godt tilbud

Upgrade er et godt tilbud, som koster 20.000 kroner oven i basisudgaven Prestige som personbil – og ca. 12.000 kroner ekstra som Van oven i de 127.600 kroner plus moms, som man kan få en Stonic Van for.

Kaster man yderligere 25.000 kroner efter en GT-Line (hvide plader) – eller ca. 15.000 kroner som Van – får man endnu mere udstyr. Prisen for GT Line som Van er godt 174.000 kroner eksklusive moms.

Så på gule plader er der penge at spare – og undertegnede ville i hvert fald gå helt efter topmodellen – ikke fordi den ser mere smart ud med de større 17 tommer alufælge – den kører også bedre på de større og bredere 205/55 dæk.

LED lygter overalt

Tillige kommer så standard LED lygter for og bag samt LED tågeforlygter, som samlet giver et helt fantastisk lys i mørke – samt parkeringssensorer fortil (Upgrade har kun p-sensorer bag) – og blindvinkelassistent (BLIS).

Resten af GT Line udstyret handler om luksusudstyr – så som 8 tommer touchscreen, sports-GT-sæder med læderkanter, aluminiumspedaler og -fodstøtte, GT-læderrat, højdejusterbart passagersæde, ekstra usb-stik, dobbelt udstødning (fake) og en masse krom- og matkrom-detaljer og en særlig GT kofanger.

Det er dog vigtigt at pege på, at selv billigste Prestige-model har adaptiv fartpilot, så bilen holder afstanden til bilen foran på vejen – et stort plus og en kæmpe sikkerhedsfaktor. Og selvfølgelig er der hos Kia 7 års fabriksgaranti.

Standard nødbremse

Selv basismodellen har desuden sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, linjevogter, 4,2 tommer touchscreen, hill start, læderrat, DAB+ radio og Apple Car Play.

I Upgrade (og GT Line) får man bl.a. to-zone klimaanlæg, regnsensor, bakkamera, armlæn mellem sæderne, tonede ruder bag, el-foldbare sidespejle, tagræling, varme i rat og sæder, tågeforlygter og LED kørelys. Samt 16 tommer aluminiumsfælge.

Navigation er dog ekstraudstyr i alle udgaver – og der er ikke trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle), ligesom man heller ikke får handskerumslås – men dog midterboks. Der er 900 kg. trailervægt, som ikke er så imponerende.

Fin undervogn

Der er også en ret høj indvendigt læssekant bagtil på 170 mm. Under gulvet gemmer bilens litium-ion batteri, så der er ikke aflæggeplads til ret meget foruden. Vi kan dog nævne fire små fastgørelsespunkter i varerummet.

Instrumenteringen er overskuelig, men instrumentbrættet er holdt i hård sort plast – dog med kevlar-like lay out detaljer.

Stonic kører ganske godt med GT-undervognen – og trods den kleine 3-cylindrede, 1-liters benzinmotor er den med sin turbolader og Mild Hybrid teknik ganske kvik.

Højt  støjniveau

Mild Hybrid systemet sørger for at give den lille motor ekstra kræfter udover at spare på dråberne – hvor WLTP tallet siger et snit på 17,6 km/l. Og den 7-trins DCT gearkasse er både hurtig og blødt skiftende.

Det mest irriterende er lydniveauet fra den 3-cylindrede motor, som en kollega rammende kalder for dåse-støj.

Den lille motor bliver presset hårdt af turboen for at finde præstationerne – og kører man sådan hele tiden, når man nok ikke de godt 17 km/l.

Flot drejningsmoment

Turbo og hybridteknik har tilmed opnået et flot moment på 200 Nm med en imponerende flad momentkurve mellem 1.500- og 4.000 omdrejninger.

Bilen er dog bedst i byen og måske på en stille landevej.

Ved motorvejsfart er støjen for voldsom – men al den spinkle teknik handler jo om, at fabrikkerne skal præstere lave CO2 udslip for ikke at skulle betale bøder til myndigheder som EU.

God kørestilling

Man kunne derfor drømme om en 4-cylindret motor, som jo findes i den større Ceed-model – for slet ikke at tale om en diesel for erhvervsfolk med stort kørselsbehov.

Man sidder ellers godt bag rattet – og vi skal fremhæve alu-fodpladen i GT Line, som er med til at sikre en lige kørestilling til langturen.

C-stolperne i bilen er dog ret brede – og det går ud over udsynet skråt bagud.

Faktaboks Kia Stonic Van:
Motor: 3 cyl. turbobenzin. 12V
Slagvolumen: 998 ccm.
Mild Hybrik teknik: 48V starter-generator.
Batteri: Litium-ion.
Ydelse: 120 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 200 Nm v. 1.500-4.000 omdr.
Gear: 7 trins dobbeltkobling.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,4 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 17,6 km/l.
CO2 udslip: 129 g/km.
Varerum: Ca. 1.150 liter.
Læssehøjde udv./indv.: 770/170 mm.
Egenvægt: 1.185 kg.
Køreklar vægt: 1.288 kg.
Totalvægt: 1.710 kg.
Trailervægt: 900 kg.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Dæk GT-Line: Conti Premium Contact 205/55 R17.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Pris Van ekskl. moms Stonic fra: 127.596 kr.
Pris Stonic GT Line ekskl. moms: 174.218 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk