DAF Trucks i Holland har i dag præsenteret en helt ny serie af deres tungeste lastbiler – og i stedet for kun af lancere én ny XF afløser, bliver der tre afløsere: XF, XG og XG+.

Førerhuset er nyt fra inderst til yderst – der er, som CEO Harry Wolters sagde ved præsentationen – begyndt med et rent stykke papir. Det mener han kun sker hvert 15.- til 20. år i lastbilsbranchen.

Fabrikken, der er ejet af amerikanske Paccar, har opført en helt ny fabrik til den nye lastbilserie, der allerede leveres til de første kunder formentlig i oktober.

90 nye lastbiler bestilt

Feltprøver hos kunder er i gang. Men officielt er salget gået gang fra i dag – faktisk er der allerede bestilt 90 af de nye lastbiler hos de kunder, der har set bilen som led i design- og feltprøvearbejde.

Priser er ikke meldt ud – men priser er mere et konkurrencespørgsmål. Topchef Wolters lover favorable TCO-tal (total cost of ownership.)

DAF har arbejdet syv år på de nye lastbiler, som er noget af det mest aerodynamiske, der er set fra en lastbilsproducent med bl.a. buet forrude og brug af kameraer i stedet for spejle, som Mercedes var først med.

Sparer 10 pct. brændstof

Der kan spares 10 pct. af brændstoffet på den nye bil – to tredjedel af besparelsen kommer fra aerodynamik. Hele førerhuset med front og sider er nydesignede. Lydniveauet skulle være i en klasse for sig.

Nye vægt og længdebestemmelser i EU har fabrikken udnyttet, så de to største modeller, XG og XG+, har længere akselafstand – som også har medvirker til den bedre aerodynamik.

En ny XF vejer 200 kg. mindre end forgængeren med samme teknik og størrelse førerhus – som XG er vægten som XF i dag og XG+ vejer kun få kilo mere end XF i dag. Det skyldes bl.a. brug af særlig let – men stærk højstyrkestål.

Genbrug af motorer

Der er genbrug af motorer – dog med ny turbolader – og 530 hk bliver fortsat topmodellen. Ellers er der nyheder med hensyn til affjedring og aksler, når vi taler drivline. Man begyndes med 4×2 modeller og standard forvogn/hænger løsning.

Der er udfordringer i hele bilbranchen med mangel på elektronisk software som chips – også for DAF, men her er man dog fortrøstningsfuld gennem sine dygtige indkøbere og samarbejdspartnere. Måske hjælper det, når man køber ind sammen med moderselskabet i USA.

Brintudgaver kommer

Bilerne fås kun med automatgear fremadrettet. Men den nuværende XF vil blive produceret i en periode.

Der er gjort meget ud af sikkerhed og komfort – bl.a. med standard LED lygter, glasrude i højre dør (option), multijusterbart rat, bedre køjer, nyt køleskab, større rum med adgang udefra, bedre sæder og digital instrumentering med to skærme – heraf primær skærm på 12 tommer foran chaufføren.

På sigt kommer der også brintudgaver – måske først om fem år – mens el og hybrid er klar næste år.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk