Den japansk-producerede Toyota RAV4 Plug-In-Hybrid har taget Danmark med storm – for her får man en stor SUV med 75 kilometer på ren el ved blandet kørsel efter nyeste WLTP målemetode. Og knap 100 km. ved bykørsel.

En del erhvervsvirksomheder har allerede fået den leveret som Van på gule plader – det drejer sig om cirka 10 pct. af kunderne.

Og med en pris for vores top-spækkede H3 Style udgave på cirka 314.000 kroner plus moms, er der sparet ca. 166.000 kroner i forhold til hvidplade-udgaven. Alle ombygninger varetages af de danske Toyota bilforhandlere.

Attraktiv beskatning

Besparelsen som er knap så stor som ved køb af benzinudgaven med hybridteknik som Van – det skyldes den attraktive beskatning af plug-in hybrid biler, men mange virksomheder vil gerne vise deres grønne tankegang og købe en elektrificeret bil.

I den forbindelse er det endnu mere interessant, at bilen må trække en trailer på 1.500 kg. – og med batteripakken placeret under bagagerumsgulvet, har man 1.600 liter plads i varerummet.

Læssehøjden er målt til 71 cm. Bagklappen opereres elektrisk – og vi kan også nævne handskerumslås og aflæggeplads under varerumsgulvet.

God kørestilling

Vi fandt os godt tilrettet i testbilen, som er ganske rummelig.

Som SUV sidder man højt og har let ind- og udstigning – og det tunge batteri på 285 kg. er med til at sikre en begrænset krængning i en hurtig kurve.

Kørestillingen er fin – og man sidder lige for rattet med en veldimensioneret fodplade i vognbunden.

4×4 med begrænset spær

Bilens firehjulstræk sikrer optimale køreegenskaber – ikke mindst med løs, våd eller glat vejbelægning, men det er ikke er ægte off roader, der kan forcere vanskeligt terræn. Til det har Toyota deres Land Cruiser.

Men en grus- eller markvej klarer den snildt. Frihøjden er 18 cm. Vadedybden opgives til 50 cm.
Bilen har permanent firehjulstræk styret via de seperate el-motorer ved for- og baghjul. Bl.a. havde  testbilen Trail Mode med begrænset spærredifferentiale.

Brændstofforbruget med elektriske 4×4 system er lavere end ved det mekaniske 4×4 system i den normale RAV 4×4.

83 km rækkevidde

Efter endt (100 procent) opladning viste bilens instrumenter en rækkevidde på 83 kilometer – ladet i gadeplan med en 22 kW Clever lader over en periode på fem en halv time og påfyldt 14,27 kWh ifølge standeren.

Den oplader kun otte km på 30 minutter – så man henter ikke så meget ved at lade, når man kun skal shoppe kortvarigt.

Samtidig blev der i instrumenterne oplyst en rækkevidde samlet med el og benzin på 752 km. Selv om Toyota opgiver ca. 900 km (med 55 liter tank.)

15 km/l uden el

Men som altid er det vigtigt at investere i en ladeboks hjemme eller i firmaet – for vi kørte (efter instrumenterne) kun ca. 15 km/l på ren benzin – da batteriet var tømt.

Så for både økonomiens og præstationernes skyld er det vigtigt med strøm på batteriet – selv om det er  svært på en langtur.

Vi kørte fra Amager til Gladsaxe ad motorvejen – i alt 27 km ifølge triptælleren, men bilens instrumenter fortalte også, at vi havde konsumeret 32 km – så det går hurtigt med at tære på rækkevidden, når man kører med høj hastighed.

Topfart på el 135 km/t

Topfarten på ren el er i øvrigt 135 km/t. Med benzin og el er topfarten oplyst til 180 km/t.

Det officielle forbrugstal (WLTP) på bilen er 100 km/l og udledningen 22 gram CO2 pr. km. Bilen yder 182 hk ved forhjulene og 54 hk ved baghjulene.

Benzinmotoren på 2,5 liter yder alene op mod 185 hk – i alt yder teknikken i bilen 306 hk, for magnet-synkron motorerne yder ikke maksimalt på samme tid.

Litium-ion batteri på 18,1 kWh

Litum-ion batteriet er på 18,1 kWh – med en spænding på 355V. Det køles af bilens klimaanlæg.

Max. opladning sker med 3,7 kW med en fase – så fra tom til fuld opladning sker på fem timer. Max kan lades med 16A.

Det er benzinmotoren – ikke elmotorerne – der driver hjulene. Kompressionen på benzinmotoren er på 14:1.

Bedre præstationer

En ny envejsgearing i transakslen gør, at hybridsystem-generatoren kan fungere som elektrisk motor nummer to – det øger elkraften, som er med til at forbedre acceleration og ydeevne, oplyser Toyota.

Bilen har også fire køremetoder (modes). Den starter i øvrigt altid i el-mode – og der vil den blive ihvertfald til de oplyste 135 km/t.

Med et drejningsmoment til stede fra 0 km/t, er den ret hurtig. Seks sekunder er den om at nå 100 km/t.

Opladnings-mode

Ud over l-mode kan man sætte bilen i opladnings-mode på turen – så kører man på benzin – men det betyder et højere benzinforbrug. Men fint, hvis man vil gemme noget af strømmen til en byzone længere fremme.

Men helt undgå tæring på strømmen undgås ikke, viste vores test.

Så er der Auto-EV mode, som tilpasser sig førerens kørestil og behov. Man kan også vælge indstillingen hybrid, hvor bilen primært kører el-mode, men med benzinmotoren klar til at yde max, når der skal præsteres. Man kan følge teknikken i grafikken på bilens touchscreen.

Bygget i Japan

Man kan stille speeder-respons med eco, sport og normal, og i sport er afsættet virkelig hurtigt. Det sker via en lille drejeknap i midterkonsollen – drej venstre om for eco og højre om for sport. Og tryk på knappen for normal. Meget enkelt.

Bilen kommer hertil fra Japan – og samlekvaliteten er virkelig fornem.

Der er gjort ekstra meget ud af isoleringen – så selv ved acceleration hører man ikke meget til e-CVT automatgearkassen – modsat den normale hybridudgave. Det hænger også sammen med ændret software, så omdrejningstallet er lavere.

Meget sikker

Sikkerhedsudstyret er omfattende i Style-modellen – så vi kan bl.a. nævne anden generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense med adaptiv fartpilot med køfunktion fra 0-180 km/t.

Endvidere kommer nødbremse med forgænger-genkendelse, skiltegenkendelse, trailerstabilitet, anti-piskesmælds-sæder, fjernlys-assistent, træthedsregistrering, linjevogter og aktiv vejbaneassistent.

LED lygter

Dertil ni tommer touchscreen, 360 grader around view monitor, el-betjent bagklap, el-justerbar førersæde, head up display, LED lygter for og bag, flere usb-stik, navigation med dansk tale og MyT multimedia system med bl.a. kørecomputer og integreret bakkamera.

Style byder også på 19 tommer alufælge, metallak med to-farvet lakering, varme i forrude, regnsensor og skifteplader bag rattet.

Bilen har kunstlæder på sæderne – kun Executive udgaven har ægte læder. Glastag er også forbeholdt Executive.

Varmepumpe

Helt ekstraordinært har bilen klimaanlæg med varmepumpe, som man ikke ser så tit i plug-in hybrid biler.

Det betyder, at man kan køre ren el om vinteren og bede om 23 graders varme i kabinen – uden at benzinmotoren går i gang. Der er nemlig tale om termisk energi fra luften udenfor bilen.

Fjernstyres via MyT  app

Man kan endvidere fjernstyre meget af bilens teknik via MyT app – det gælder således batteriopladning. Og så kan man stille f.eks. indeklima i bilen uanset om den står til opladning eller ej.

Den nye RAV4 Plug-In hybrid kendes på sin sorte frontgrill og alu-inspirerede frontspoiler.

Faktaboks Toyota RAV-4 Plug-In hybrid:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 2.487 ccm.
Ydelse: 185 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 227 Nm v. 3.200-3.700 omdr.
Benzintank: 55 liter.
El-motorer for/bag – ydelser: 182/54 hk.
Max. system-ydelse: 306 hk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6 sek.
4 køre-metoder: EV (el), HV (hybrid), Auto HV/EV, Opladning.
Gear: Aut. E-CVT trinløst.
Hybridbatteri: litium-ion 96 celler.
Batterikapacitet: 18,1 kWh.
Normal spænding: 355 V.
Max. ladekraft: 6,6 kW (i Danmark 3,7 kW med 1 fase).
Ladetid 2,5 timer internationalt (i Danmark 16A med 1 fase: Fra 5 timer fra tom til fuld).
Hastighed på ren el: Minumum 135 km/t.
Rækkevidde ren el WLTP by/blandet kørsel: 98/75 km.
Forbrug snit WLTP: 100 km/l.
CO2 udledning: 22 g/km.
Varmeapparat: varmepumpe.
Ejerafgift halvt år: 330 kr.
Kompression: 14,0:1.
Miljøklasse: Euro 6d-temp.
Max. rækkevidde: 900 km.
Akselafstand: 469 cm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.910/2.510 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS, esc. EBD. Hill start. Begr. Spær.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, nødbremse.
Til- og frakørselsvinkler: 17,5/20 grader.
Hældningsvinkel: 52 grader.
Vadedybde: 500 mm.
Køreklar vægt: 1.910-2.000 kg.
Totalvægt: 2.510 kg. Vogntogsvægt: 4.010 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Affjedring: Uafhængig for/dobbelte triangler bag.
Dæk testbil: Yokohama AWD GT 235/55 R 19.
Garanti fabrik: 3 år/100.000 km.
Garanti hybridkomponenter: 5 år.
Hybrid tryghed uanset km: 10 år.
Vejhjælp i Europa: Gratis i bilens levetid (ved service aut. værksted i Danmark).
Pris Toyota RAV4 PHEV hvide plader fra: 420.000 kr.
Testbil hvide plader H3 Style 4×4: 480.000 kr.
Pris testbil Toyota RAV4 PHEV H3 Style 4×4 Van ekskl. moms: 314.333 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk