Volvo VC40 Cross Country er som skabt som Van med sin øgede frihøjde og gode trailervægt – samt sit høje sikkerhedsudstyr.

Der står Volvo på dåbsattesten, men fødested er Gent i Belgien, hvor Volvo i mange år har bygget deres mindste biler.

Men man er aldrig i tvivl om, at man kører i en svensk udviklet bil, for først og fremmest er chaufførkomforten nok én af de bedste, man kan opdrive i klassen – velformede og sikre sæder.
I denne bil i typisk klassisk svensk ternet stof. I det hele taget er der gjort meget ud af farverne i kabinen – med tofarvet layout på både instrumentbræt, døre – og rat.

Vi skal også nævne trinløs indstilling af sæderyg og højdeindstilling, sædevarme, regnsensor, hillholder, fartpilot, læderrat (to-vejs justerbart), klimaanlæg – samt handskerumslås, som er bedst i en Van, hvor man ikke har et bagagerum til at låse sine værdigenstande ind i. Der er to kopholdere, men ikke plads til flasker i dørene.

Standard LED lygter

Bilen har desuden navigationsanlæg, men skærmen er ret lille (fem tommer i testbilen), men navigationen kan styres fra rattet. At skærmen er lille skyldes bilens grundkonstruktion, der er fem år gammel. Store touch-screens er først for alvor blevet populære inden for de seneste par år.

Udvendigt kendes bilen bl.a. på ny kølergrill, alu-skørtsæt og alu-bundplader for og bag – og i nyeste version har den fået LED lygter med Thor hammer-design som i de større Volvo modeller.

V40 CC koster eksklusive moms fra cirka 265.000 kroner plus moms – men i testbilen er der smidt for over 50.000 kroner ekstraudstyr i (plus moms), hvor de cirka 15.000 kr. er sikkerhedsudstyr.

Nødbremsesystem

Når vi taler sikkerhed, er der standard City Safety bremsesystem, der selv bremser op, hvis chaufføren ikke ser faren forude. Systemet virker op til 50 km/t. Det kan forhindre, at der sker en kollision, når hastighedsforskellen til bilen foran er maksimalt 15 km/t.

Det er så her suppleret med ACC, Adaptive Cruise Control, der holder afstand til bilen foran – samt Blind Spot advarsel (hvis der gemmer sig noget i den blinde vinkel).

Går det alligevel galt, hjælpes man af et væld af airbags. Selv en fodgænger, der kommer på tværs, får hjælp af en udvendig airbag.

Sikker gulpladebil

Nævnes skal også syv airbags, tågeforlygter – og selvfølgelig esc, elektronisk stabilitets system.
Bilen havde også bl.a. teknikpakke med p-assistanse bagtil – samt 17 tommer alufælge til ca. 10.000 kr., bakkamera og Volvo-On-Call, hvor man kan tilkalde hjælp.

Så her har man mulighed for at få sig en gulpladebil, hvor man kan få masser af sikkerhed – det meste er standard. Resten er til knap halv pris som Van.

Cross Country betyder 16 mm øget frihøjde – så man dels lettere kommer ind og ud på byggepladser og lettere ind og ud fra førersædet. Varerummet er pænt stort – cirka 1.000 liter – men den indvendige læssehøjde er med 23 cm. vel høj, hvis det er et vigtigt emne. Vi skal også fremhæve trailervægten på 1.500 kg, som er fin i denne klasse.

Aktivt fjernlys

Kører man om aftenen, kan man glædes over det enestående LED lys, som giver et godt udsyn og et aktivt fjernlys, der selv blænder ned for modkørende.

På vejen har man i den forhjulstrukne V40 en sporty bil, og i CC udgaven virker affjedringen lidt fastere end i den normale V40, og det kompenserer for den øgede frihøjde. Men den er ikke så høj som i XC 60.

Udsynet er fint fortil, men knap så godt skråt bagud på grund af coupé-formen og de brede C-stolper. Derfor er man glad for bakkameraet.

Højgearet motor

D3-motoren er Volvos ret nye 2-liter turbodiesel udgave på 150 hk og et moment på 320 Nm ved 1.750-3.000 omdrejninger plus på testbilen 6-trins manuel gearkasse. En ret økonomisk bil på papiret med 26,3 km/l, der kun udleder 99 gram CO2 pr. kilometer.

Men bilen er ret højgearet. Motoren trækker rent fra 1.250 omdrejninger – så i bykørsel må man i fjerde gear for at køre lovligt. Her er der trækkraft fra 45 km/t. I femte gear sker det først fra 65 km/t – og i sjette gear fra 75 km/t. Måske får man travlt med gearskiftet, når man kører med trailer.

Men bilen er fin på langture. Vi kørte fra København til Herning og retur – og her er den glimrende. 8,5 sekunder er den om at nå 100 km/t – topfarten er rigelige 210 km/t.

Tekniske data Volvo V40 CrossCountry D3:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750-3.000 omdr.
Træk: Forhjulstræk.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Forbrugs-gennemsnit: 26,3 km/l.
CO2 udledning: 99 g/km. (A+).
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Trækkraft 4.-, 5-, og 6. gear: Fra 1.250 omdr. (45/65/75 km/t)
Køreklar vægt/totalvægt: 1.575/1.980 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: Ca. 1.000 liter.
Læssehøjde udv/indv: 83/23 cm.
Pris Volvo V40 CC: Fra 211.824 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk