(BELCHIN, Bulgarien)

Volkswagen har forbedret sikkerheden væsentligt i seneste opdatering af den store Crafter varebil, som nu kører i sjette generation.

Vi har kort prøvet i bulgarske Belchin – en times kørsel syd for hovedstaden Sofia.

Vejene, vi kørte på, var meget ujævne og hullede – men det var en fordel for den opdaterede Crafter, for dens affjedring optager ujævnhederne ganske godt.

Van of the Year kandidat

Vi har ikke haft mulighed for at køre bilen i Danmark – selv om de første udgaver faktisk kom på markedet sidste år.

Men i forbindelse med vores deltagelse i gruppetesten i Bulgarien forud for ”Pick-up Award 2026” stillede fabrikken en 2025 udgave af Crafter til rådighed.

Den indgår nemlig i feltet for ”Van of the Year 2026” sammen med søstermodellen TGE fra MAN, som vi i nyeste udgave i øvrigt har kørt i ved flere lejligheder herhjemme og i udlandet.

Topmodel

Det var så topmodellen i Crafter med 177 hk, som vi prøvede i L3H3 udgaven i Bulgarien – og den var ganske veludstyret.

Den havde dog manuel 6-trins gearkasse, hvor det herhjemme er den 8-trins automatgearkasse, der oftest foretrækkes. Faktisk vælger kunderne automatgear til 91 pct. af alle solgte Crafter.

Men der er i reglen stor forskel i udstyr fra land til land.

ChatGPT

Udefra kendes den på en let ændret front med ny kofanger – foruden sensorer og nyt VW-logo.

Men de største forbedringer er ikke mindst på det sikkerhedsmæssige område, men der er også kommet nyt infotainmentsystem med digital instrumentering med mulighed for 12,9 tommer touchscreen (10,3 tommer er standard.)

Der er tilmed stemmestyring med ChatGPT integration samt nye kontakter. Der ydes fem års garanti eller 150.000 km.

Elektronisk P-bremse

Vi skal på den nye Crafter især fremhæve elektronisk parkeringsbremse med auto-hold og nøglefri start.

Den danske importør generelt valgt et højt niveau – og man kan på Semler Groups hjemmeside bl.a. se, at adaptiv fartpilot er standard – undtagen i basisudgaven.

Vi skal i Comfort-udgaven også nævne sidevindsassistent, parkeringsassistent, linjevogter, ergoComfort førersæde, bakkamera samt p-sensorer for og bag.

Standard anhængertræk

Der er tillige aktiv nødbremse med cyklist og fodgænger-godkendelse, skiltegenkendelse, airbag til fører og passager.

Desuden anhængertræk med trailer-assistent, nyt læderrat, varme i sæderne samt mulighed for blindvinkel-assistent.

Vælger man Pro-udgaven får man tillige LED lygter for og bag, klimaanlæg, blindvinkelalarm, bakbremse og automatisk fjernlys.

Danske priser

Med manuelt gear vil en 177 hk udgave i Comfort trim koste fra cirka 391.000 kroner plus moms, mens den med automatgear koster fra godt 406.000 kroner.

For kunder med behov for at køre med 3,5 tons trailervægt, må man vælge den baghjulstrukne udgave – der er kommet i år – med 163 hk, som i Comfort udgave koster godt 391.000 kroner herhjemme. Den har vi alene prøvet i MAN TGE udgaven.

I Danmark er 12 pct. af solgte Crafter modeller den 163 hk udgave med baghjulstræk. År til dato er Crafter desuden den niende mest solgte varebil herhjemme.

Tre motorer hos VW

Man kan vælge mellem tre versioner af 2,0-liters TDI-diesel’en med 140 hk, 163 hk eller 177 hk – manglende efterspørgsel har resulteret i, at 102 hk-versionen er droppet.

Udover for- og baghjulstræk fås fortsat firehjulstræk. Forbruget ligger mellem 8,7- og 11,9 km/l.

MAN tilbyder tillige en TGE model med 202 hk – som ikke fås hos Volkswagen, men den opfattes som en mesters bil og sælges ikke i de helt store styktal – ifølge den danske MAN-importør.

Mange udgaver

Der er tre længder og tre højder på Crafter – og man kan få varerum fra fabrikken mellem 9,9- og 17,5 kubikmeter. I Danmark er det L3H3-modellen, der sælger bedst (11,3 kubikmeter varerum).

Dertil kommer chassis-udgaver og dobbeltkabine. Der er håndtag ved bagdøren, som letter adgang til varerummet.

Crafter kører som nævnt godt og man sidder godt i det AGR certificerede ergoComfort førersæde – med 4-vejs elektrisk lændestøtte og armlæn i begge sæder..

Masser af overskudskraft

Den kraftige 177 hk udgave har et drejningsmoment på 410 Nm, så der er masser af overskudskraft – og det testede manuelle gear er ganske letgående.

Den helt store fordel ved Crafter og søstermodellen fra MAN er, at de er meget robust bygget – med en høj kvalitet.

Der er masser af aflæggeplads i kabinen – og der er en god opløsning i de digitale instrumenter.