Kia har opdateret deres bestseller XCeed sports-coupé i 2023-udgaven, som modsat mange konkurrenter fortsat kan fås med flere forskellige drivliner – bl.a. diesel. Man kan også vælge mildhybrid og benzin.
Afgiftsmæssigt er diesel, som tidligere var populære hos erhvervslivet og som Van, dog en dyr løsning – så det er fortsat plug-in udgaven, der er mest efterspørgsel på i Danmark.
Vi har prøvet den nye faceliftede XCeed 1,6 GDI phev, som kom på markedet sidst på efteråret til 272.521 kr. plus moms – eller 325.000 kr. på hvide plader. Bilen er desuden omfattet af Kias 7 års og 150.000 km garanti.
LED forlygter standard
Både eksteriør og interiør er blevet opgraderet. Vi kan nævne nye LED-forlygter og et revideret design af kølergrill, forreste kofanger og nye luftindtag.
Kia har tilpasset tågelygterne ved forlygterne – og det gav plads til luftindtag i begge sider, som fører luften uden om bilens hjul for at reducere luftmodstanden og forbedre brændstofeffektiviteten.
Bagpå er der nye bundplade i sort højglans og et design i ”afgangsrør-look”, som giver et sportsligt look. Bagpå er der LED-baglygter. De nye linjer bagtil giver den nye XCeed et bredere og mere robust look.
Bilen er udstyret med 18 tommer aluminiumsfælge med 235/45 R18-dæk.
46 km på ren el
XCeed Plug-in Hybrid leverer en rent elektrisk rækkevidde på 48 km, hvilket svarer til 60 km ved bykørsel.
Bilen stod til 46 km (for 99 pct.), da vi hentede den – så det stemmer jo.
Men 48 km på el er jo kun til pendling i lokalområdet – på længere ture er man hurtigt på benzinmotoren. Og her blev vi lovet 760 km rækkevidde totalt.
Der samles dog lidt strøm op via motorens arbejde – samt f.eks. motorbremsning. Kører man sporty forsvinder rækkevidden på el dog hurtigt. De sammenlagt 141 hk sikrer over 200 km/t og acceleration til 100 km/t på 8,5 sekunder- sammen med strøm.
Fine køreegenskaber
Men uden strøm er der kun 105 hk at gøre godt med, og så er den 4-cylindrede benziner ingen racer. Kombineret med el loves man 71,4 km/l – som dog ikke er realistisk.
På vejen er der et godt vejgreb, men affjedringen føles ret fast. Kørselskomforten er ellers god, og køreegenskaberne i øvrigt fornemme. Der er 6-trins automatgear med dobbeltkobling – med mulighed for manuelt gearskift i gearvælgeren.
C-stolpen stjæler dog en del af udsynet bagud.
Adaptiv fartpilot
Sikkerhedsmæssigt skal vi bl.a. nævne adaptiv fartpilot (i testbilen), nødbremse, træthedsregistrering, bakkamera, regnsensor, fjernlysassistent og LED kørelys.
Men der var generelt meget udstyr. Bl.a. elbagklap, p-sensor,trådløs mobiloplader, 2-zone klimaanlæg, justerbar lændestøtte og Apple Car Play.
Ekstra var der en luksuspakke med lædersæderne, el-sæderne med ventilation samt panoramasoltag samt 10,25 tommer touchscreen med navigation til samlet 30.000 kr. plus moms (46.000 kr. på hvide plader).
Masser af udstyr
Vores testbil var topudstyr-modellen Ultimate – som for 2023 også kan toppes op med GT-Line opsætning og endnu mere sport.
Vores udgave havde fokus på luksus – med læderstue, el-justerbar sæder med hukommelse, ventilation og varme, varme i rat, el-soltag, navigation, usb stik (a og c) og midterboks.
XCeed har en frihøjde på 184 mm med 18 tommer fælge – det er op til 44 mm mere end Ceed 5-dørs hatchback. Så man sidder højere – og har lettere ind- og udstigning. Skærmkasse-lister og side-beskyttelseslister skaber sammen med tagrælinger i satinkrom en lidt smartere fremtoning på bilen.
God aflæggeplads
Som Van kan vi nævne fire fastgørelseskroge, 12 volt stik samt to kroge til poser i varerummet – og et aflæggerum under gulvet. Rummet kan også anvendes til ladekabler.
Men der er ingen handskerumslås. Der er dog midterboks. Generelt er der god aflæggeplads i kabinen. Vi skal også nævne læssehøjde på 770 mm til varerummet– og indvendig læssekant på minimale 80 mm.
XCeed bliver produceret på Kias fabrik i den slovakiske by Zilina. Bilen har sine linjer fra designcentret i tyske Frankfurt am Main.
–
Tekniske data Kia XCeed 1,6 GDI phev Ultimate:
Motor: 4 cyl. benzin. 16 ventiler.
Slagvolumen: 1.580 ccm.
Hk: 105 v. 5.700 omdr.
Moment: 147 Nm v. 4.000 omdr.
Samlet systemeffekt hk: 141.
Samlet momentydelse: 265 Nm.
Forbrug samlet WLTP: 71,4 km/l.
CO2 udslip: 32 g/km.
Elektrisk motor: 66 hk v. 1.798-2.500 omdr.
Drejningsmoment elmotor: 170 Nm v. 0-1.798 omdr.
Rækkevidde på el: 48 km.
Batteri: 8,9 kWh litium-ion.
Forbrug: 123 Wh/km.
Opladning ved max 3,6 kW: Ca. 3 timer.
Gear: 6 trins aut/dobbeltkobling (DCT).
Dæk: Conti Sport Contact 5 – 235/45 R 18 AW.
Affjedring for og bag: uafhængig/multi link.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Egenvægt: 1.477 kg.
Totalvægt: 2.030 kg.
Akselafstand: 2.650 kg.
Varerum: ca. 1.250 liter.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: Ca. 325.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 272.521 kr.