Nye kinesiske bilmærker oversvømmer for tiden de europæiske markeder, og hvor bilerne i begyndelsen var til mere folkelige priser mellem 200.- og 300.000 kroner – så som Aiways U5 og MG ZS – begynder det at blive dyrt.

Seneste kinesiske bilmærke i Danmark mærke er Hongqi, som er ét af Kinas luksusmærker – som lanceres ii topmodellen E.HS9 til 800.000 kroner.Det er spot-on samme  pris som en Audi e-tron S Quattro ifølge Bil-Revyen 2022.

Denne gang er det mægtige K.W. Bruun Import, der har fået en aftale i stand med import. K. W. Bruun er én af landets første og største bilimportører – og kendt for bl.a. Peugeot.

Europæisk design

Den første model vil forventeligt blive lanceret i første kvartal 2023, hvor danskerne vil kunne opleve E-HS9 – en elektrisk luksus-SUV med plads til op til 7 personer.

E-HS9 er tegnet af chefdesigner for Hongqi, Giles Taylor, der tidligere har været designer hos både Jaguar og Rolls Royce.

Det kinesiske flagskib er 5,2 m lang, 1,7 meter høj, 2,2 m bred og har en vægt på 2.705 kg.

Op til 515 km rækkevidde

Den kan fås med et batteri på op til 120 kWh og har en rækkevidde på op til 515 km. Versionen med det største batteri og 551 hk giver en tophastighed på 220 km/t og en acceleration 0-100 på 4,9 sek.

Danmark bliver blandt de første lande i Europa til at markedsføre Hongqi. Mærket er pt. til stede i Norge, Island, Holland og Sverige og i løbet af 2024 vil det blive udrullet i G5 landene.

Valget af netop Hongqi som samarbejdspartner er truffet efter et grundigt forarbejde – og målet har været at finde en stærk og velforankret producent med seriøse fremtidsperspektiver.

Gennem Peugeot-forhandlernettet

”Målsætningen er landsdækkende distribution af Hongqi, og der vil være tale om klassisk salg til kunderne hos et forhandlernet. Det endelig forhandlernetværk er endnu ikke fastlagt, men udgangspunktet vil være Peugeot-forhandlernettet, som har vist stor begejstring for mærket og de fremtidige perspektiver,” siger Christian Haugaard, der er udnævnt som mærkedirektør.

K.W. Bruun Import er – som i hele koncernens historie – i løbende dialog med udenlandske fabrikker omkring samarbejder, men det er afgørende for koncernen, at der er et overbevisende forretningspotentiale.

Stort potentiale

Helt konkret betyder det, at det skal være en seriøs producent – samt at produkterne skal være relevante for det danske marked, og der skal være gode fremtidsperspektiver.

”Hongqi under FAW gruppen er en stærk og ambitiøs samarbejdspartner, der er rangeret som Kinas andenstørste bilproducent. De har præsenteret en spændende lanceringsplan, som indbefatter modeller med et stort potentiale, og det har naturligvis været et tungtvejende argument for os,” siger koncerndirektør Kenneth Hansen.

Faktaboks Hongqi:
Hongqi blev etableret i 1958 og er Kinas ældste bilproducent.

I dag er Hongqi den førende producent af luksus/premiumbiler og er en del af FAW gruppen, der er Kinas andenstørste bilproducent.

FAW er også kendt for produktion af både busser, varebiler og lastbiler – i alle størrelser.

Import af erhvervskøretøjer er der dog ingen oplysninger om. Den danske importør importerer ikke lastbiler – og de kinesiske FAW varebiler ligger meget tæt på koncernens franske varebiler.

FAW har desuden joint venture-produktion i Kina med VW, Audi, Toyota og Mazda.

Hongqi er etableret globalt med de mest moderne produktionsfaciliteter i Kina med fokus på miljø, et designcenter i München under ledelse af chefdesigner Giles Taylor og et ”Research & Development”-center i Sillicon Valley, Californien.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk