Naturgas Fyn åbner sin anden tanstation med naturgas i begyndelsen af oktober i Fredericia og e.on Danmark sin første station på Amager i slutningen af samme måned. Så er der fire tankanlæg på landkortet, men flere skulle være på vej.

Uden de nye tankanlæg kan man heller ikke komme i gang med de forsøg, som Trafikstyrelsen allerede i fjor løftede sløret for – nemlig for buskørsel i København (Arriva), test af lastbiler i København (Økologisk Råd) og til busser og kommunale køretøjer i Fredericia . Det hele skal give politikere et bedre overblik.

Regeringen og SKAT ikke enige
Men – det store problem for gasbiler er, at de er dyrere end dieselbiler – selv om bilerne afgiftsmæssigt endeligt er blevet sammenstillet med  dieselbiler. Det vil sige – helt på plads er det ikke, for SKAT fortolker reglerne anderledes end bilproducenterne, når det gælder varebiler på 50 pct. afgift.

”I Danmark får man fradrag eller tillæg i forhold til CO2 udledningen i biler med 50 pct, beskatning. Det vil for vores Doblò model sige 15.000 kroner i fradrag – men her har vi så et problem, som vi håber at De Danske Bilimportører (DBI) kan hjælpe med, for ellers bliver bilen ret dyr, siger Pierre Martin Bos, chef for Fiats varebilprogram i Danmark.

Bilbranchen straffes
I Europa kører næsten en million biler med naturgas, og med regeringens udspil herhjemme om ændret afgift, satte Fiat markedsføringen af gasbiler i gang – men igen bliver bilbranchen straffet med for høj afgift på gas, mener man.

”Bilerne kører på naturgas, men kan også køre på biogas, når det er klar – og så er CO2 udledningen lavere end selv elbiler. Men kan selvfølgelig sige, at vi ikke har mistet penge – for vi har ikke solgt biler, men udgifter har vi jo haft, siger Pierre Martin Bos.

243 gasstationer i Holland
Han har beskæftiget sig med alternative drivmidler i andre lande – og han kikker misundeligt til Holland, som i dag har 243 gas-stationer mod seks for fem år siden.

En Doblò Maxi med gas kan køre 750 kilometer – hear af 450 km. på gas og 300 km. på benzin fra en tank på 15 liter. Gasflaskerne under vognbunden optager ikke plads i varerummet.

Med 172 km/t er bilen ikke langsommere end benzinudgaven – men trækkraften er også beskeden i en lille turbo-benziner i forhold til dieseludgaven.

Første Iveco gasbil leveret
For Iveco Danmark har de nye bestemmelser allerede resultateret i salg af en EuroCargo på naturgas til Skive Kommune – men man har flere henvendelser om køb af varebilen Daily. Importøren af Mercedes-Benz har aftaler med flere vognmænd – både varebiler og personbiler (taxi).
For lastbiler er forskellen blevet mindre i forbindelse med Euro 6 miljønormen, der træder i kraft 1. januar 2014 – for en Euro 6 lastbil koster i omegnen af 60.000 kr. mere end en Euro 5 lastbil. En Econic lastbil fra Mercedes koster cirka 670.000 kr. med gas – mens den samme bil med Euro 5 dieselmotor koster 510.000 kr. Samme niveauforskelle er der på varebiler som Sprinter.

Problemet herhjemme er også, at gassen er ret dyr at tanke i forhold til i Sverige, hvor der er tilskud, så prisen er 20 pct. under benzin.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk