2,1 tons på krogen mod tidligere kun 1,5 tons. Det er den helt store overraskelse med den opdaterede 2025 årgang af bestseller modellen Ford Kuga.
Nu kan den både slide og slæbe med tunge trailere – så en håndværksmester kan vælge bilen som Van og få en super komfortabel arbejdsbil i hverdagen med over 1.500 liter varerum.
Her er der tillige fire fastgørelseskroge og et 12-volts stik. Læssehøjden er målt til 710 mm.
Momentstærk 2,5 liter
Ford kan prale af en fin 4-cylindret 2,5 liter plug in hybrid motor på 243 hk, som på ren el kan klare 69 kilometer (WLTP). Samlet kan man nå en rækkevidde på 550 kilometer.
Officielt er forbruget efter WLTP 111,1 km/l – som man aldrig kan opnå. Uden strøm klarer bilen cirka 18 km/l. CO2 udslip er opgivet til 21g/km.
Batteriet yder i sig selv 14 kWh, der kun oplades med 3,7 kW over en enkelt fase – så regn med fire timer for at oplade batteriet. Der er plads til ladekablet under gulvet i bagagerummet.
Smidig og velkørende
Teknikken giver samlet også et drejningsmoment på 320 Nm – og det betyder bl.a. en meget hurtig og smidig bil med 200 km/t på toppen og acceleration til 100 km/t på 7,3 sekunder. Uden strømtilskud er momentet dog kun 200 Nm.
Men kan også vælge el senere eller benzin – eller automatik. Det sker via en knap på gearvælgeren.
Bilen er særdeles letkørt og med en let fast affjedring og præcist styring har man en ganske velkørende bil på selv en snoet landevej. Køremåderne udgør normal, eco, sport – samt glat underlag og terrænkørsel. Bilen har et trinløst CVT gear.
Stor skærm
Den nye Kuga er opdateret på flere andre punkter – bl.a. en fuldt digital instrumentering med 13,2 tommer touchscreen mod før otte tommer. Dertil SYNC 4 infortainment med 5G mobil modem.
Testbilen var den dyreste Active X udgave til 370.000 kroner på hvide plader – men forskellen fra basisudgaven er kun 30.000 kroner, og dem skal man ikke spare, for her får man bl.a. B&O musikanlæg og elektrisk bagklap.
Veludstyret
Af andet udstyr kan nævnes alcantara-betrukne AGR sikkerheds-sæder med læderkanter, sports læderrat, 360 graders kamera, elektrisk håndbremse, midterboks, parkeringsalarm, alufælge, varme i rat og sæder.
Som ekstraudstyr er der head-up-display, men så følger matrix forlygter og lysbånd mellem forlygterne med. Vi savnede dog en handskerumslås.
Fartpiloten er ikke alene adaptiv – men tilpasser også farten efter hastighedsbegrænsningen. Vi skal også nævne automatisk teknisk opdatering – kaldet OTA (over the air.)
–
Tekniske data Ford Kuga Active X:
Motor: Plug in hybrid.
Slagvolumen: 2,5 liter.
Ydelse samlet: 243 hk.
Moment: 320 Nm.
Moment uden el: 200 Nm.
Batteri: 14,4 kWh.
Elektrisk rækkevidde: 69 km.
Topfart 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Officielt forbrug WLTP: 111,1 km/l.
Forbrug uden el: 18 km/l.
Gear: Trinløst CVT.
Dæk: Continental – Conti Premium Contact 225/55 R 19.
Læssehøjde: 710 mm.
Køreklar vægt: 1.859 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil hvide plader: ca. 370.000 kr.
Pris Kuga Van: fra ca. 230.000 kr. ekskl. moms