En helt ny varebil ventes til Danmark i år eller senest i begyndelsen af 2025 – Iveco eMoovy. – og de nordiske lande står ifølge Iveco først på eksportlisten.
Den nye varebil er blevet til i et samarbejde med Hyundai, som bygger den i Korea. Den skal sælges af Iveco i Europa og kun i elektrisk udgave.
Bag rattet
Vi har prøvet en prototype af Moovy på et fabriksbesøg på Ivecos fabrik i Ulm i Tyskland – og den er særdeles letkørt. Eller som Iveco selv siger – den kører som en bil, men fungerer som en lastbil. Der er blot tre gearindstillinger: neutral, frem og tilbage.
Man sidder højt bag rattet – og der er let ind- og udstigning. Bilen er hurtig og styringen er præcis.
Der er uafhængig affjedring for samt stiv bagaksel – men man mærker dog også ujævnhederne i underlaget.
Sjælden
”Vi manglede en varebil i denne størrelse, og den supplerer vores større eDaily godt” fortæller Luca Sra, præsident for Iveco Truck Business Unit.
Sca understreger også, at man af investeringsårsager har valgt at samarbejde med Hyundai om denne opgave, der har taget to år – hvor det havde taget fem år, hvis det skulle have været Ivecos eget projekt.
”Der skal findes en vej hen mod overskud for elbilproduktion,” sagde han.
“Sidste kilometer”
I forvejen har Iveco haft samarbejde med Hyundai i forbindelse med brintprojekter. Dette samarbejde har allerede ført til den fælles udvikling af eDaily Fuel Cell og lanceringen af E-WAY FCEV bybussen.
Der er med eMoovy tale om en varebil til ”Last Mile” transport og lokal distributionskørsel først og fremmest – men med ret lang rækkevidde også brugbar til regional kørsel.
Den er også velegnet til kompakt renovationskørsel, food-truck, kølebil og håndværkerbil. Den vender på 12,38 meter.
Halv MPV. Halv kassevogn
Bilen, der kun produceres som chassisbil, har en platform, en front og en kabine, der er hentet fra Hyundai Staria – en MPV personbil, som sælges i en række lande i Europa, men ikke i Danmark.
Men hvor Staria kører på diesel, er eMoovy kun produceret som el-udgave med e-aksel fra FPT (Fiat Power Train). Der er fire batterier i bilen.
Selve box-rammen med Staria-fronten er udviklet af Iveco, men produceres af Hyundai – og man kan maksimalt montere en alukasse/box på ca. 10 kubikmeter med lav læssehøjde.
320 km rækkevidde
Bilen fås på 2,5- til 3,5 tons totalvægt og en nyttelast på ca. 1,5 tons. Bilen måler kun 5.370 x 1.995 x 2.005 mm.
Iveco eMoovy fås med et valg mellem to batteripakker med henholdsvis 76 kWh og 63 kWh kapacitet.
Der opgives en WLTP rækkevidde på 320 km – med et 76,1 kWh batteri – og hurtigopladning (DC) med 350 kW, så man kan oplade 100 km ekstra kørsel på under 10 minutter.
Opladning på otte minutter
20-80 pct. skulle tage otte minutter. Med vekselstrøm (AC) tager det lidt over syv timer.
Elmotoren yder 160 kW/218 hk og 350 Nm. Topfarten er 120 km/t – og der er fire rekuperations-trin og bilen har 1-pedal kørsel og eco-mode.
Der er såkaldt V2L (vehicle to load funktion). Ladestikket sidder i forkofangeren. Der er 1-trins automatgear.
Højt sikkerhedsniveau
I kabinen er der 18,8 liter aflæggeplads – og vi kan nævne 12,3 tommer skærm, varme i rat og sæder og trådløs mobiloplader.
Sikkerheden er i god med mulighed for adaptiv fartpilot, nødbremse, p-assistent, fartbegrænser og fire airbags. eMoovy’s sikkerhedsfunktioner overholder GSR trin C reglerne. Køretøjet er udstyret med 4 airbags.
”Med eMoovy udvider vi yderligere vores elektriske transporttilbud og går ind i et nyt segment for at give vores kunder med et bredere udvalg af effektive løsninger til at understøtte deres energiomstilling,” siger Luca Sra.
Ændre markedet
Iveco er kendt for tunge lastbiler og varebiler, men de er ikke kendt for mindre varebiler.
“Ved at udnytte vores banebrydende globale eLCV-platform sigter vi mod at fremme ellbilers mobilitetsteknologi med Ivecos europæiske ekspertise til at positionere eMoovy som den førende transportplatform, der kan ændre markedet.”
Det siger Ken Ramírez, Executive Vice President og Head of Global Commercial Vehicle & Hydrogen Business hos Hyundai Motor Company.
Brintbil-samarbejde
Iveco-Hyundai samarbejdet begyndte i 2022 med underskrivelsen af en aftale baseret på begge virksomheders fælles forpligtelse til kulstof-neutral mobilitet og transport.
Dette samarbejde har allerede ført til den fælles udvikling af eDaily Fuel Cell – og lanceringen af E-WAY FCEV bybussen.
eLCV-platformen, bygget af Hyundai har nogle af sine mest avancerede e-mobilitetsteknologier, herunder den gennemprøvede elektriske og sikkert, smart batteristyringssystem samt dets affjedringssystem.
Vehicle to load (V2L)
Den er designet med en lavprofilplatform for at maksimere lastrummet, hvilket giver en lav læssehøjde.
Den eMoovy tilbyder bekvemmeligheden ved AC-opladning natten over derhjemme på en stikkontakt i Mode 2 enkelt-fase op til 7 kW og trefaset tilstand op til 11 kW.
Vekselstrømsforsyningen i førerhuset kan betjene udstyr og elværktøj eller bruges af opbyggere til at forsyne f.eks. køleenheder. Derudover er en adapter til ladeindtaget foran på køretøjet kan fungere som vekselstrømsforsyning.
—
Iveco Moovy:
Elmotor: 160 kW/218 hk.
Moment: 350 Nm.
Batteri: 76 kWh eller 63 kWh.
Rækkevidde max. 320 km.
Gear: 1 trin aut.
Topfart: 120 km/t.
Totalvægt: 2,5/3,5 tons.
Nyttelast: 1,5 tons.
Bilens mål: 5.370 x 1.995 x 2005 mm.
Volumen varerum: max. 10,3 kubikmeter.
Opladning AC: ca. 7 timer.
Opladning DC 350 kW: 20-80 pct. (100 km: 10 min.)
Pris: Ikke oplyst.
—
Fakta: Fra Staria til Moovy–
Ivecos elektriske e-Daily varebil får med Moovy en mindre søstermodel – leveret af koreanske Hyundai. Det er et led i en aftale mellem de to koncernledelser. Dermed vil Iveco udvide sit udbud af varebiler betragteligt.
Hyundai Motor og Iveco Group indledte deres partnerskab i marts 2022 og har siden skabt konkrete resultater vedrørende brintdrevne (FCEV) erhvervskøretøjer, herunder den fælles udvikling af eDaily FCEV og lancering af E-WAY FCEV bybus.
Den nye aftale betyder ikke kun en udvidelse af deres partnerskab til omfatter en bredere vifte af miljøvenlige forretningsområder, men understreger også begge virksomheders fælles engagement at fremskynde omstillingen til kulstofneutral mobilitet og transport.
Moovy vil være den første eksportmodel fra Hyundai, der anvender Hyundai koncernens nye Global Full Electric Commercial Vehicle (eLCV) platform, en dedikeret global elektrisk platform udviklet til erhvervskøretøjer, der spænder fra 2,5 tons til 3,5 tons.
Platformen indeholder Hyundais nyeste teknologi til næste generation af ”Purpose Build” elbiler med et design med lavt gulv, der giver forbedret anvendelighed til lastning og transport af gods.
Under partnerskabet vil Hyundai fremstille og levere IVECO chassis-førerhus til den europæiske marked og Iveco-koncernen vil lokalt tilpasse og distribuere de komplette køretøjer udelukkende gennem sine forhandlere.
Hos Hyundai tror man på sin globale eLCV-platform kombineret med Ivecos ekspertise på det europæiske marked.