Det bliver væsentlig dyrere at købe og holde en gasdreven varebil fra næste år – det har EU kommissionen afgjort efter en klage om statsstøtte.
For fra 2018 vil det blive dyrere at anskaffe- og køre i en gas-drevet varebil – mens det bliver væsentligt dyrere at køre i en gasdrevet personbil. Derimod ser det ud til, at lastbiler over fire tons ikke bliver omfattet af den nye beskatning.
Det skriver branchebladet Motor-magasinet.
Besluttet af EU Kommissionen
EU Kommissionen har besluttet, at beskatningen af gasbiler skal være ud fra energieffektivitet – formentlig i forbindelse med en ny kørecyklus, som det bliver for personbiler fremover – i stedet for som hidtil på basis af CO2 udledningen og dermed bilens forbrugstal.
Hos Fiat Danmark tror pressechef Steffen Holm, at det fra 2018 bliver endnu vanskeligere at sælge naturgasdrevne biler så som Fiat Doblè CNG, som i forvejen er en del dyrere end f.eks. benzin- og dieseldrevne biler.
Hos Iveco Danmark satser man ifølge PR-koordinator Jørgen Andreassen meget på at sælge de tunge Iveco busser samt Stralis og EuroCargo gas-lastbiler fremover – og den nye lov vil formentlig ikke ændre ved det billede, da der ikke er afgift på disse køretøjer.
Grøn afgift rammer
Derimod kan de lettere gasdrevne Daily modeller måske ikke gå helt fri, selvom afgiften på varebiler er relativt lav i forhold til personbiler. Men grøn afgift er den samme for person- og varebiler – og det vil betyde rigtig meget.
Mange kommuner – ikke mindst København – har allerede meldt ud, at gasdrevne lastbiler og varebiler i kommunens vognpark vil være vigtige for at kommunen skal blive CO2-neutral i 2025 – sammen med el- og brintdrevne biler.
Både DI/Bilbranchen tvivler ifølge Motor-magasinet på, at det er nødvendigt at ændre beregningen af brændstofforbruget af hensyn til EU retten som Skatteministeriet har beregnet. Det skyldes ifølge branchen de miljømæssige gevinster.
Iøvrigt er der de seneste år kommet flere og flere gasfylde-stationer.
Endelig vedtagelse 2. juni
Indfasningen af de nye afgifts-bestemmelser begynder – i hvert fald for personbiler – i 2018, hvor der betales 20 pct. af forskellen mellem gammel og ny afgiftsberegning.
Den stiger til 40 pct. året efter og fortsætter til 2022, hvor afgiften bliver som andre biler. Der bliver – ihvertfald for personbiler – et fradrag på 10.000 kroner i både 2018 og 2019.
Andenbehandlingen er sat til 30 maj – på tirsdag – og den endelige vedtagelse sker 2. juni ifølge Motor-magasinet.