Kia har fået godt tag i de danske kunder, når det gælder el- og hybridmodeller – og det er jo her, at der er penge at spare gennem nedsat beskatning.

Vi har prøvet den coupéformede SUV-model XCeed med plug-in hybrid teknik, som byder på kørsel med ren el på 48 kilometer (i byen 59 km), som er nok for de fleste i dagligdagen. Og hvis man husker at lade op, når det er muligt, så får man en økonomisk bil.

På ren el kørte vi 28,8 km/l – men på en langtur på 200 km, hvor strømmen jo slap op, landede vi på 18,6 km/l – så det er ikke uvæsentligt at lade. Officielt er forbruget 71,4 km/l – men det er nok umuligt at opnå for de fleste.

Ingen sportsvogn

Bilen samler også pænt med strøm op med speederslip og opbremsning, kan man se på instrumenterne.

Præstationerne er ikke i sportsvognsgenren – den er 11 sekunder om at nå 100 km/t og topfarten opgives til 188 km/t – men man bør vel heller ikke køre race i en grøn plug-in bil. Kia har da også en Ceed i GT udgave, hvis det er målet.

Bilen kan køre i eco og power mode. Power mode er logisk nok mere forslugen. Man kan også vælge en sportsindstilling, der giver lidt hårdere affjedring.

Behagelig lydløs

Testbilen er først og fremmest dejlig lydløs under alle forhold med sin 4-cylindrede motor, hvor mange konkurrenter har tre cylindre. Systemydelsen opgives til 141 hk og drejningsmomentet til 265 Nm. Selve motoren yder 105 hk og 147 Nm – elmotoren knap 61 hk og 170 Nm.

Trailervægten er 1.300 kg – som måske ikke tillader den store trailer, men uanset hvad, så vil forbruget stige en del med den ekstra last.

Varerummet er på ca. 1.300 liter og læssekanten er 73 cm. Der er el-betjent bagklap (ekstra) – men vi savnede dog handskerumslås. Men der er midterboks, hvor låget også er armlæn.

Fra 160.000 kr. plus moms

Som Van er prisen fra 204.382 kroner for Upgrade udstyrsudgaven af plug-in udgaven. Billigste 1,0 liter XCeed Van med benzinmotor og Vision udstyr koster 160.145 kroner plus moms.

XCeed plug-in hybrid har et litium ion batteri på 117 kg, hvor vægten er med til at reducere tyngdepunktet, så køreegenskaberne er bedre end i en XCeed SUV model uden plug-in.

Ud over bedre køreegenskaber, så får man jo også en lettere indstigning og højere siddestilling – om end det kun er fire cm ekstra. Omvendt betyder den øgede vægt også, at ujævnheder slår mere igennem. I hvert fald i testbilen, der havde standard 16 tommer alufælge.

Dobbeltkoblings gearkasse

Men vi skal understrege, at bilen er letkørt og komfortabel. Man sidder godt bag rattet, der kan multiindstilles. Og så er der multilink uafhængig affjedring bag.

Man forkæles også af den 6-trins dobbeltkoblings-gearkasse, som gør køreglæden endnu større. Der er dog ikke skifteplader ag rattet.

En helt lige kørestilling har man takket været den faste alu-fodplade.

Pluspakke med ekstraudstyr

Testbilen havde ekstra en pluspakke til cirka 20.-25.000 kroner plus moms – hvor man bl.a. får trådløs mobiloplader, DAB+ radio, navigation, alupedaler og el-indstillelig lændestøtte.

Der er også eljusterbare lædersæder med memory, varme og ventilation, elektrisk bagklap og 10,25 tommer touchscreen.

Vi fandt det dog irriterende, at førersædet automatisk kører tilbage, når bilen stoppes.

Adaptiv fartpilot standard

Generelt har testbilen et højt sikkerhedsniveau med bl.a. standard adaptiv fartpilot, aktiv nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, linjevogter, blindvinkelassistent.

Desuden bakkamera, regnsensor, 2-zone klimaanlæg, skiltegenkendelse, LED lygter for og bag, LED kørelys, p-sensorer for og bag – samt advarsel for bagved krydsende trafik.

Vi kan også nævne bilens tagræling, nøglefri start, el-betjente og indklappelige sidespejle, USB stik og 12 volts stik samt digitalt farvedisplay på 12,3 tommer (det sidste med plus pakke.)

Faktaboks Kia XCeed 1,6 GDI PHEV:
Motor: 4 cyl. Benzin.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 105 hk.
Moment: 147 Nm.
Elmotor: 60,6 hk.
Moment: 170 Nm v. 1.798-2.500 omdr.
Systemydelse: 141 hk v. 5.700 omdr.
Moment: 265 Nm v. 1.000-2.400 omdr.
Topfart: 188 km/t.
Rækkevidde ren el: 48 km i gennemsnit (59 km i by).
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Gearkasse: 6 trins dobbeltkobling aut.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 71,2 km/l.
CO2 udslip: 32 g/km.
Køreklar vægt: 1.594 kg.
Totalvægt: 2.030 kg.
Trailervægt: 1.300 kg m. bremser.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Læssehøjde: 730 mm.
Dæk: Michelin Energy Saver 205/60 R16.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: 274.900 kr.
Ekstraudstyr: 41.000 kr.
XCeed van fra 160.145 kr. plus moms.
Pris eksl. moms testbil u/ ekstraudstyr: 204.382 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk