(VALENCIA)

I Danmark har de små varebiler i flere år ikke været de store salgssucceser siden krisen i 2008 – men den håber Ford at den nye strømlinede Transit Connect vil ændre på.

Det er fortsat 50 pct. varebil-beskatningen, som gør det svært for de små varebiler under to tons at klare sig i konkurrencen med de større varebiler med 30 pct. beskatning – selv om de mindre biler er både mere miljøvenlige og har bedre køreegenskaber.

Seneste skud på stammen i klassen er den nye Ford Transit Connect, der er på det danske marked i løbet af november. Den har allerede opnået titlen Van of the Year 2014.

Samme hæder i 2003
Det er en meget mere moderne bil end forgængeren fra 2002, som i 2003 fik samme hædersbevisning. Storebror Transit Custom fik i øvrigt hæderen i fjor.

Jeg har prøvet den nye Connect over et par dage i Spanien i august – inden den fik Van of the Year prisen i Moskva i september.

Den nye varebil kører ganske sporty med en noget fast affjedring. Men de ofte elendige veje i baglandet til Valencia klarede den nu med bravour – og selv de skarpeste serpentiner-sving forcerede den uden problemer med en meget præcis styring.

Diesel og EceBoost
Jeg kørte i to udgaver – en 1,6 liters diesel med 95 hk, som var både smidig og hurtig i afsættet – og den nye EcoBoost motor på 100 hk, der er ganske støjsvag, men knap så kvik med læs som udgaven med diesel. Den lille benziner skal koste 121.000 kr. plus moms.

Som moden påbyder, kan man få sin Connect med plads til tre personer, selv om pladsen ikke kan kaldes storslået. I midten skal man i hvert fald ikke sidde i timevis.

Instrumenteringen er lånt af Fords personbilsprogram – og er meget brugervenligt. Selve kabinen er helt nyindrettet med flere sædemuligheder – bl.a. en hvor passagersædet kan fældes ned i gulvet.

To europaller
En lem i bagvæggen gør det muligt at transportere lange genstande. Varerummets kvadratiske form er ført videre fra forgængeren. Der er plads til to europaller.

Bilen kan fås med både kort og lang akselafstand. Målene i varerummet varierer fra 3- 3,4 kubikmeter i den korte og henholdsvis lange udgave – og det betyder et meget rummeligt varerum. kan man proppe ind i den korte og lange udgave. Lasteevnen er en af bilens fordele – trods størrelsen er den 1.000 kg.

Man sidder godt bag rattet, der kan indstilles i to retninger. Førersædet giver god støtte, og det kan indstilles i højden. Der er varme i sæderne i den danske udgave.                                                                                                                                                                                                                                                                    

Kinetic design
Ligesom i den større Transit Custom er der tale om et design, der kaldes Kinetic design, som også bruges på Fords personbiler.

Teknisk kan man få Connect med flere motorer – motorprogrammet byder på en 1,6-liters Duratorq TDCi-diesel i tre forskellige udgaver  med henholdsvis 75, 95 og 115 heste, mens benzin-varianterne inkluderer den 1-liters EcoBoost motor med 100 hk samt en 1,6 liters Duratec med 150 hk og seks-trins gearkasse.

Tyveri-sikringen omfatter et to-vejs, fjernbetjent centrallås-system, som man har mulighed for at indstille efter individuelle behov, ligesom et særligt skjold i dørlåsene forhindrer, at de kan brydes op med bor eller dirk. Dertil kommer bl.a. Active City Stop, som forhindrer kollisioner ved kø-kørsel og i bytrafik.

Automatisk nødopkald
Man kan også vælge SYNC med det automatiske nødopkalds-system Emergency Assistance, som Ford har modtaget en særlig Euro NCAP-pris for. Derudover er der bakkamera, statisk kurvelys og dæktrykovervågning.

 I Danmark kommer den nye Connect i to udstyrs-niveauer: Ambiente og Trend. Billigst er en kort Connect Ambiente 1,6 TDCi med 75 hk.

 

Teknik Trancit Connect 1,6 TDCI:

Motor: 1,6 liter turbodiesel.

Ydelse: 75,- 95- og 115 hk (diesel).

Benzin: 100 og 150 hk (EceBoost).

Økonomi: 20,4- 23,8 km/l.

CO2: fra 105 til 170 g/km.

Nyttelast: 1.000 kg.

Lasteevne: 617-1.004 kg.

Varerum: 3,6-4,3 kubikmeter.

Varerumslængde: 1,8-2,2 meter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk