Den var godt slidt, da vognmand Stephen Dixen, Dixen Kran- og Specialtransport fra Ullerup på Amager, hentede sin gamle Scania-Vabis fra 1939 i nordsvenske Happaranda for 12 år siden. Men den kunne køre. Så var den sågar højrestyret, men det var svenske biler før krigen.

Lastbiler i Sverige er venstrestyrede efter krigen, selv om landet først gik over til højrekørsel i 1967 – ved en afstemning i 1958 havde 83 pct. af svenskerne sagt nej til højrekørsel.

Måske det var det kolde klima, der havde bevaret den gamle bil – i hvert fald kom den til Danmark og blev gennem et par år renoveret, så den i dag står som ny, og er et tilløbsstykke, når Stephen Dixen deltager i veteran-løb, ofte sammen med hustruen Kirsten.

Ergo påhængsvogn fra Rødekro
En perle er også påhængsvognen til den gamle Scania fra 1942 – bygget på den hedengangne Ergo påhængsvognsfabrik i Rødekro, som DAPA siden købte. Selv originale type-skilte har bilen. Dem fik Dixen ved et tilfælde, da han mødte bekendte til den tidligere ejer.

Stephen Dixen har samlet på de gamle biler i mange år, og på værkstedet står der flere fine lastbiler, som alle (stort set) kan køre.

”Jeg er ved at renovere en Scania 140 D11, og chassiset skal i slutningen af måneden til den kendte hollandske karosseriopbygger Leo Bol for at få ny chassisramme. Bilen er fra 1974, og er identisk med den 140-model, som jeg begyndte min forretning med i 1976, siger Stephen Dixen.

Førerhuset var af træ
Der er forskel på de helt gamle svenske lastbiler og lastbiler af nyere dato. Førerhuset var dengang oftest bygget af en lokal opbygger af træ – det gælder den gamle Scania-Vabis, og det gælder Dixens benzindrevne Volvo L370 med 115 hk fra 1955, der har førerhus fra Asnæs Karosserifabrik.

”Jeg har alle papirerne på bilen, som blev købt ny af vognmand Georg Hansen i Charlottenlund – og mest kørte øl fra Tuborg og op til godstog på Hellerup Station. Bilen blev overtaget af Tuborg, som donerede den til Volvo i Danmark. Herfra kom den til museet i Göteborg, men på grund af pladsmangel, fik jeg mulighed for at købe den for 10 år siden, siger Stephen Dixen.

Bjergningsbil fra 1971
En nyere Volvo N86 er en gammel bjergningsbil fra 1971 fra Københavns Kommune. Der ville man ikke sælge, men Dixen købte den senere af Københavns Brandvæsen, da han havde fundet den ene og forladt på et areal på Nørrebro. Godt medtaget med vand i bunden. 168.000 km. havde den rundet – også den kører perfekt, men trænger stadig til en særlig hånd.

Nyeste ”museumsbil” i Ullerup er en 470 hestes 142H fra 1987, der har kørt 1,2 millioner kilometer – fra Dixen fik den fra ny som feltprøvebil.

En halv Scania 143
”Det er faktisk en halv 143-serie, og trods de mange kilometer og mange år, fungerer den stadig fint, og vi bruger den faktisk en gang imellem som reservebil til firmaets tre nyeste biler, siger Stephen Dixen.

Firmaets nuværende aktive biler er en Scania fra 2005 og endnu en Scania fra 2001 samt en Volvo FM fra 2009 med 150.000 km. på bagen. Alle med kraner – på henholdsvis 50-, 90- og 130 ton-meter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk