(SPA)
Modsat racerbilerne på den nærliggende Formel 1 bane i Spa, er den nye DAF XF med 11-liters MX-11 motor virkelig støjsvag. Nu høres der mere til vind og dæk – men ikke i voldsom grad.
VOTY.dk har prøvet nyheden over et par hundrede kilometer fra Spa til Baraque de Fraiture i de belgiske Ardennerbjerge – med de fleste former for vejtyper, en eksporttrækker kan komme ud for, og med et utrolig kuperet terræn. Totalvægt: 40 tons.
Vores testbil var en 440 hestes XF med 10,9 liters MX-motor, der har et fornemt drejningsmoment på 2.100 Nm. fra 1.000- til 1.450 omdrejninger.
Vi kørte på speedpilot, og på de ekstreme lange og stejle motorvejsstigninger faldt omdrejningerne ikke mere, end at den automatiserede 12 trins AS gearkasse kun skiftede i alt ned fra et par gear ned for at nå toppen. Skiftet kom ved ca. 1.050 omdrejninger og skiftet tilbage på den anden side af bakken ved ca. 1.500 omdrejninger. Men helt lydløst og uden ryk af nogen art. Ned ad bakke går speedpiloten ind og regulerer motorbremsen.
Tre pct. brændstofbesparelse
MX-11 maskinen sikrer en gennemsnitslig brændstofbesparelse på tre pct. i forhold til den større 13-liters MX-13 ifølge DAF.
Der er da heller ikke rabat ved at købe den ”lille” motor, for med næsten samme heste (460 hk i MX-13) og kun et par hundrede Nm mindre ved samme omdrejninger i MX-11, men så med den bedre økonomi og mere støjsvage motor samt 180 kg. mindre i vægt – til at øge nyttelasten, så mener DAF, at en kunde vil vælge MX-11, hvis bilen kan opfylde behovet.
DAF har selvfølgelig hentet en masse teknologi i moderfirmaet Paccar i USA – således er de dobbelte overliggende knastaksler hule og ikke støbt i ét stykke (men skal samles), der er brugt grafitmaterialer, de to integrerede pumper i Common Rail systemet spiller sammen, og indsprøjtnings-trykket er på 2.500 bar. Topstykket har desuden integreret indsugningsmanifold og motorbremse, fire ventiler pr. cylinder og parallel ventil layout. 15 kg. lyder besparelsen ifølge DAF.
Fem flueben i display’et
DAF har også gjort motorbremsen kraftigere, og forstår man at bruge den godt sammen med retarderen, bliver man ligefrem belønnet med op til fem flueben i et display i instrumentbrættet.
Det foregår i et display – DPA, Driver Performance Assistent, hvor man bliver fortalt om ens evner bag rattet, som samlet skulle lære chaufføren at køre mere sparsommeligt, og begrænse slitagen af især bremserne.
Det tager nu mere end 200 km at blive dus med, men kører man først fast med bilen, vil jeg ikke tro det varer mange uger, får det sidder under huden – men så bliver det en sport at køre så økonomisk som muligt.
Instrumentbrættet går i sort
Den helt nye instrumentering er veludformet, og til natkørsel kan man slukke en del af informationerne, så der ikke bliver for meget lys. Testbilen havde relativt velformede sæder, uden at vi kan kalde dem sporty, men kørestillingen bag rattet var god.
DAF har nydesignet soveafsnittet med længere og mere velpolstrede køjer på 2,2 meter. Øverste køje/madras kan vippet op give plade for ekstra aflæggeplads, som ellers er fuldt tilfredsstilende.
DAF har måske ikke lanceret en så avanceret lastbil med uafhængig affjedring som Volvo FH kan tilbyde eller nødbremseassistent som i Mercedes Actros. Men DAF XF er velkørende – og udstyr som linjevogner (lane departure) og afstandsregulering (active cruise control) har den. Der er da også blevet til nye forlygter med LED-teknologi og corner-lights ved svingning, så lyset lyser om hjørnet.
Første XF 105 i 1985
DAF lancerede XF105 tilbage i 1985 og har gennem årene langsomt ændret mange detaljer uden måske at vække voldsom opsigt.
Med den nye XF er der dog sket lidt mere på én gang, for Euro 6 miljøkravene kræver meget køling – så motorens placering er vigtig. Derfor er chassis’et noget ændret til en Y-form, og den nye kølergrill sikrer optimal luftindtag gennem lamellerne i kølergrill’en. Her er der så også blevet plads til en ny forkromet tværbjælke med DAF’s logo.
Motorteknisk betyder de nye miljøkrav også, at der i MX-11 og MX-13 motorerne anvendes både SCR (Selective Catalytic Reduction) og EGR (Exhaust Gas Recirkulation) systemer til at få emissioner ned.
Ifølge DAF er 80 pct. af delene til den nye XF helt nye, mens 20 pct. af dem er genbrug.
Tekniske data DAF XF MX-11:
Motor: 6 cyl./24 V.
Indsprøjtning: Common-Rail – 2.500 bar.
System: Variabel Turbo Geometri.
Slagvolumen: 10,8 liter.
Ydelse: 440 hk v. 1.450-1.700 omdr.
Moment: 2.100 Nm. v. 1.000-1.450 omdr.
Miljø: Euro 6 m. SRC og EGR.
Gearkasse: 12AS2130.
Affjedring: parabol for/luft bag.
Totalvægt: 40 tons.