(WIEN)

Næste sommer stopper produktionen i Tyskland af den sidste tysk-byggede Volkswagen Transporter T6.1 – men en måned senere begynder så produktionen af den nye T7, som bygges sammen med søstermodellen Ford Transit Custom i Kocaeli i Tyrkiet.

VOTY.dk var til sneak preview på den nye Transporter i Wien for nylig for at se de første håndbyggede udgaver – og efterhånden kan vi åbne for nogle af bilens detaljer.

Ved første øjekast ville jeg tro, at den nye T7 ”bare” var en ny Transporter fra fabrikken i tyske Hannover – så tro er den kommende T7 imod Volkswagens DNA. Den første T1 Transporter så jo dagens lys i 1950 – og er fortsat ikonisk.

Seks år undervejs

Men Volkswagens ingeniører havde allerede den kommende Transporter på tegnebrættet for seks år siden – to år før samarbejdet med Ford var en realitet, så den har været længe undervejs.

Officiel premiere fejrer bilen efter planen først på IAA transportmessen september næste år, og de første lande kan introducere den kort før julen 2024.

Faktisk er der embargo om detaljerne om den nye Transporter til næste forår – men vi kan sige, at den slet ikke ligner den nye Transit Custom – som vi allerede har kørt i. Den nye Transporter ligner nemlig en typisk Transporter.

Design-forskelle

Selv om det meste af drivlinen går igen i begge biler, er der også mange detaljer, som de to producenter får for sig selv – det gælder også udstyret – og naturligvis masser af designelementer.

Ser man på et andet resultat af samarbejdet mellem Ford og Volkswagen – pick up modellerne Ford Ranger og Volkswagen Amarok – er både designet udvendigt og indvendigt forskelligt.

Det vil man formentlig også se, når det gælder Transit og Transporter T7.

Nye muligheder

Volkswagen bestemmer også, hvilke typer af  varevogne med VW logo, der kommer ud af samarbejdet – og man vil ikke gå ned på karosserityper. Det vil sige kassevogn, chassis, dobbeltkabine, bus og køretøjer i forskellige højder og længder.

Kombi- og kassevognsmodellerne fås også som ekstraudstyr med et højt tag og en forlænget akselafstand. Det høje tag kan nu også kombineres med den kortere akselafstand.

Transporterens nyttelast med standard akselafstand og dieselteknik er øget fra 1,2 til 1,3 tons og anhængervægt fra 2,5 til 2,8 tons. Den nye Transporter laster op til ni kubikmeter eller 1,3 tons – og har en trailervægt nu op til 2,8 tons.

Kundernes behov

Det handler om kundernes behov for køretøjer med forskellige funktioner – og de versioner, som Ford allerede har meldt ud, kommer også komme Volkswagen til dels. Begge biler kommer med plug-in hybrid teknik.

Næste sommer kommer den elektriske udgave af Ford Transit Custom – og en elektrisk Transporter T7 vil også dukke op, men nok først i 2025 – 75 året for den første Transporter T1. Og nok med samme ydelser som Transit.

Ydelser er klar

Dieselmotorerne har samme ydelser som før i Transporter – men om det er Ford, der producerer dem, ved vi ikke, men mon ikke man vil benytte basismotorer fra Ford – og så tillempe dem behovene fra Volkswagen. Ydelserne ligger klar nu – 110 hk, 150 hk og 170 hk.

Disse vil blive efterfulgt af et plug-in hybriddrev med en systemeffekt på 171 kW (233 hk) og af fire elektriske drev med 85 kW (116 hk), 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) og 210 kW (286 hk).

Om eludgaven: Basisversionen med 85 kW elektrisk motor vil blive tilbudt med et 54 kWh batteri (brutto).

4MOTION senere

TDI- og eHybrid-modellerne leveres med forhjulstræk. Firehjulstræksystemet 4MOTION kommer senere og fås som ekstraudstyr til TDI-versionerne fra 110 kW. De fuldt elektriske modeller har baghjulstræk.

Endelig er der sikkerhed. Volkswagen vil ikke gå ned på førerassistenter. Vi skal nævne mulighed for adaptiv fartpilot, Lane Assist og nødbremse.

Udstyslisten omfatter også LED-forlygter, elektronisk parkeringsbremse, digitalt instrumentering med 13-tommer touchscreen, DAB+ radio, Apple CarPlay, Android Auto, multifunktionsrat og regnsensor,

Samme multibrand platform

Netop sikkerhed gør, at der trods alt er detaljer, der ikke kan være forskellige – bl.a. i forbindelse med crash-test er man nødt til at dele eksempelvis airbags.

Derfor er selve multibrand-platformen også den samme til Ford og Volkswagen – som så passer til både plug-in hybrid, el og diesel.

Fleksibilitet i samarbejdet

En ting har de to mærker lovet hinanden – at der skal være fleksibilitet i samarbejdet.

Forskellen fra den nuværende T6.1 er leveringstiden – for Tyrkiet er jo længere væk end Tyskland.

Men lige nu er det ligegyldigt, for hverken Ford eller Volkswagen kan levere henholdsvis Transit eller Transporter de første mange måneder.

Krig og Corona

”Krig og Corona har de seneste tre år gjort situationen svær for os – og vi kunne kun se på de tomme salgslokaler, for bilerne var udsolgt. Men vi har også været glade for, at kunderne ikke svigtede, men kom forbi, når vi af og til fik tildelt små puljer.”

Det sagde Jens Kristian Havkrog, salgsrådgiver Erhverv hos Volkswagen Gladsaxe, da vi talte med ham for nogle måneder siden.

Heldigvis havde Volkswagen-forhandlerne i den svære periode mulighed for at sælge van udgaven af den elektriske ID.4 og tildels ID.3, som begge fortsat er populære på gule plader, og salget går virkelig godt for den nye varebil ID.Buzz Cargo, som i denne måned er krøbet op på top 10 listen fra De Danske Bilimportører.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk