En af de teknologier, som Toyota spår en nøglerolle i den verdensomspændende grønne omstilling, er brint – og tredje generation er klar allerede i 2026.

Koncernen har siden starten af 1990’erne forsket og udviklet inden for brintteknologier til en bred vifte af produkter som biler, busser, lastbiler, skibe, tog og generatorer.

Ingen brint i Danmark

Toyota introducerede verdens første dedikerede brintbil, Mirai, der betyder fremtid på japansk, i 2015 i fem lande i verden – herunder også i Danmark.

Fem år senere blev anden generation brintteknologi introduceret i en ny Mirai brintbil, der stadig kan købes – men som p.t. ikke kan ”tankes” herhjemme, da alle brint-fyldestationer er lukket.

Men efter årtiers udvikling af brintteknologi sætter Toyota så nu tidspunkt på introduktionen af tredje generation brintteknologi – som nævnt med en forventet salgsstart i 2026.

Længere rækkevidde

Den næste generation brintteknologi får en højere energitæthed, hvilket vil medføre 20 procent længere rækkevidde.

Samtidig vil andre teknologiske fremskridt og en øget produktion af brændselsceller reducere omkostningerne med en tredjedel.

Brændselscellen, der producerer strøm til en elmotor ved brug af brint og ilt, er den ubetinget dyreste del ved et brintdrevet køretøj, uanset om der er tale om en personbil, varebil, bus eller lastbil.

37 procent

Toyota forventer, at man med en årlig produktion på 100.000 brændselsceller til biler, busser, lastbiler, skibe og andre typer af transportmidler vil kunne reducere omkostningerne til brændselscellen med op til 37 procent i 2030.

“Faktisk er der potentiale til at halvere omkostningerne til brændselscellen sammenlignet med i dag, hvis man kan skalere produktionen op til 200.000 om året i 2030,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota i Danmark.

Hydrogen Factory Europe

Lige nu kikker Toyota dybere ind i skalerbare brændselsceller med forskellig ydelse, ligesom der også forskes intenst på at kunne give brinttankene et andet og mere fleksibelt design alt efter køretøjets størrelse.

I dag skal brinttanke som hovedregel være cylinderformede grundet det høje tryk.

Toyota har som led i at sætte yderligere fart på udbredelsen af brint, brintteknologi og brintinfrastruktur etableret Hydrogen Factory Europe.

Partnerskaber

Det nye selskab vil blive ansvarlig for produktionen af et større antal brændselsceller i Europa og støtte op om en bred vifte af kommercielle partnerskaber.

Det skal ske for at sikre Toyotas målsætning om at være CO2-neutral i Europa senest i 2040.

Forventningen hos Toyota er, at Europa vil være et af de største markeder for brint i verden i 2030.

45 mia. euro

Europa Kommissionen investerer hele 45 mia. euro – svarende til ca. 300 mia. kr. – fra den politiske aftale, Green Deal, frem mod 2027.

Derudover har EU’s transport-infrastrukturfond øremærket en tredjedel af sit budget eller 284 mio. Euro, svarende til over to mia. kroner, til udrulningen af et netværk af brinttankstationer over hele EU – efter planen også i Danmark.

Kravet er, at der maksimalt må være 200 kilometer mellem hver brinttankstation, samt at der skal være brinttankstationer ved hvert trafikknudepunkt langs den såkaldte transeuopæiske transportkorridor senest i 2030.

Især tunge køretøjer

Hvert medlemsland – Danmark inklusive – er forpligtet til at lave en plan for udrulningen senest i 2027.

Tunge køretøjer som busser og lastbiler har en nøglerolle i udbygningen af brintinfrastrukturen, så der kommer flere tankstationer.

De tunge køretøjer har behov for at laste meget og køre mange kilometer uden lange pauser og vil derfor have et meget større forbrug end personbiler.

50 gange mere brint

Toyotas beregninger viser, at hvert tungt køretøj i gennemsnit vil efterspørge 50 gange mere brint end en personbil.

”Der skal altså blot 20 tunge køretøjer til at skabe den samme efterspørgsel på brint som 1.000 personbiler. Så det kræver ikke mange tunge køretøjer at skabe grobund for en god forretning for operatører af brinttankstationer,” siger Anders Tystrup.

Hilux pick up på brint

Toyota gør sig både i brintteknologi til biler og tunge køretøjer. Senest har koncernen vist en brintdrevet Toyota Hilux, der i første omgang er produceret i ti eksemplarer, som lige nu testes på britiske veje.

“Brint kan være en stor fordel for køretøjer, der har behov for at laste meget eller trække meget. For brint og brinttanke er relativt lette, og man behøver derfor ikke at gå på kompromis med lasteevne og den samlede vogntogsvægt,” siger Anders Tystrup.

VDL distribuerer

For nylig præsenterede Toyota et brintsamarbejde med lastbilproducenter som franske Hyliko og hollandske VDL Group.

Sidstnævnte skal bl.a. stå for en del af Toyotas distribution i Europa med brintlastbiler med Toyotas egne brændselsceller integreret.

Derudover har Toyota indgået partnerskab med norske Corvus om brintteknologi til skibsfart og med det franske mobilitetsselskab, GCK, der vil ombygge dieselbusser til nulemissions brintbusser.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk