Den første elektriske DAF CF kommer i drift herhjemme til sommer.

Det sker, når Danmarks største byggecenterkæde, STARK, efter sommerferien begynder at bruge den til at distribuere byggematerialer i Storkøbenhavn.

Lastbilen er en tre-akslet CF Electric – opbygget med kran og fast lad – som har en rækkevidde på mere end 200 km på en fuld opladning. Det gør den ideel til tung distribution i byområder.

Flere års forskning

Den hollandske lastbilproducent har i flere år arbejdet med udvikling af fuld-elektriske drivliner til lastbiler.

Den nye CF Electric er anden generation af DAF’s elektriske lastbiler.

Den har fordoblet rækkevidden til 200 km samt fået 700 kg lavere egenvægt i forhold til første generation, der blev introduceret i 2018.

I samarbejde med VDL

Udviklingen er sket gennem samarbejde med den hollandske specialist i elektriske drivliner, VDL, som benytter den nyeste batteriteknologi på markedet.

VDL er også kendt for sin busproduktion. Virksomheden har bl.a. leveret de nye, elektriske ledbusser til Movias linje 2A i København.

Rutesimulering

Brugen af elektriske lastbiler kræver en specifik tilgang fra kundens kørselsbehov.

Derfor tilbyder DAF sine kunder support gennem avancerede rutesimulerings-modeller, der hjælper med at fastlægge den mest effektive specifikation på køretøjet, herunder nyttige råd omkring smart og effektiv lade-infrastruktur.

Mere bæredygtigt byggeri

”Hos STARK har vi en strategi om at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Det gælder også transporten af byggematerialerne,” siger logistikchef Brian Patzlaff.

Han er ansvarlig for indkøb og drift af STARK’s flåde på mere end 200 lastbiler.

Talte med alle importører

”I arbejdet med at finde den bedste elektriske lastbil på markedet til vores behov var vi hele vejen rundt blandt alle lastbilleverandørerne og konstaterede, at DAF kunne levere den bedste løsning;” siger Brian Patzlaff.

Han fik kontakt til DAF’s nordiske markedschef Lars Klogborg – og fik kompetente svar og hurtige tilbagemeldinger på sine spørgsmål.

“Så vi er helt trygge ved at lade DAF levere vores første elektriske lastbil nogensinde – og i øvrigt vores første DAF-lastbil i det hele taget,” siger Brian Patzlaff.

20 t/m kran og fast lad

Den nye DAF CF Electric skal opbygges med 20 t/m Palfinger-kran samt fast lad af samme type som de fleste af STARK’s øvrige lastbiler. Denne typer biler kaldes ofte tømmerbiler.

Opbygningen udføres af Bilstrup Karosseri og Ravnstrup Vognsmedie A/S i Stoholm – begge virksomheder mellem Skive og Viborg.

Herfra er der leveret mere end 100 tilsvarende opbygninger til STARK.

Kraftudtag fra Sønderborg

Banke ApS i Sønderborg skal levere den særlige kraftudtags-løsning, der skal drive den hydrauliske kran med strøm fra lastbilens batteripakke.

Kraftudtags-løsningen består af en hydraulikpumpe inkl. elektronisk styreenhed, interface til lastbilens el-system samt omformer af strømmen fra jævn- til vekselstrøm.

Hele pakken fylder ca. det samme som en flyttekasse og kan nemt placeres på chassisrammen under ladet.

Styrbar bogieaksel

Den 3-akslede DAF har typebetegnelsen FAN, dvs. med hydraulisk styrbar bogieaksel, så den opnår ekstra god manøvreevne på f.eks. snævre byggepladser i Storkøbenhavn.

Den får en tilladt totalvægt på 28 tons, hvilket giver en forventet lasteevne på ca. 13 tons.

Bæredygtig leverance

Hos STARK betragter man distributionen af vores byggematerialer som lige så vigtig som kvaliteten og prisen på deres produkter.

“Levering på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt er afgørende for vores konkurrencedygtighed, og med vores elektriske DAF kan vi desuden tilføje ”på den mest bæredygtige måde,” siger logistikchef Brian Patzlaff.
_

Faktaboks DAF CF Electric version STARK:
DAF CF Electric 6×2 FAN
Ydelse elektrisk motor: 210 kW (285 hk).
Drejningsmoment: 2.000 Nm.
Batterikapacitet: 350 kWh (315 kWh effektiv kapacitet).
Batteritype: Litium-ion.
Batteripakken: Med air-condition – med konstant temperatur på 25-45 grader.
Chassisvægt: 10,4 tons.
Opbygning: komplet med kran og fast lad.
Vægt påp opbygning: Ca. 15 tons.
Rækkevidde på fuld opladning: Max 220 km.
Ladetid ved 250 kW: ca. 75 minutter

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk