I Danmark er og bliver pick-up køretøjer arbejdsheste – biler, der anvendes af bl.a. håndværkere og entreprenører til oftest at køre rundt med last og fyldt trailer.

Ude i Europa er pick-up køretøjer oftest fritidskøretøjer, men de ville være for dyre for de fleste i Danmark. Så glem de hvide nummerplader, hvor vi er over en halv million kroner for de mest luksusprægede udgaver.

Eksempelvis den nye barske Ford Ranger Raptor, der lige er dukket op hos danske forhandlere.

Platinum har det meste

Mindre kan dog gøre det – men Ford starter fra toppen med det helt nye Ranger-program – så efter Raptor vil det mere normale Ranger-program dukke op i løbet af 2023.

Endda inklusive den meget veludstyrede og eksklusive Ford Ranger Platinum.

Efter den vil der så komme ”de danske” udgaver med betegnelserne Wildtrack og XL – som passer bedre på betegnelsen arbejdsheste, for de trækker 3,5 tons på krogen. Raptor kun 2,5 tons.

Dieseludgaver på vej

Det mest positive er dog, at der nu kommer de praktiske dieselmotorer på banen, der heller ikke er så forslugne som Raptors benzinmaskine. Begge har dog 3-liters motorer med V6 teknik og turbo.

Dieseludgaven yder 240 hk og har et moment på hele 600 Nm og en nyttelast på over ét tons. Ranger modellerne har også et nyt elektronisk styret firehjulstræk samt 10-trins automatgearkasse.

Der kan da sagtens være en entreprenør og en håndværkermester, der falder for Platinum modeller med læderkabine. Men Platinum vil først være på gaden herhjemme næste efterår.

Skruet op for luksus

Kan man vente så længe får man tillige en anden kølergrill, 20 tommer alufælge med sorte højglans detaljer. Desuden bagklap med ”soft-close” åbne/lukke-funktion, Matrix LED forlygter samt tagrælinger.

I kabinen er sæderne 10-vejs elektrisk indstillelige med varme- og kølefunktion. Der er også anvendt mørk ahorn i kabinen.

To 12-tommer infotainment-skærme, heraf en touchskærm, med Fords SYNC 4A infotainment-system er standard. Trådløs opladning af telefonen er sammen med et B&O-lydsystem også standard i den nye topmodel.

Hjælpeprogrammer

Et indbygget FordPass Connect-modem hjælper kunderne med at være opdaterede, når de er på farten, mens Ford Power-Up softwareopdateringer trådløst holder bilen opdateret.

Udover de omfattende avancerede førerassistancesystemer på Ranger Wildtrak, så har Ranger Platinum som standard også semiautomatisk parkeringssystem, blindvinkel-assistent (BLIS), linjevogter samt 360-graders bird-view kamera.

Danske priser offentliggøres tættere på lancering.