I takt med, at bilfabrikkerne pensionerer deres MPV modeller, stiger interessen for de MPV-udgaver, der er tilbage.

For de byder på super-komfort – og det vil f.eks. en servicetekniker gerne have på jobbet. Og samme komfort får man ikke i en kassevogn.

Et godt eksempel

Et godt eksempel er Ford S-Max, der med udgangen af maj havde solgt i 140 udgaver som personbil og 45 udgaver som varebil – omkring en tredjedel.

Salget som personbil er dog faldet lidt fra samme periode i fjor – fra 164 enheder – men Van-salget var i fjor kun 28 udgaver.

I hele 2021 blev der solgt 284 personbilsudgaver af S-Max (mod 684 enheder i 2020) – mens Van-salget i 2021 var på 59 enheder mod 65 i 2020.

Et rumskib

Tydeligvis er det varebilsudgaven, der er i vælten, og man får i S-Max Van da også noget af et rumskib – med et varerum på 2.200 liter samt læssehøjde på 77 cm. Batteriet i varerummet fylder dog en del.

Vi skal også nævne elbagklap og god aflæggeplads i kabinen – med midterboks og handskerums (dog uden lås.)

324.500 kroner plus moms er prisen på den 190 hestes ST-Line Van i indstignings-version – mens personbilsudgaven ligger på 506.500 kroner.

Pakker med sikkerhed

Vores testbil havde også en X-pakke til 46.500 kroner (personbil) og ca. 30.000 kroner som van.

Her får man bl.a. adaptiv fartpilot, el-bagklap, LED lygter, frontkamera og blindvinkelalarm. En særlig Business pakke til 7.500/4.000 kr. gav tillige nødbremse og bakkamera.

Men standardudgaven har ikke adaptiv fartpilot – og det burde den have.

Nu kun hybrid

Vi kørte i fjor i dieseludgaven – men den figurerer slet ikke for Fords prisliste længere – selv om mange sikkert var glade for trailervægten på to tons. Nu er den som hybrid som 1,5 tons.

Diesel er bare så dyrt at køre i efterhånden.

Hybrid – bedst til lange ture

For erhvervskunderne er det nok en fordel, at den testbil, som vi har prøvet, er en ren hybrid – uden brug af kabler – for kører man meget i jobbet, er selvopladning i sagens natur en fordel.

På papiret er den ikke så ren som en plug-in hybrid, men med 40-50 km rækkevidde i mange phev-biler, er strømmen hurtigt forduftet i en erhvervsbil.

Man kan kortvarigt køre med el – der er bl.a. en ”el” knap. Og batteriet samler også lidt strøm op, som også hjælper på smidigheden. Litium-ion batteriet er på begrænsede 1,1 kW – men nok til at forbedre accelerationen en smule.

Ikke så momentstærk

Trækkraften er rimelig – uden at kunne hamle op med dieseludgaven tidligere, der har 400 Nm mod testbilens 200 Nm. Men ellers er præstationerne (med tom bil) nogenlunde – med 9,8 sekunder til 100 km/t og 185 km/t på toppen.

Bilen kører med CVT multigear, som ikke er så smidigt som dobbeltkoblings-gearkassen, som lå i dieseludgaven, som vi jo prøvede tidligere.

Officielt kører den 2,5-liter hybrid S-Max officielt 15,6 km/l efter WLTP snit-normen.

Sportsundervogn

Som ST-Line følger sportsundervogn, som gør kørsel med trailer endnu bedre. Dertil kommer testbilens 80 tommer lavprofildæk i 50 profil.

En MPV krænger normalt lidt mere, men sportsopsætningen hjælper unægtelig.

Man sidder vældig rart i bilen – for i en MPV sidder man højt – med godt udsyn og let ind- og udstigning. Godt for en langtursbil. Men bilen er stor og derfor er man glad for bird-view kameraet.

En masse udstyr

Her skal vi også nævne el-indstillelige sæder med memory, fodpladen i vognbunden, som giver en lige kørestilling.

Testbilen havde en masse udstyr – og vi kan bl.a. nævne 2-zone klimaanlæg lædersæder med varme, læderrat med varme, alufælge, p-sensorer, regnsensor, panorama-glastag (som dog begynder for langt nede af taget til forsædepassagererne får så meget glæde af det.

Otte tommer touchscreen

Vi skal også nævne SYNC 3 connectivity, sorte tagrælinger, nøglefri start, linjevogter og skiltegenkendelse.

Skærmen er knap så stor på otte tommer – men der er navigation.

Fakta Ford S-Max ST Line 2,5 hybrid Van:
Slagvolumen: 2,5 liter.
Systemydelse: 190 hk.
Ydelse benzinmotor: 150 hk.
Moment: 200 Nm.
Batteri: Litium-ion 1,1 kWh.
Elmotor: 40 kW.
Forbrug/snit WLTP: 15,6 km/l.
CO2 udslip: 146 g/km.
Gear: CVT 1 trin aut.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,8 sek.
Varerum: 2.020 liter.
Totalvægt: 1.878 kg.
Dæk: Michelin Pilot Alpin 5 235/50 R18.
Pris ST Line hvide plader: 506.440 kr.
Pris Van ekskl. moms: Fra 324.457 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk