X-modellerne af BMW har i mange år været populære som Van herhjemme – tidligere måske især X5, men X3 kan man sige er en mere smidig størrelse bil, hvis man også bevæger sig rundt i byen.

Lige nu er det plug-in hybrid, der er mest populær – fordi der er statstilskud. Så meget, at den er billigere end basisudgave af X3. På hvide plader hele 75.000 kroner – som Van noget mindre.

I hvert fald er der i hele 2021 solgt 835 personbiler af X3 (af alle udgaver) – og hvor en 2-liter diesel før var meget efterspurgt som trækdyr med 2,4 tons trailervægt – er det phev salget, der har taget over – om end trailervægten kun er 1.500 kg. Trækkrogen kan tages af og lægges i en pose.

Kun 45 km rækkevidde

Vi har prøvet den ledningsbaserede X3, som kun har 45 km rækkevidde på strøm (37 km, da vi fik den) – så man skal have ladestander både i virksomheden og hjemme, hvis man skal undgå at køre på ren benzin.

For så er forbruget efter WLTP normen ikke 50 km/l i snit – men nærmere en fjerdedel.

Vi henter testbilen hos BMW i Glostrup og skal så om på den anden side af hovedstaden for at komme hjem – og så var der ikke meget strøm tilbage.

En normal 2-liter

Man kan samle lidt strøm op ved at køre i sport-mode – men det er jo ikke måden at få strøm på efter grøn målestok.

Til gengæld er det en fin måde, at BMW har udtænkt deres kabel-bil – for udgangspunktet er en normal 4-cylindret motor på 184 hk, som her så får 109 el-heste oveni. Det giver virkelig fine præstationer samlet – med 292 hk og fine 300 Nm moment.

Mange konkurrenter parrer en svag benzinmotor med elmotor – så man uden strøm får en meget flad oplevelse med hensyn til præstationer.

Rimelige præstationer

Her er der rimelig trækkraft med benzinmaskinen alene. I testbilen er elmotoren koblet direkte på benzinmotoren, så benzin og elmotor trækker på samme aksel.

X3 phev har en batteripakke på 11,2 kWh – men den tager god plads op under gulvet bagest i bilen – så meget at vognbunden er hævet. Derfor kan man ikke få samme mængde gods på plads.

Den prøvede bil er seneste aftapning fra fabrikken i Bayern – men udseendet er der ikke rørt så meget ved. Lidt større kølergrill (nyrer) og smallere forlygter.

Super komfortabel

X3 er jo stadig en meget komfortabel og velbygget SUV, som er let at komme ind og ud af – plus god oversigt.

I kabinen skulle nyheden betyde større 10,25 tommer touchscreen – mens betjeningen foregå via en drejeknap på midterkonsollen.

Man bliver hurtigt dus med bilen, som kører super-komfortabelt. De eldrevne sæder giver fantastisk støtte – her endda med læderbetræk – og man har en god kørestilling bag læderrattet(med varme) – også takket været fodplade i gulvet, som giver en lige kørestilling.

Firehjulstræk

Man kan også vælge at skifte gear via skifteplader bag rattet – så man kan opleve en livligere acceleration. Man kan vælge imellem sport, electric og normal.

xDrive i bilens betegnelse betyder firehjulstræk – som er med til at gøre vejgrebet bedre – i den ellers høje bil.

Masser af udstyr

Tilmed havde testbilen et stort vippe/skyde el-glastag. Vi skal også nævne to usb-stik (type c), navigation, 2-zone klima og alufælge.

Som bilen til professionelle kan man også nævne el-bagklap og handskerumslås. Der er også fire fastgørelseskroge i varerummet. Læssehøjden er 100 cm – plus ni cm for den hævede bund.

Testbilen havde så ikke adaptiv fartpilot (ACC) – men kun fartpilot – ACC burde være standard i denne type af biler til priser på godt 600.000 kroner.

Fakta BMW X3 (PHEV) 3,0e xDrive:
Motor: 4 cyl. benzin.
Slagvolumen: 1.998 ccm.
Ydelse samlet: 292 hk v. 6.100 omdr.
Ydelse benzinmotor: 184 hk.
Ydelse elmotor: 109 hk.
Moment: 300 Nm v. 1.350 omdr.
Batteripakke: 11,2 kWh.
WLTP forbrug/snit: 50 km/l.
CO2 udledning: 46 g/km.
Gear: 8 trins aut.
Rækkevidde el: 46 km.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sek.
Topfart: 210 km/t.
Køreklar vægt: 2.065 kg.
Totalvægt: 2.600 kg.
Varerum: ca. 1.500 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Dæk: Pirelli P Zero 275/40 R20.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Fabriksgaranti: 2 år.
Batterigaranti: 6 år.
Pris hvide plader: Ca. 630.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: Ikke prissat (ca. 510.000 kr.)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk