Toyota opdaterer ved årsskiftet den populære SUV model RAV4, som gennem årene har været storsælger som gulpladebil for erhvervslivet – med op til to tons trailervægt.
Modellen får nu bl.a. et helt nyt multimediesystem, et nyt digitalt førerinformationsdisplay samt højere sikkerhed med tilføjelse af endnu flere sikkerhedssystemer.
Ændringerne vil både finde vej til den almindelige fuldhybrid-udgave samt til plug-in hybrid-udgaven.
10,5 tommer touchscreen
Det nye multimediesystem består som standard af en 10.5 tommer HD touch screen med cloud-navigation.
Bl.a. er systemet hele tiden opdateret om mulige parkeringspladser i nærheden af ens destination. Man slipper også for at parre sin smartphone med multimediesystemet i den nye RAV4.
Det sker nemlig helt automatisk som en del af den trådløse datapakke, der følger med i fire år uden meromkostning.
Stemmestyring
Derudover vil man kunne tilknytte Toyotas MyT-app til bilen og på den måde følge med i f.eks. kørselsmønstre, brændstofniveau, advarsler og sporing af bilen.
Trådløs Apple CarPlay og Android Auto som standard er også nyt i den nye RAV4.
RAV4 får også intelligent stemmestyring. Her vil man med forskellige kommandoer begyndende med ”Hey Toyota” kunne bede bilen om at justere klimaanlægget, betjene multimediesystemet, foretage et opkald samt åbne og lukke vinduerne.
Fjernstyring
Faktisk behøver man blot at sige, at man fryser, hvorefter systemet automatisk kan lukke vinduerne og justerer klimaanlægget.
Det bllver også muligt delvist at fjernstyre den nye RAV4. Kan man ikke huske, om man har lukket vinduerne, da man parkerede, vil det være muligt at fjernstyre via Toyotas MyT-app.
Her vil man også kunne åbne og låse dørene eller slukke lyset.
Varme eller kulde
Samtidig er det muligt at fjernaktivere katastrofeblinket, så man let kan finde sin bil på en fyldt parkeringsplads.
Man vil også kunne fjernstyre klimaanlægget og enten opvarme eller nedkøle kabinen, inden man sætter sig bag rattet.
Toyota opererer med konceptet ”hænderne på rattet, øjnene på vejen”. Det er et sikkerhedskoncept, som sørger for, at føreren kan betjene bilens funktioner og aflæse vigtige information uden at skulle fjerne fokus fra vejen i længere tid af gangen.
Individuel tilpasning
Med det nye førerinformations-display får man en høj grad af individuel tilpasning, hvor man kan vælge mellem fire indstillinger – Casual, Smart, Sport og Tough – og tre forskellige layouts til det bilens 12,3 tommer display.
På den måde kan man vælge at få vist den mest relevante information så som øko-kørsel eller den adaptive fartpilot. Det nye førerinformations-display bliver standard i alle udstyrsudgaver på nær den laveste udstyrsudgave, der får et syv tommer display.
Sikkerheden er forbedret. Pre-Collision systemet, der bl.a. rummer automatisk nødbremse, udbygges med en ekstra funktion, der kan assistere, når man drejer i vejkryds.
Passer på fodgængere
Systemet registrerer, om man er ved at krydse modkørende køretøjers bane samt om der er fodgængere, der er i færd med at krydse vejen. Hvis det er tilfældet bliver man advaret med lyd og skrift i displayet, og når man ikke at reagere, vil systemet sørge for automatisk at bremse bilen for at forhindre en ulykke.
En nødstyre-assistent er ligeledes tilføjet sikkerhedspakken og hjælper føreren med at undvige fodgængere, der er trådt ud på vejen – alt imens bilen holdes under kontrol og inden for vognbanen.
På plug-in hybrid-udgaven af RAV4 vil systemet også genkende og reagere på cykler såvel som parkerede køretøjer.
Avanceret nødbremse
Pre-Collision-systemet på RAV4 Plug-in Hybrid er også i stand til at registrere modkørende køretøjer i bilens egen vognbane, hvilket reducerer risikoen for en frontal kollision.
Femte generation af RAV4 blev introduceret i 2019 og vil i den opdaterede udgave fortsat kunne fås enten som fuldhybrid med en 2.5-liters Dynamic Force hybridmotor med 218 hestekræfter med forhjulstræk og 222 hestekræfter med firehjulstræk.
Plug-in Hybrid-udgaven kommer som standard altid med firehjulstræk og er den mest kraftfulde udgave af RAV4 nogensinde siden introduktionen af første generation for snart 30 år siden i 1994.
Lavt CO2-tal
På trods af en ydelse på 306 hestekræfter udmærker RAV4 Plug-in Hybrid sig med en gennemsnitlig udledning på 22 gram CO2 pr. km ved blandet kørsel ifølge den europæiske målenorm WLTP.
Det skyldes bl.a. det 18,1 kWh store batteri, som gør bilen i stand til at køre op til 75 km på ren el.
Toyota introducerer den nye RAV4 både som hybrid og plug-in hybrid omkring årsskiftet og har allerede nu opdateret priserne på toyota.dk.