På IAA transportmessen i Hannover var der ekstraordinært mange el- og brintløsninger på transport i fremtiden – lige nu er el i vælten, men brint får mere succes, når der bliver etableret nok fyldestationer.

Den grønne omstilling fylder de fleste kvadratmeter på den store IAA transportmesse, der tidligere i efteråret fandt sted i Hannover i Tyskland.

Og selv om messearealet nærmest var halveret på den første store transportmesse efter nedlukningen efter Corona-pandemien – så var der masser af inspiration at hente for både transportbranchen og transportkøbere.

Diesel bliver renere

Diesel vil ifølge flere lastbilsproducenter fortsætte mange år endnu – for diesel bliver også renere. Men når først, der kommer nok ladestandere op til el-lastbilerne og nok fyldestationer op til brint-lastbilerne, vil dieselandelen falde – godt hjulpet af et politisk krav til fossilfri transport.

I forvejen byder de fleste også deres lastbiler med gasløsninger – både CNG og LNG, men det skal i fremtiden jo så være biogas for at være grønt nok.

Men også brint skal udvindes som grøn brint ligesom el skal være grøn strøm – f.eks. fra vindmøller.

Forskellig holdning

I første omgang er forventningen, at el er optimalt til korte strækninger, mens brint er bedst til lange strækninger takket været lang rækkevidde og lynhurtig tankning.

Dertil kommer så diskussionen om energieffektiviteten – elektrolyse af brint har 80 pct. effektivitet og 20 pct. tab ifølge eksperter – foruden at der igen kommer tab, når hjulene skal rulle – hvor næsten al energi omsættes direkte i elmotoren.

Men med brint er svaret, at man kan gemme strøm – men opladning tager tid, og så er der muligheden for meget lang rækkevidde på brint – og det passer perfekt til eksportkørsel i lastbiler.

Lastbilsproducenternes mening

Lastbilsproducenterne er delt op i deres tro på fremtidens drivmidler. Traton-gruppen med MAN og Scania (Volkswagen gruppen) går 100 procent ind for eldrevne lastbiler – mens de øvrige producenter tror på både el og brint.

Daimler og Volvo koncernerne arbejder sammen om et brint-projekt inklusive fyldestationer – men begge er langt med el-lastbiler.

Det gælder jo også Volvos datterselskab Renault – og Mercedes-selskabet Fuso. Mercedes har allerede vist deres GenH2 brintlastbil som prototype med en rækkevidde på 1.000 km.

Brint i forbrændingsmotor

DAF (Paccar Group) har deres el-udgaver klar – men forsker også i brint (på basis af forbrændingsmotoren).

Af de syv store europæere har Iveco valgt en helt anden vej – man er gået sammen med amerikanske Nokola om el og brint – men også med koreanske Hyundai med brint.

I første om gang til Daily-serien, der på IAA samtidig havde premiere som ny eludgave.

Nikola Tre på brint

Der var rent faktisk også Europa-premiere på netop den brintdrevne Nikola Tre FCEV, der bygges på Ivecos fabrik i tyske Ulm – så det er i Tyskland, den først udbydes til salg.

Danmark er ikke på listen lige med det samme – ifølge Iveco Danmark.

Mange nye spillere

På IAA var der en masse nye spillere i Europa – fra bl.a. Kina, hvor man så store Dong Feng og BYD med deres elektriske små og store lastbiler – men også fra svenske Volta Trucks, der har solgt ganske mange el-køretøjer allerede.

Tyrkiske Karsan viste deres nye e-ATA brintbus, der var brintkøretøjer fra hollandske Enginius, der ombygger eksisterende dieselmodeller fra Mercedes-Benz.

Mestre i brint

Dertil kommer virksomheder, der er mestre i brintteknologien – f.eks. canadiske Loop, der kan levere færdige energieffektiv brændselscelle-teknologi til bilfabrikkerne. Britiske Tevva er kendt for sine el-køretøjer – men på IAA havde de deres lette brintkøretøjer med på op mod 7,5 tons.

Amerikanske Hyzon – med europæisk center i Holland – var også på IAA med deres brintløsninger, som omfatter opsamling fra bl.a. solceller g vindmøller, produktion, distribution og fyldestationer.

Man har 10 centre i otte lande i Europa – bl.a. Sverige, men endnu ikke i Danmark. Selskabet tilbyder også tunge køretøjer konverteret til brint – på basis af bl.a. DAF og Mercedes-Benz.

De lette brint-varebiler

Renault Group har længe forsket i brint til deres varebiler – først sammen med franske Symbio (ejet af Michelin) og de seneste år sammen med amerikanske Plug Power, hvor man sammen har stiftet selskabet Hyvia, der p.t. har brintudgaver klar af varebilen Renault Master.

Hyvia har endda indgået samarbejde med hollandske Trabus BV om at sælge City Bus H2 Tech udgaven af Master i Danmark – foruden i Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg. Andre selskaber skal sælge minibussen i andre lande.

På IAA-messen savnede man Stellantis Group, som jo har overtaget Symbio som partner (fra Renault) – og er startet på med salg af brintvarebiler på basis af Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro – i første omgang i Tyskland, da koncernens udviklingsafdeling for brint er i Opels hovedsæde i Rüsselsheim. Men Danmark får også bilerne.