Nu er den nyeste Transporter ude hos forhandlerne i alle udgaver – med forbrændingsmotor eller elektrisk.
Mange kalder den også T7 – fordi forgængeren hed T6 og T6.1 – og fordi Transporter modeller siden den første udgave i 1950 har heddet noget med T. Men T7 betegnelsen er registeret af Volvo Cars – hvem der ellers kan forstå det.
Den er blevet større end forgængeren – både længere og bredere – og køreegenskaberne er blevet mere sporty end før.
Samarbejde med Ford
Det hænger sammen med, at den teknisk er identisk med Ford Transit Custom, som fra begyndelsen netop er blevet rost for sit fine vejgreb for en varevogn.
De to varebiler bygges på samme fabrik i Tyrkiet – så det tager lidt længere at få sin Transporter nu end før, hvor den blev produceret i Hannover.
Typisk VW-DNA
Men når det gælder design, så er det lykkedes for Volkswagen at bevare den typiske VW-DNA – især fronten. Interiøret er en tro kopi af det, som man finder i Transit.
Nogle kunder vil måske mene, at forgængeren var mere robust – men faktisk er bilen skruet rigtig godt sammen.
308 km rækkevidde
Vi har prøvet den lange udgave af eTransporter med 64 kWh batteri med ydelse på 286 hk og 415 Nm.
Rækkevidden er nok ikke imponerende med sine 308 km – så bliver det kun en bil til nærtransport. Da vi hentede bilen til test, blev vi lovet 302 km. rækkevidde.
Fem års garanti
Med en startpris for den lange udgave på 339.500 kroner plus moms er den sammen med mange konkurrenter, men det har hjulpet, at der nu er fem års garanti eller 150.000 km.
Den er ikke just langsom. Den når 100 km/t på 7,4 sekunder og topfarten er på 150 km/t. Der er 1-trins automatgear og der er baghjulstræk.
40 minutter DC
Den kan lade med 11 kW i gadebilledet eller i virksomheden – og 125 kW med hurtiglader. Det tager syv timer med AC lader og 10- til 80 pct. med hurtiglader på 40 minutter.
Der er i øvrigt varmepumpe standard. Det sikrer god temperatur i kabinen uden at tære på batteriet.
Trailervægt 2.300 kg.
Man kan samle en del strøm op ved speederslip og opbremsning. Vi opnåede at køre med et forbrug på 19 kWh/100 km. Fabrikken lover kun 23,4 kWh/100 km.
Bilen må laste 1.091 kg og den køreklare vægt er på 2.281 kg. Bilen havde tillige trækkrog som ekstraudstyr – og må trække 2.300 kg med bremser.
Hurtig med læs
Vi har prøvet den herhjemme og i udlandet med og uden læs – og den er faktisk hurtig under alle forhold, om end den bruger mere strøm med fuld last.
En diesel-varebil bruger jo også mere brændstof med fuld last.
På farten er der kun begrænset dæk- og vindstøj.
Ekstraudstyr 50.000 kr
Testbilen havde ekstra to skydedøre til 4.317 kroner – og en lem mellem kabine og varerum til transport af ekstra lange emner. Der var i øvrigt ikke handskerumslås.
Vi skal også nævne tagbøjler til 3.507 kroner og de fremragende IQ.Light LED lygter med Matrix funktion til 7.740 kroner.
Der var i alt for godt 50.000 kroner ekstraudstyr i bilen. Her skal vi fremhæve førerassistentpakke Premium til 10.242 kroner – men standard er linjevogter, multifunktionsrat og parkeringssensorer for og bag.
Via skærmen
I kabinen er gearvælgeren placeret som en stilk på ratstammen, og vi skal også nævne den digitale instrumentering med 13 tommer touchscreen.
Her skal man ind bl.a. for at vælge køremåde (f.eks. eco) – ligesom man dér skal vælge rekuperation med 1-pedal drive.
Men der er også en del knapper udenfor skærmen – bl.a. på rattet. Bilen har fartpilot, men adaptiv fartpilot er ekstraudstyr.
God komfort
Chaufføren sidder i en fin kaptajn-stol med armlæn – og stolen giver god støtte. Der var også et bænkesæde for to passagerer – med aflæggerum under sædet, hvor man kan opbevare elkablerne. Der er god aflæggeplads i kabinen.
Vi skal også nævne læderrat (ekstra) og bakkamera (standard) – samt blindvinkelalarm. Dertil nøglefri start og såvel a- som c-type usb-stik samt 12 volt stik.
Parkeringssensorer for og bag er standard.
–
Fakta VW eTransporter Lang:
Ydelse: 286 hk.
Moment: 415 Nm.
Batteri: 64 kWh.
AC opladning 11 kW – på 7 timer.
DC opladning 125 kW – 10-80 pct. på 40 min.
Acc. 0-100 km/t: 7,4 sek.
Topfart: 150 km/t.
Rækkevidde: 308 km.
Gear: 1 trin aut.
Træk: Baghjulstræk.
Forbrug fabrik: 244 wH/km.
Forbrug i test: 19 kWh/100 km.
Trailervægt m. bremser: 2.300 kg.
Lasteevne: 1.091 kg.
Akselafstand: 3.500 mm.
Dæk: Goodyear Efficient Grip 215/55 R 16c.
Garanti: 5 år/150.000 km.
Pris ekskl. moms: 339.455 kr.



