Det var spændende med en arbejdende kunstner i forbindelse med Elbilmessen i Messecenter Herning for nylig.
Japanske Mayu Kamiya udførte på Toyotas stand en række kunstværker på bagvæggen på standen – bestående af gamle japanske skrifttegn.
Trækplaster
Hun er opvokset i Japan, men bor i dag i Aalborg og tager – som i Herning – også rundt og optræder med sin kunst.
Hendes performance tiltrak mange besøgende, der så også kunne betragte de nyeste elektriske biler fra Toyota – som der var hele tre af.
Også 4×4
For det første bilen, som Toyota Danmark venter sig rigtig meget af – CH-R+, som ikke skal forveksles med hybridudgaven CH-R, som fortsætter i programmet.
CH-R+ er fra næste uge til salg hos alle forhandlere til en pris på 300.000 kroner.
Vil man have den med træk på alle fire hjul og få 380 hk – takket været elmotorer for og bag – koster den 20.000 kroner ekstra.
Bredt publikum
Også den nye ligeledes elektriske Urban Cruiser forventer man rigtig meget af.
For den sælges til 235.000 kroner og er derfor tilgængelig for et bredere publikum – og et godt elektrisk alternativ til den nye hybridbil Yaris Cross.
Bilen bygges i samarbejde med Suzuki – som søster model til eVitara, der i øvrigt også havde premiere i Herning.
Touring
Mange har nok også ventet med spænding på stationcar-udgaven af Toyotas første elbil bz4X – med betegnelsen Touring.
Den mere praktiske udgave kommer dog først på markedet i foråret 2026 – med to- eller firehjulstræk.
Spændende afløser
Den kunne være en spændende afløser for den stationcar-udgave af Prius hybrid, der herhjemme kun kom hertil i taxi-version – nemlig Prius+.
Den var for dyr med normal beskatning, men elbiler beskattes jo slet ikke eller meget lidt – så nu kan ikke kun taxifolket, men også erhvervslivet og resten af befolkningen få glæde af bilen.
Fremtidens bybil
Toyota havde også valgt at vise microbil-konceptet FT-Me med solcelletag og 100 km rækkevidde – og mulighed for at oplade 20-30 km pr. dag.
Den er beregnet for fremtidens bytrafik – med en topfart som en scooter – på 45 km/t.
Der kan kun sidde to personer i den knap to en halv meter lange bil, hvor et 360 graders kamera sikrer godt udsyn.
Handicap-scooter
Bilen kan også styres alene med hænderne med håndbetjening på rattet, så den er også velegnet for handicappede – som en opdateret handicapscooter.
FT-Me er en del af Toyotas filosofi om at sikre moblitet for alle.



