Den ikoniske Land-Rover Defender skal deltage i FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) i 2026 til 2028.
Men allerede i år er den med i årets Dakar Rally på sidelinjen som arrangementets officielle bilpartner.
20 Defender
En flåde på 20 Land-Rover Defender vil vil deltage som servicebiler i arrangementet, der netop er begyndt i Bisha, Saudi-Arabien og slutter i Shubaytah.
De 10 biler af dem skal transportere officials og udvalgte medier. Yderligere seks rekognoscerings-køretøjer vil blive brugt af løbets arrangører til at planlægge ruterne for 2026, 2027 og 2028.
Også med i hovedløbet
Land-Rover Defender er med som et fabrikshold med to biler – og de vil deltage i alle fem W2RC-runder, mens en tredje bil hvert år deltager i selve Dakar-rallyet.
Man deltager i FIA’s ‘Stock’-kategori – for produktionsbaserede køretøjer – som nævnt inden for både Dakar Rally og W2RC.
Nye sports- og tekniske regler træder i kraft for denne kategori i 2026, hvilket gør konkurrencen væsentligt mere udfordrende.
Letvægts-monocoque
Defender har en såkaldt D7x-arkitektur (x for ekstrem), som er baseret på en letvægts-monocoque i aluminium, der giver en stiv karosseri-struktur.
Den er tre gange stivere end traditionelle standard-karrosserier med ramme og giver et optimalt fundament til at modstå de ekstreme forhold, som Dakar kræver.
Test i efteråret
Et omfattende udviklingsprogram for Defender til konkurrence er allerede i gang og kulminerer med en testbegivenhed i efteråret 2025 – efterfulgt af et fuldt team lancerings-event forud for Dakar 2026.
”Dakar 2025 er allerede startet. Men Defender er allerede her og demonstrerer sine evner og holdbarhed som officiel bilpartner,” siger Mark Cameron, Managing Director for Defender.
Han finder tanken om, at Land-Rover om 12 måneder vender tilbage med tre fabriksteam ved starten af en fuld FIA World Rally-Raid Championship-kampagne for utrolig spændende.
Vise robusthed
Holdet har valgt at konkurrere i ‘Stock’-kategorien for at fremvise produktions-Defenders robusthed og pålidelighed.
”Der er meget arbejde at gøre de næste 12 måneder, men med test og udvikling i fuld gang, er teamet allerede i gang med det ultimative motorsports-eventyr, der venter fra 2026,” siger Cameron.
Motorsportens Mount Everest
James Barclay, chef for Jaguar-Land-Rover Motorsport, har kaldt Dakar-rallyet for motorsportens Mount Everest.
”At være her i dag og igen se prologen gå i gang, bekræfter den udfordring, vi står overfor,” udtalte Barclay ved starten på årets Dakar Rally.
Han understreger, at det bliver et utroligt eventyr både fra et menneskeligt og teknisk perspektiv.
Med til at forme nye regler
”Holdet arbejder allerede hårdt på at udvikle Defender inden for de nye ‘Stock’-FIA W2RC-regler for 2026, som gør denne kategori så konkurrencedygtig,” siger James Barclay.
JLR-motorsports-chefen peger på, at man sammen med FIA, ASO og andre producenter har været med til at forme de nye regler, som repræsenterer et spændende nyt kapitel for Dakar, W2RC og Rally Raid generelt.