Den er kun på gennemrejse i disse dage – den nye Nissan Interstar – for der går en måned, før kunder kan få den leveret.
Men lige nu er der åbent hus hos Nissans danske forhandlere, hvor kunderne kan se og prøve den store, nye varebil.
VOTY.dk har tidligere prøvet Interstar på bjergveje i Barcelonas bagland – men nu har vi så fået mulighed for at foretage en minitest af den elektriske udgave – Interstar-e – for nogle få dage siden herhjemme – på nordsjællandske landeveje.
Tour de Nordsjælland
Vi lagde ud hos Nissan forhandler Trio Biler i Ballerup – og så gik det i kuperet terræn over Ganløse, Slangerup, Strø Bjerge og Skævinge – og retur via Hillerød og Lynge. Med masser af snoede veje, hvor man er glad for automatgearet (1 trin) – samt lidt motorvej på finalen.
Den nye elektriske Interstar er både hurtig – som elbiler generelt er – samt letkørt og smidig. Og selvfølgelig støjfri.
Man sidder godt bag rattet i velformet sæde med armlæn og justerbar lændestøtte.
10,1 tommer touchscreen
Bilen har en analog hovedinstrumentering og 10,1-tommer digital touchscreen, som er let at arbejde med i dagligdagen.
Ydelsen er 141 hk (105 kW) og 300 Nm – og batteriet er på 87 kWh. Ladetid 15-80 pct. er 40 minutter (DC) og 0-100 pct. (AC) 22 kW er fire timer. Der er onboard 22 kW lader i bilen.
Vi lagde ud med en lovet rækkevidde på 310 kilometer – 100 pct. opladet ifølge instrumenterne – om end der loves 405 kilometer max-rækkevidde. Men det er vinter – og bilen har måske været kørt lidt kvikt de første testture, inden vi fik den.
Det tyder det på, for forbruget inklusive vores 110 km minitest var på 29 kWh – hvor WLTP tallet er 21 kWh. Men vi kørte nu også frisk til.
1-trins rekuperation
Vi anvendte bilens B-pedal – rekuperationen – flittigt på turen og fik samlet en hel del strøm op. Det betyder en masse for økonomien.
Bilen er ganske aerodynamisk i forhold til den tidligere model, som den kun deler dørhåndtag med.
Så alt er nyt – og vi skal fremhæve en forbedret kvalitetsfølelse.
2 tons trailervægt
Vi kan oplyse om en nyttelast på 971 kg for denne eludgave, hvor der kan være 10,8 kubikmeter gods i L2H2 udgaven. Vendediameteren er 12,5 meter – 1,4 meter mindre end tidligere.
Vil man bruge trailer, er vægten to tons. Sidedøren er med 1,3 meter blevet 40 cm bredere end i den forrige model. Varerummet er udstyret md LED lys.
Masser af udstyr
Standardudstyret i testbilen med Tekna-udstyr omfatter bl.a. front-, passager- og sideairbags, fartpilot med hastighedsbegrænser – samt bakkamera med parkerings-sensorer for og bag.
Der er linjevogter, nødbremse med cyklistgenkendelse, skiltegenkendelse, automatisk fjernlys og trådløs opladning af mobiltelefonen.
God opbevaring
Dertil 12 volt udtal i varerum og kabine, Android Auto og Apple CarPlay, LED kørelys, eljusterbare sidespejle, tågelygter, regnsensor, opvarmet forrude og træthedsregistrering.
Førersædet har indstillelig lændestøtte, to usb ”c” stik, og armlæn – samt passagerbænk for to passagerer med opbevaring under sædet plus stort handskerums formet som en skuffe.
Ifølge brochuren er det kun basisudgaven NConnecta, der har blindvinkelalarm – hvilket lyder underligt. Testbilen er en fabriksbil – så man kan ikke regne med udstyret i forhold til det danske marked.
Ikke adaptiv fartpilot
Der er dog et par svipsere, som ikke burde være der på en helt nyudviklet varebil. Således tilbydes først adaptiv fartpilot i den næste opdatering – måske i 2026 – og vi kikkede også langt efter elektrisk håndbremse samt nøglefri start.
Prisen på 325.000 kroner eksklusiv moms ligger præcist på niveau med dens søstermodel ”Master” fra Renault, som bygger begge biler i Frankrig.
5 års fabriksgaranti
Nissan har så den store fordel at byde på fem års fabriksgaranti eller 160.000 km. – samt et par ekstra fordele så som standard anhængertræk – og man får den med bagdøre, der åbner 270 grader.
Interstar skulle ifølge importøren være klar med dieselteknik allerede her i løbet af januar 2025 – men eludgaven først dukker op om en måneds tid.