Fire vindmaskiner, en af dem en flyvemaskinemotor, sørgede for, at deltagerne i første kundearrangement i forbindelse med præsentationen af den nye Mercedes-Benz Sprinter, fik sig noget af en øjenåbner.

Maskinerne skulle vise, hvor effektiv Mecedes’ nye middel mod sidevindsproblemer for ”høje, lette køretøjer” som varebiler er. Cross Wind Assist kalder opfinderen Bosch systemet, som er bygget over ABS og ESP (esc) systemerne. CWA elimineret stort set udfordringerne ved sidevind.

Deltagerne var dog enige om, at den rigtige prøve først skulle stå, når bilen kørte over Storebæltsbroen i blæsevejr. Men broen kan bare komme an – kan undertegnede bevidne efter at have prøvet systemet ud for 10 kraftige vindmaskiner på Bosch’ testbane Boxbjerg i Sydtyskland i februar.

CWA koster ikke ekstra
Deltagerne kørte først forbi vindmaskinerne i den nuværende Sprinter uden CWA, hvor bilen rykkede sig på asfalten. Så kørte alle den nye Sprinter – og det var meget lidt, at bilen reagerede på vindmaskinerne.

Det bedste er, at Mercedes ikke tager ekstra for CWA-systemet, kun for en række andre sikkerhedssystemer så som linjevogter (lane departure assist) samt afstandsregulering (Active Cruise Control), men kun til en pris på måske 4-5.00 samlet i en pakke.

”Det var ganske imponerende at føle forskellen i bilerne uden og med CWA, siger 3×34-vognmand Søren Bork fra Hedehusene, der selv kører i Sprinter.

Eksperter i minibusser
For Henning Knudsen og Allen Lübner fra Vejstruprød Busimport syd for Kolding var oplevelsen storstået – og da firmaet ombygger de fleste Sprintere til minibusser, kan man se en klar fordel med CWA. Deres busser kører ofte med måske 20 passagerer – og så er sikkerheden ekstrem vigtig.

”Vi glæder os til at teste de første biler på Storebæltsbroen – dér skal systemet stå sin prøve , sagde de to busfolk.

Ekstra høje varebiler
For flådechef i H. Helbo Hansen, Steen Jæger, er CWA meget interessant – fordi de også monterer lifte på taget af de i forvejen høje kassevogne.

”Vi er i forvejen glade for vores Sprinter-biler – ikke mindst på grund af den gode værksted-service og de lange åbningstider. Prisen er selvfølgelig vigtig for en bil – men når man tager i betragtning, at vores opbygninger ofte koster op mod 1 mio. kr., så er det ikke det vigtigste parameter på disse biler. Her kommer service og værksted i første række, siger Steen Jæger.

Næste kundearrangement med den den nye Sprinter foregår næste tirsdag på Jyllandsringen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk