2.400 elektriske Ford varebiler vil med udgangen af året være leveret til tyske DHL Group. Det drejer sig om E Transit Custom og den 2-tons Transit.
De mange nye elvarebiler er for de flestes vedkommende allerede leveret – og indsat i den tyske pakke- og postsektor.
Med de 2.400 nye postbiler er antallet af elektriske Ford varebiler, der anvendes i DHL’s Post & Parcel Germany-division (P&P), oppe på 4.900 køretøjer. DHL bruger E-Transit til pakkelevering i byer.
35.000 elkøretøjer
Hvis man tager det samlede antal elkøretøjer, der anvendes af Deutsche Post og DHL, er tallet cirka 35.000 enheder – langt den største elektriske leveringsflåde i Tyskland.
Varerummet i den 2 tons E Transit er på op til 18 kubikmeter, hvilket giver plads til cirka 200 pakker.
Med sin batterikapacitet på 68 kWh opnår E-Transit en elektrisk rækkevidde på op til 315 kilometer.
20-30 km. om dagen
Som ekstraudstyr tilbyder leverandøren Ford Pro den elektriske varevogn med et større 89 kWh batteri og en rækkevidde på op til 402 km.
Den mindre batterimulighed i varebilen er dog helt tilstrækkelig til DHL-brug i byområderne, oplyser DHL – for turlængderne er i gennemsnit kun 20- til 30 kilometer.
Sammenlignet med en sammenlignelig forbrændingsmotor sparer E-Transit 4 tons CO2 og 1.200 liter diesel om året.
Ude på landet
Den mindre E-Transit Custom benyttes til fælles levering af breve og pakker i mere landlige og i forstadsområder.
Dens lastrumsvolumen er 6,8 kubikmeter, dens batterikapacitet er 64 kWh og dens rækkevidde er op til 328 kilometer.
Sammenlignet med en sammenlignelig forbrændingsmotor sparer E-Transit Custom 4 tons CO2 og 1.200 liter diesel om året.
Pakke af løsninger
Men Ford Pros partnerskab med Deutsche Post og DHL omfatter ikke kun levering af elektriske varevogne, men også en komplet pakke af løsninger til at drive den elektriske flåde så effektivt som muligt.
Ford Pro leverer for eksempel sin netværksbaserede e-telematiksoftware. Derudover bruger Deutsche Post og DHL Ford Pro’s mobile service, er meldingen fra Ford.
Teknikere fra netværket af Ford Transit Centre i hele Tyskland kan bruge deres servicevogne til at udføre omkring 70 procent af det sædvanlige vedligeholdelses- og reparationsarbejde ude på DHL-depoterne.
Skræddersyede
Ford Pro tilbyder også en vedligeholdelseskontrakt for alle køretøjer, der er skræddersyet til hver kundes behov.
Der tilbydes også skræddersyede løsninger til ombygning af køretøjerne via certificerede ombygningsvirksomheder, der har arbejdet sammen med Ford i årevis. Det gælder også herhjemme.
Street Scooter
DHL Group og Ford har et mangeårigt samarbejde inden for e-mobilitet. I 2018 og 2019 kørte de to virksomheder endda fælles bilproduktion på Fords fabrik i Köln.
I løbet af de sidste to år er der bygget “StreetScooter Work XL” e-varebiler sammen med det schweiziske postvæsens datterselskab StreetScooter GmbH.
Grundlaget for køretøjet var et Ford Transit-chassis, som var udstyret med en batterielektrisk drivlinje og en karrosseristruktur i henhold til Deutsche Posts specifikationer.
Partnerskab
Mere end 2.100 af denne type køretøjer er stadig i brug i DHL-pakkelevering. I 2020 blev den fælles køretøjsproduktion afsluttet som en del af StreetScooter-salgsprocessen.
I 2022 indgik Ford Pro og DHL et strategisk partnerskab for i fællesskab at fremskynde implementeringen af elektriske varevogne til globale logistikoperationer.
DHL Group forfølger målet om at reducere alle nettoudledninger af drivhusgasser til nul inden 2050.
66 procent
Som et mellemliggende trin skal andelen af elektriske køretøjer i logistikflåden for den første og sidste kilometer øges til over 66 procent i 2030.
I divisionen Post & Parcel Germany er planen at øge sin egen flåde af køretøjer til 37.000 elbiler inden årets udgang.
E-Transit var den første fuldelektriske varevogn, som Ford Pro lancerede i 2022. I mellemtiden er alle fire Transit-modelserier blevet elektrificeret.
CO2-neutralitet
Det gælder E-Transit Courier med højt tag, E-Transit Connect Plug-in Hybrid samt E-Transit Custom og den 2-tons E-Transit.
Nyeste elektrificerede erhvervskøretøj fra Ford er plug-in udgaven af Ford Ranger, som VOTY.dk netop har prøvekørt på Island.
Fords overordnede bæredygtighedsmål er at opnå CO 2-neutralitet i Europa. Ud over en helt elektrisk modelrække, omfatter målet også områder som produktion, logistik og underleverandører.



