Peugeots historie går tilbage til 1810, hor det hele begyndte med et jernværk. Det blev også til værktøj og cykler inden det første køretøj blev præsenteret af grundlæggeren Armand Peugeot i 1889 – en bil med tre hjul og drevet på damp.

Peugeot er dermed ét af verdens ældste bilmærker.

Peugeot blev slået sammen med franske Citroën i 1976 – til PSA group, og siden 2021 har Peugeot været en del af Stellantis gruppen – hvor Opel samt Fiat Auto-brands fra Europa og USA nu er samlet.

Peugeots DNA

Teknisk set er mange af bilerne fra de mange mærker identiske – men hvor designet er forskelligt.

5008, som er den største Peugeot, ligger designmæssigt tæt op ad mange andre Peugeot biler – med fælles DNA – ikke mindst den lidt mindre 3008.

2.300 liter varerum

5008 er dog noget længere end 3008 – og det betyder, at 5008 har syv sæder – og et større bagagerum/varerum.

74 cm. er 5008 længere end 3008, og akselafstanden er tilsvarende 16 cm. længere.

Varerummet i 5008 er på cirka 2.300 liter, hvor det er på cirka 1.700 liter i 3008.

523 km. rækkevidde

VOTY.dk har prøvet den nyeste 5008 – med eldrift. Den hedder E-5008 og har 210 hk samt et drejningsmoment på 345 Nm. Batteriet er 77 kWh – og det giver en rækkevidde (WLTP) på 523 km.

Det er dog et meget optimistisk tal – om end vi var på cirka 440 km. Det er fint nok til længere ture. Der kan tillige vælges imellem tre køremodes i testbiler – normal, øko og sport, som også har betydning for rækkevidden.

Men vi kunne dog kun lade med max. 43,7 kW ved en 340 kW DC-ladestander.

80 pct. og 380 km.

Så da vi havde ladet op til 45 pct. og 154 km rækkevidde, fortalte bilens instrumenter, at der var over to timers ladning tilbage, får vi nåede 100 pct. ved ladestanderen.

Så vi stoppede opladning ved 80 pct. og 380 km rækkevidde efter knap en times ladning. Vi har beregnet rækkevidden til ca. 440 km ved vores test.

Der loves ellers DC-opladning med 160 kW – fra 10- til 80 pct. på 30 minutter – og AC opladning med 11 kW og tre faser (22 kW er ekstraudstyr).

3-trins rekuperation

Til gengæld har bilen varmepumpe til at spare på batteriet – og den 3-trins rekuperation med skifteplader bag rattet hjælper til at samle strøm op – især i bytrafik.

Til jobbet bliver man glad for den elektriske bagklap – og bilen må trække en trailer på 1.000 kg., men så ryger rækkevidden hurtigt.

Der er et lille rum under gulvet bagi, hvor der er plads til f.eks. ladekabler.

Adaptiv fartpilot

Men der er ikke handskerumslås. Der er derimod en midterboks – og trådløs opladning af mobiltelefonen.

Der er masser af sikkerhed – med adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, LED lygter for og bag – plus p-sensorer for og bag samt fjernlys-assistent.

Luksus-indretning

Bilen er kendt for sit i-cockpit med et lille multifunktions læderrat – hvor man ser instrumenterne over rattet.

Udstyrsniveauet var GT Pack – så der var bl.a. fast panorama glastag, alcantara/læder-sæder, sorte 20 tommer alufælge, varme i rat og sæder samt 360 grader bird view kamera.

Dertil lækket stofbetrukket instrumentbræt.

Gode køreegenskaber

Der er rigtig gode køreegenskaber i bilen – og kørselskomforten er i top. Med til at give bilen sin faste affjedring, er det store 77 kWh batteri.

På hvide plader er prisen cirka 370.000 kroner – det er i omegnen af 100.000 kroner mere end lillebror E-3008, der også sælger væsentligt bedre – også som Van.

I forhold til hvide plader så er der kun momsen at spare som Van. Hertil kommer så ombygningen, som er blevet lidt dyrere med øget krav til sikkerhed fra 1. juli.

Fakta Peugeot E-5008 EL 210 GT Pack:
Ydelse: 210 hk.
Moment: 345 Nm.
Spænding: 400 V.
Batteri: 77 kWh.
DC ladehastighed: 160 kW.
AC ladehastighed: 11 kW – (3 faser).
Rækkevidde WLTP: 523 km.
Topfart: 170 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 9,7 sek.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.900/2.293 kg.
Egenvægt: 2.400 kg.
Akselafstand: 2.900 mm.
Længde: 4.800 mm.
Varerum: Ca. 2.300 liter.
Læssehøjde: 820 mm.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Dæk: Michelin Pilot Alpin 5 – 235/50 R20.
Garanti fabrik: 5 år/150.000 km.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Pris E-5008 hvide plader fra: Ca. 340.000 kr.
Pris hvide plader: Ca. 370.000 kr.
Pris testbil Van: Ca. 300.000 kr.