Alle taler om at gå ned i køretøjsstørrelse – for miljøets skyld. Men hos Iveco har man for at få Euro 6 puslespillet til at gå op måttet øge motorernes slagvolumen i Eurocargo programmet. I de 4-cylindrede udgaver fra 3,9- til 4,5 liter og i de 6-cylindrede udgaver fra 5,9- til 6,7 liter. Derfor kaldes motorerne nu henholdsvis Tector 5 og Tector 7.

Men trods mere kubik er det ifølge Iveco lykkedes ikke at øge brændstofforbruget eller sænke nyttelasten, som er blandt de bedste i klassen. Tilmed er støjniveauet sænket gennem en ny motorstyring.

Motorkraften i 6,7 liters Tector motoren her er øget med syv pct. for at nå de 320 hk.

16 tons med 320 hk
Vi har prøvet en af de store i Tector 7 programmet – 160 E32 – en 16 tons udgave med 320 hk, hvor man kun arbejder med SCR teknologi, hvilket skulle betyde lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Bilen var monteret med et Danlad Cargobox med Zepro-lift til 18 paller – her lastet til næsten fuld last minus 25 kg. Lasten bestod dog af 7,5 tons sandsække, men i vores tur i og omkring hovedstaden mærkede vi slet ikke lasten.

Motoren er ganske smidig med en ydelse på 1.100 Nm mellem 1.250 og 2.000 omdrejninger. Den nyudviklede 12-trins ZF-gearkasse – kaldet Eurotronic – skiftede blødt og næsten umærkeligt.

Mere luft til Euro 6
Iveco har ændret fronten en smule – mest for at få mere luft til Euro 6 maskinen. Så mere fritlagt grill og større luftindtag på førerhusets sider. Luftindtaget til Euro 6 udgaven er øget med 40 pct. Der er også gjort mere ud af aerodynamikken for at forbedre brændstofforbruget.

Der er en udstødnings-retarder, som betjenes via en stilk på ratstammen, med to trin. Første trin et virker den som en mindre motorbremse, mens trin to er mere aggressivt med stærk effekt.

Instrumenteringen er stort set uændret. Allerede ved forrige modelskifte fik man blødere plast på instrumentbrættet, men der er endnu ikke indført eksempelvis usb-stik.

Vippe-funktion
Automatgear styres med tre trykknapper på instrumentbrættet – frem, tilbage og neutral. Sidder man fast i underlaget (sne eller mudder) kan man vippe bilen ved at trykke frem- og tilbage knapperne med fingrene uden at gå i neutral først. De fleste Eurocargo-biler sælges i dag med automatgear.

Bilen her er en typisk distributionsbil eller fragtmandsbil med kort og lavt førerhus. Den er vel stor til ren city-distribution – her vil en 12 tons bil være mere på sin plads. Eurocargo bruges meget som kurérbil – bl.a. fordi det lidt smalle førerhus giver en lettere ind- og udstigning.

Den er også meget anvendt som fejeblad (redningsbil), stilladsbil og kørsel i eget firma – f.eks. til møbelforretninger

Klassens bedste udstyr
Iveco i Danmark har gjort lidt mere ud af udstyrsniveauet med bedre førersæde med varme – og der er har valgt kraftigere dieselfilter, større batterier, større generator for vejrliget. Tankene er i aluminium.

Udsynet skulle også være klassens bedste, hvilket skyldes, at spejlene er hentet fra eksportbilen Stralis. Desuden er der en ret lille vendediameter på 18,6 meter mellem kantstene.

Til kørsel i byen er der en fartpilot, hvor man trykker på en knap med bogstaverne SL ved f.eks. 50 km/t – så kører man ikke hurtigere. Der er også en rangerfunktion, hvor bakgearsknappen  holdes nede nogle sekunder  – så kan man dosere farten med speederpedalen med små doser.

Plads til kontoret
Testbilen havde bænkesæde til passagererne, men bilen kan også fås med to enkeltsæder, hvor mange så sætter et lille kontor i form af en boks mellem sæderne – bl.a. til kurérbiler.

Der sælges cirka 350 biler herhjemme i Eurocargo segmentet fra 7,5- til 16 tons – men konkurrencen er hård. Der var en periode, hvor bilen ikke kunne fås med automatiseret gearkasse – og det er et krav hos mange vognmænd. Det gik ud over salget, som dog er ved at komme igen.

Blandt de største konkurrenter er Mercedes-Benz Atego, MAN TGL/TGM og Volvo FL/FE.

Iveco Eurocargo kom på markedet i første udgave i 1992, anden udgave kom i 2002 og seneste udgave i 2008. Vægtklasse i dag fra 7,5 til 18 tons totalvægt.

Tekniske data Iveco Eurocargo ML 160E32 Euro 6:
Motor: 6 cyl. FPT Tector. Euro 6.

Miljø: HI-eSCR (Selective Catalytic Reduction).

Slagvolumen: 6,7 liter. Række.

Ydelse: 320 hk v. 2.500 omdr.

Moment: 1.100 Nm. V. 1.250-2.000 omdr.

Forbrug: 3-5 km/l.

Dieseltank: 200 liter. Adbluetank: 30 liter.

Gearkasse: ZF Automatiseret 12 trins Eurotronic.

Bremser: 4 skiver. ABS. Esc (ESP).

Vendediameter: 18,6 m.

Bagaksel-udveksling:  3.73

Akselafstand: 5.670 mm.

Totalvægt: 15.975 kg.

Chassisvægt: 5.180 kg.

Opbygning: 2.200 kg.

Egenvægt: 7.380 kg.

Nyttelast: 8.595 kg.

Foraksel: 5.800 kg.

Bagaksel: 10.900 kg.

Affjedring: Luft bag.

Pris chassis: 572.676 kr. ex. moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk