(LOMMEL)

Det er jo højeste mode på både personbiler, varebiler og lastbiler – signatur-kørelys, så i 2019-udgaven af den 2-tons Transit er Ford med på noderne ligesom den mindre Custom.

Det sammen med en lidt ændret kølergrill er, hvad man kan se af forskel på den snart forhenværende 2 tons Transit, som dog kun har været på markedet siden 2014.

VOTY.dk har været på Fords prøvebane Lommel i Belgien, hvor vi nu – dagen før første pressedag på IAA transportmessen i Hannover, hvor bilen fejrer verdenspremiere – kan løfte lidt mere af sløret for den store Ford varebil.

Nu op til 185 hk

Kunderne er måske mest interesseret i at høre, at Ford nu lancerer en opdateret EcoBlue dieselmotorer op til 185 hk bl.a. med et øget indsprøjtningstryk på 2.200 bar betyder op til syv procent bedre brændstoføkonomi.

På banen i Belgien mødte vi også den nye Transit 48 volts HEV – med 48 volts HEV med manuelt gear. Dette reducerer yderligere bilens driftsomkostninger, der vil være særlig mærkbart ved hyppig start- og stopkørsel i byområder.

HEV-systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion-batteri, der udnytter den lagrede energi til at drive både motoren og bilens elektriske anlæg. Der hentes mellem tre og otte procent forbedring i brændstoføkonomien – men også bedre moment og dermed bedre accelerationsformåen.

Forbedret turbolader

Teknisk er der også kommet elektrisk servostyring, dæk med lav rullemodstand, forbedret turbolader – og gennem vægtoptimering lidt bedre nyttelast. Her kan vi nævne øget benyttelse af komposit materialer og aluminium (f.eks. kølerhjælmen).

Med baghjulstræk vil den nye 2-tons Transit have ekstra 80 kg. nyttelast – med forhjulstræk ekstra 50 kg.

I forbindelse med varerummet kan bilen fås med elektrisk drevne skydedøre, og nye højt placerede lamper betyder bedre lys under arbejdet.

Flere sikkerheds-systemer

Endelige skal vi nævne mulighed for nye online-funktionalitet og nye førerassistanceteknologier som adaptiv fartpilot, nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv parkeringsassistent, trailerassistent, bakkamera og frontkamera, advarsel for tværgående trafik bag bilen, bi-xenon lygter, Blind Spot assistent, skiltegenkendelse og linjevogter.

Den nye generation af varebilsfavoritten lanceres i Danmark midten af 2019 – og året efter introduceres en 10 trins automat gearkasse til modeller med baghjulstæk.

Dens silkebløde skift imponerede på testbanen – ligesom de opdaterede EcoBlue motorer. Sædekomforten er også forbedret. Transit 2 tons kan nu leveres med baghjulstræk, forhjulstræk eller forhjulstræk.

Ændret instrumentbræt

En helt stor forbedring er den nye instrumentering med øget overskuelighed, flere opbevaringsmuligheder – og en iPad-holder.

VI kan også nævne den nye otte tommer touchscreen og helt nyt og mere overskueligt layout.

Vi har tidligere nævnt, at Ford tilbyder deres varebiler med indbygget modem og wi-fi, så man har wi-fi forbindelse og således er online til systemer som flådestyring og desuden interaktiv kommunikation med bilen – f.eks. via app’en FordPass.

Udarbejdet med eksperter

Ford vil også annoncere to nye løsninger til flådestyring, som Ford Smart Mobility har udviklet.

Begge disse aktiviteter er udviklet gennem erfaring hentet fra større flådekunder inden for en række forskellige brancher i kombination med Fords ekspertise og bildata.

Ford Telematics vil sørge for, at flådekunder til enhver tid via en webbaseret løsning får hjælp til at udnytte deres varebilsflåde, reducere driftsomkostninger og opnå fuldt overblik over deres biler.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk